carren
Det var ett hemskt äppelår i år hos oss. Mängder av äpplen åkte i trädgårdskomposten, varvade med tex grässvål men det blev ändå mer äpplen än annat och det märks nu... Jag stack ner en högaffel bara för att kolla om det var varmt inuti. Det var det, det rök om det jag fick upp ur mitten - och det stank! För blött och för kompakt med förruttnelse istället för förmultning som resultat antar jag. Det ligger mycket löv ovanpå och när man inte rör högen så luktar den inte, inget problem för varken oss eller andra alltså. Frågan är om jag ska låta högen ligga och gräva om den i vår eller göra det nu? Snart fryser väl ändå högen till så att all aktivitet avstannar ändå. Hur skulle ni ha gjort?
Gurkan
Gräv om den och blanda i massor av löv om du har, annars nåt annat torrt typ spån, torv eller halm. Högen kommer fortsätta att arbeta och bryta ner ett bra tag även om det blir kallt.

Täck också högen med löv om du har gott om, det funkar som lite isolering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon