Efteråt ringde jag runt och fick till slut tala med någon inom Konsumentverket tror jag det var. Jag undrade om detta var lagligt att göra så inom EU. Avgiften gäller enbart utlänningar som handlar med kort i Danmark. Svaret var att jo, även om man kunde se det som diskriminering så hade dom laglig rätt att göra så.
Varför jag tar upp detta igen är att jag minns inte var och vem jag talade med. Skulle vilja prata med den mannen igen.
Frågan har blivit akut igen eftersom vi tänkte åka till Tyskland och handla (vi handlar inte mer i Danmark. Inte på kort.) När vi så tittar på Calles hemsida för att kolla om de tar kort så står det att det går bra att betala med kort men att en dansk firma tar ut en procentsats i avgift för köp med kort! En dansk firma verksam i Tyskland!!
Vi vet att tex svenskar inte är särskilt omtyckta av danskarna men att ge sig på oss i ett tredje land, där går gränsen!
Vi kan ta ut pengar avgiftsfritt i Tyskland, vi kan betala med kort avgiftsfritt i tyska affärer. Och så kommer danskarna med detta! Jag tycker det här är höjden av arrogans. Engelsmännen är inte heller förtjusta i EU men dom har inget emot att vi svenskar handlar av dom. Avgiftsfritt såklart.
Det är lätt att hålla med Järegård i den där gamla tv-serien