Full version: Vit skogsaster
svanqvistj
Hej!
Har fått tag i fröer till den underbara vita skogsastern. Har letat efter den allt sedan jag såg ett repotage i Allt om Trädgård där Hannu Sörenstam gjort en höstrabatt med vit skogsaster och solbrud. Otroligt vackert.

Jag sår alltid mina fröer på samma sätt: jag sår fröerna i feb/mars och ställer dem, efter ett par dagar inomhus, ut på köldbehandling. Jag låter dem sedan stå ute eftersom jag inte har bra möjligheter inne (dvs ljust och svalt), när våren kommer kommer i regel också fröerna igång och senare på säsongen brukar jag kunna plantera ut småplantor.

Eftersom jag inte har några odlingsanvisningar till dessa fröer undar jag om det finns någon annan som drivit upp vit skogsaster från frö och om min metod är lämplig eller om man bör göra på annat sätt.

Jeanette
gunnelö
Hej
Jag är lika tänd som du på skogsastern så jag ställde i princip samma fråga för ett tag sedan (du kan nog söka på "skogsaster" för att hitta den, jag tror det var Helen i Piteå som svarade mig). Svaret jag fick var att de var lätta att få att gro och att de, som du säger, behöver en köldperiod.

Jag har tagit egna frön från en planta jag fyndade i höstas och kommer att behandla dem ungefär som du föreslår (fast jag brukar ta in och ställa under växtlampa, är man otålig så är man)!

Lycka till

Gunnel Ö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon