Agneta z5-6
Finns det någon vänlig själ som kan det "lat." namnet för ostronört??

Är den lätt att dra upp själv? //Agneta
Åsa, mälardalen zon 2
Japansk ostronört = Mertensia maritima ssp. asiatica

Det var den enda ostronörten jag hittade i SKUD
Eva 33c
Det botaniska namnet är Mertensia maritima det finns också en variant som heter Mertensia maritima ssp. asiatica. Resten av din fråga kan jag inte svara på, skulle själv gärna vilja ha frö till denna växt.
Skulle också vilja veta skillnaden på de två varianterna. tongue.gif
Anki V
Jag fick fem frön av Kerstin förra vintern och de grodde till 100%.

Nu var det ju första gången jag sådde perennfrön någonsin så jag kanske hade nybörjatur sleep.gif Jag hade mina i kylskåp 4-5 veckor och de grodde efter bara någon vecka i rumstemperatur.

Jag har för mig att det var någon som sa att det inte ska vara nödvändigt att kyla fröna, kanske det var Kerstin själv.

Jag gillar ostronörten skarpt. wub.gif wub.gif

/Anki V
Eva 33c
Fick du några frön från dina? Skulle du i så fall kunna tänkta dig att byta/sälja några? Jag tycker den ser så otroligt söt ut! sleep.gif
Jag undrar om det är den Japanska ostronörten ( ssp asiatica), jag gissar det men Kerstin kan kanske ge bestämt besked. När jag tittar på den "vanliga" Mertensia maritima så verkar din lite nättare. Eller är det ingen skillnad ?? rolleyes.gif
Anki V
Tyvärr blev det inga frön i år. Mina kom igång att blomma så sent så det hann inte mogna något. Förmodligen för att det är första året. Jag hade faktiskt inte förväntat mig några blommor alls.

Nätt och nätt......Ja jag vet inte vad jag ska säga laugh.gif laugh.gif
Ostronörten väller ut ur rabatten med minst 1,5 m långa rankor och tar ingen hänsyn till vad som finns i dess väg.

Nästa år ska minst 3 av plantorna flyttas till ställen de ogenerat får breda ut sig.

Får du inte tag i några frön i år så hojta till nästa år så samlar jag till dig (om mina överlever vintern).

/Anki
kerstin z5-6
M. maritima är en annan benämning för M asiatica -samma växt alltså ,

Bäst som kantväxt -helst där den kan slingra sig -tex ut över grus eller nerför en lite backe , slingorna kan bli upp till 50 cm långa om den trivs -men höjden översiger sällan 50 cm
har nån i babykammaren i pallkragen -om det kniper i vår -och de lever ..

Fungerar fint i både sol och skugga, vill ha bra fukt och näring -fröna är svårsamlade -särskilt i grus .. omogna i eeevigheter , sen försvunna smile.gif

Eva 33c
Tack för svar Kerstin!
CITAT
-fröna är svårsamlade -särskilt i grus .. omogna i eeevigheter , sen försvunna

Antar att det är förklaringen till att en portion kostar 12 EUR hos Jelitto! rolleyes.gif
Ska jag köpa eller inte....hm? Vi får se. Har ett par månader på mig att fundera i allafall. sleep.gif
mulle
CITAT (Eva 33c @ 15-11-2006, 19:33)
Antar att det är förklaringen till att en portion kostar 12 EUR hos Jelitto! rolleyes.gif

Zetas har den som planta, betydligt billigare.
Man kan göra fräcka blåsilvriga rabatter med den.
Mulle
Helen i Piteå Zon 5
Är ni inte medlem i STA? Är ni det kan ni ju köpa frön där till Ostronörten för 4:-/påse rolleyes.gif Jag skickade in alla mina frön som jag plockade dit.. /Helen
Eva 33c
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 15-11-2006, 19:44)
Är ni inte medlem i STA? Är ni det kan ni ju köpa frön där till Ostronörten för 4:-/påse    :rolleyes:     Jag skickade in alla mina frön som jag plockade dit..  /Helen

Ja det är jag ju! Tänkte inte på det. Jag var medlem några år för jättelänge sedan men nu är jag ju med igen. Jag har ju tom skickat in egna frön för första gången. sleep.gif
Då ska jag avvakta frölistan och hoppas att ostronörten räcker till mig också.
CITAT
Zetas har den som planta, betydligt billigare.

Om det är billigare beror förstås på hur många frön en portion innehåller. smile.gif
Även om det bara skulle vara 10 frön blir det ju ganska billigt ändå per planta om alla gror förstås. rolleyes.gif
Fast 4 kr är förstås ännu bättre!
Helen i Piteå Zon 5
På tal om latinska namn...
Då STA:s frölista kommer ut på nätet ska vi kanske göra en 'frötipstråd' rolleyes.gif berätta om växten, visa bilder och tipsa om hur man frösår just den sorten? På så sätt lär man sig ganska mycket latin.. Skulle det vara nåt? / Helen
titti49zon6
Tror att jag har frön,ska kolla
Hör av mig imorgon i den här tråden
kerstin z5-6
Ja det gör vi -så har vi -som inte ska så något allas, nåt att göra blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif biggrin.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-11-2006, 21:29)
Ja det gör vi -så har vi -som inte ska så något allas, nåt att göra blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif biggrin.gif

biggrin.gif biggrin.gif , vi får se till att bara berätta om de frön/växter vi redan har så att vi inte blir sugna på beställning biggrin.gif laugh.gif

Fast jag har redan på känn att jag kommer att beställa, har ju några önskemål wub.gif
titti49zon6
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif osv....
kerstin z5-6
Jaha .. det är till att vara svag i köttet -Jag -ska INTE ha ett enda frö från sta ..

tror jag
titti49zon6
Har några fröer av Mertensia maritima som jag kan avvara till
Eva och Agneta smile.gif
Hör av er med namn och adress
Agneta z5-6
Det skulle vara toppen om ni kunde göra det på STA:s växtlista,ni ska ju ändå inte så något laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ophelia
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 15-11-2006, 21:31)
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-11-2006, 21:29)
Ja det gör vi  -så har vi -som inte ska så något allas, nåt att göra  :blink:  :blink:  :blink:  :blink:  :blink:  :blink:  :wacko:  :wacko:  :D

biggrin.gif biggrin.gif , vi får se till att bara berätta om de frön/växter vi redan har så att vi inte blir sugna på beställning biggrin.gif laugh.gif

Fast jag har redan på känn att jag kommer att beställa, har ju några önskemål wub.gif

Ha......bombsäker på att det blir massor av sådd och beställning hos er laugh.gif

Dubbelha....."några".......dubbelha igen.... laugh.gif laugh.gif

Vi tar upp detta igen framåt våren så får vi se hur några sådderna "råkat" bli laugh.gif laugh.gif wub.gif
Helen i Piteå Zon 5
biggrin.gif laugh.gif håller fingrarna i kors bakom ryggen biggrin.gif biggrin.gif /Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon