Bee
Har någon av er råkat ut för en extra avgift när ni handlat med (Visa-)kort i Danmark? VI råkade ut för det i vintras när vi var där och handlade öl & vin. Väl framme i kassan såg vi lappen om 2% av totalbeloppet. Det var inget att göra åt det, bara att betala (fast vi såg inte glada ut).
Efteråt ringde jag runt och fick till slut tala med någon inom Konsumentverket tror jag det var. Jag undrade om detta var lagligt att göra så inom EU. Avgiften gäller enbart utlänningar som handlar med kort i Danmark. Svaret var att jo, även om man kunde se det som diskriminering så hade dom laglig rätt att göra så.
Varför jag tar upp detta igen är att jag minns inte var och vem jag talade med. Skulle vilja prata med den mannen igen.
Frågan har blivit akut igen eftersom vi tänkte åka till Tyskland och handla (vi handlar inte mer i Danmark. Inte på kort.) När vi så tittar på Calles hemsida för att kolla om de tar kort så står det att det går bra att betala med kort men att en dansk firma tar ut en procentsats i avgift för köp med kort! En dansk firma verksam i Tyskland!!
Vi vet att tex svenskar inte är särskilt omtyckta av danskarna men att ge sig på oss i ett tredje land, där går gränsen!
Vi kan ta ut pengar avgiftsfritt i Tyskland, vi kan betala med kort avgiftsfritt i tyska affärer. Och så kommer danskarna med detta! Jag tycker det här är höjden av arrogans. Engelsmännen är inte heller förtjusta i EU men dom har inget emot att vi svenskar handlar av dom. Avgiftsfritt såklart.
Det är lätt att hålla med Järegård i den där gamla tv-serien

mad.gif
kristerh
gäller det överallt eller är det bara hos vissa affärer wink.gif det förekommer även i sverige hos små tobakshandlare och på vissa andra ställen mad.gif
de skyller på att kortföretagen tar ut avgifter av dem wink.gif
KURT
Vänd dig till din bank och fråga, eller snarare KRÄV att det inte skall vara några avgifter! Korten har ju en årsavgift, sedan skall det inte komma till något alls.
Bee
Så här skriver Calles på sin hemsida:

Spara pengar - betala kontant!
PBS Danmark (Pengainstitutets BetalningsService) tar ut en avgift vid användande av kreditkort i Tyskland. Det är alltså INTE butikerna som tar ut dessa belopp, utan PBS Danmark. På grund av våra priser får du själv stå för avgiften när du använder betalkort. Avgiften läggs till kassakvittot som en procentsats på det totala inköpet, därför kan vi inget annat än att uppmana dig att betala kontant - om du vill uppnå maximal besparing när du handlar hos Calles.

Du kan betala hos Calles
med följande betalkort ved kassan:
Dankort och AcceptCard (avgift 1,2%)
VISA, MasterCard, EuroCard och DinerClub (avgift 2,27%) Endast med PIN kode!

Vi talar om en stooor affärsrörelse. Det är ingen hemlighet att kunderna mestadels består av svenskar. En "kul" grej: Den bankomat Calle hänvisar till i Burg finns innanför dörren till Sky, en jättestor välsorterad tysk konsumbutik där man natuligtvis inte tar ut några avgifter!

Tack för påminnelsen Kurt! Det var nog banken jag talade med sist - inte Konsumentverket.
fruberglund
Nu var det iofs några år sen vi var där men då kostade det även att ta ut på bankomat så betala kontant är ju inget alternativ heller i så fall. Det kostar ju ändå extra om detta nu inte är ändrat sen vi var där.
LadyG
Låter som Ockrare imho. Såna vill man inte ha med att göra. mad.gif
titti49zon6
Har handlat med Visa kort i Norge och Finland och då blivit påförd en
mindre avgift, vilket också står i villkoren för att betala med kort utomlands
I Norge är det dyrare att handla med svenska pengar än att handla med kort trots avgiften
I Finland handlar jag mest starka varor och växter och då känar jag så bra så den lilla avgiften är försumbar och jag tror att växelkursen är högre om man btalar med svenska pengar
Kan numer ta ut euro i en bankomat både i Kalix och Haparanda, har även tagit ut euro i Tornio men vet inte vad det kostar extra
Bee
Nu har jag ringt SEB Kort, det är dom som admar mitt Visakort. Damen där sa att det är upp till respektive butik om dom vill ta ut avgifter av sina kunder. Beror i sin tur på vilket avtal dom har med det företag som admar kortinköpen.

Sen några år tillbaka finns att avtal mellan Sverige och Euro-länderna att dom inte får ta ut avgift i bankomaterna. Dom flesta större affärer tar heller inte ut avgift av sina kunder. Avtalet gäller alltså inte i Danmark som ju kör med sin DKK.

Att just Calles, en dansk firma väljer att göra så här är stötande. Dom har som affärside att sälja billig alkohol till svenskar och danskar utomlands. Lägg märke till skillnaden i påslaget om du betalar med det danska kortet eller använder ett stort internationellt kort typ Visa. Klar diskriminering i mina ögon.

Jag tänker inte gynna den butiken. Det får bli Sky igen.
Rossi
I Danmark är det Dankort som gäller. VISA är inte alls lika vanligt där som i andra länder. Tyvärr!!
Rossi
CITAT (Bee @ 15-11-2006, 10:56)
Vi vet att tex svenskar inte är särskilt omtyckta av danskarna men att ge sig på oss i ett tredje land, där går gränsen!

Och det var väl ändå en överdrift ...

Jag tycker att det låter precis tvärtom när jag läser ditt inlägg! smile.gif
Bee
CITAT (Rossi @ 15-11-2006, 12:05)
CITAT (Bee @ 15-11-2006, 10:56)

Och det var väl ändå en överdrift ...

Jag tycker att det låter precis tvärtom när jag läser ditt inlägg! smile.gif

Jomenvisst. "Syskonbråk" du vet laugh.gif Vi har väl alltid bråkats på något sätt. Numera lite fredligare tack och lov smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon