Full version: Ärtor & punch
netaave
Ska ha fest med Ärtsoppa och punch, ja bröd, ost och öl också.
Funderar på vad jag ska ha sen kvällen är ju lång, kan man ha ostbricka senare efter en sådan middag?
Annars, förslag?
Kaffe och kaka ska jag ha i stället för dessert.
LadyG
Ostbricka passar väl till det mesta, tycker jag som älskar ost smile.gif

En ostbricka är bra eftersom alla kan hitta något de tycker om. Om man kompletterar med lite skinkbitar, frukt och annat gott som komplement blir kexen underbara. Tänk dig ett digestivekex med en stark ost och rökt skinka på, det kan man ju äta sig fördärvad på biggrin.gif
netaave
Jo jag hade nog tänkt något i den stilen, kanske lite ölkorvar också eftersom jag tror en del kanske vill fortsätta med öl efter soppan medans andra kanske vill ha ett glas vin. Tycker också det är kul med lite udda frukter och grönsaker på ostbrickan, som rättika (som också är god som den är till öl) färska fikon, physallis, sharon m.m. och inte bara ha druvor och päron till ost jämt.
evelina
Jag var på fest med ärtsoppa och punsh och då fick vi som vickning
crépes med en god svampfyllning gratinerad med ost, det var gott.

Crépes kan man ju förbereda och bara gratinera senare.
netaave
Ja soppa och pannkaka hör ju ihop. laugh.gif
Men nej!
LadyG
CITAT (netaave @ 15-11-2006, 14:12)
Jo jag hade nog tänkt något i den stilen, kanske lite ölkorvar också eftersom jag tror en del kanske vill fortsätta med öl efter soppan medans andra kanske vill ha ett glas vin. Tycker också det är kul med lite udda frukter och grönsaker på ostbrickan, som rättika (som också är god som den är till öl) färska fikon, physallis, sharon m.m. och inte bara ha druvor och päron till ost jämt.

Rättika är supergod på smakrik ost också, perfekt kombination faktiskt.

Fetaost är riktigt gott också, och det kan man ju ha både i mat och äta som den är eller lägga på mackan.
netaave
Nu har mina barn bestämt att dom ska göra pannkakstårta till kaffet den där kvällen, "för det ska man ju äta när man äter ärtsoppa"
LadyG
Det låter jättegott! Det kommer nog att bli väldigt lyckat tror jag.

Plockgott kan man ju ha senare, när folk börjar bli sugna utan att vara hungriga.
netaave
Tillställningen blev jättelyckad, vi gjorde den på ärttema. Eller var det ett ärtigt tema? tongue.gif Dukade lite kul med ärtservetter på ärtgrön duk.
Vi började med en Ärttini som fördrink, 3 cl vermoth, 3 cl gin och gröna ärtor, vi frös in våra i iskuber. 5 st i varje kub.
Till det brieostkuber med physallishalvor på. En otroligt god kombination.

Hade gjort en vanlig och en grön ärtsoppa med rotselleri i. Dom serverades med senap och finstrimlad purjo. Till det hembakt solrosbröd och en stark ost och så öl och punch förstås.

Till kaffet gräddtårta, trodde dom ja, men den första som skar sig en bit sa "Oj! Ja men visst ja det hör ju ihop" när hon såg att i stället för den traditionella tårtbotten låg ca 15 tunnpannkakor med björnbärssylt emellan under grädden och hallonen. Punsch även till detta förstås.

Ost och kex med färska fikon, physallis och kiwi fick bli vickning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon