|
Monica E
15-11-2006, 15:28
Har varit med min dotter på 3 olika öppet hus på gymnasium,och har 2st kvar och den stackarn blir mer o mer frågande ju mer vi ser,vad svårt det är ,tänk om det fanns ett formulär där man kunde fylla i vad man ville arbeta med och sen få råd utikring det vad man ska välja,eller det kanske finns det ,jag har aldrig gått gymnasiet ,men man vill ju kunna hjälpa dom till rätt beslut.Någon som har några råd att ge ?
Farbror Blå
15-11-2006, 15:32
Idag ser inte jobbfronten ut på det sättet riktigt, att man kan välja gymnasieprogram efter yrkeskarriär.
Få gymnasieelever går ut för att sedan direkt jobba, med undantag för de som går praktiska program, bygg, el, plåtslagare mm.
Koncentrera er istället på vilka ämnen dottern gillar/är stark i och sätt er in i hur dessa ingår i olika programs studiekurser och utgå därifrån är mitt råd.
Rapchic
15-11-2006, 16:09
som jag har förstått så är tex samhälls och tex op bra gruner för att sen ska plugga vidare som farbror blå sa så finns det få program som leder till arbete direkt sen efter op är man dock undersköterska jag går/gick ish estet men så mkt hände i mitt liv att jag går nu i iv men om hon gillar musik/drama/bild/dans är estet ett tips för för de flesta jobb så behöver man ändå vidareutbilda sig efter så jag tänkte varför inte ha kul sammtidigt som amn går skola om man ändå måste vidareutbilda sig sen
gammelnalle
15-11-2006, 16:16
Inte lätt att ge något generellt råd som passar för alla.
VARFÖR vill hon gå i gymnasiet? (Jo jag vet att det nästan är ett måste!).. är det för att få ett jobb?? eller att fortsätta studierna på högskola?
Skoltrött??
Vill hon bara ha "kul" eller villig att satsa? (Känns det bra att utbilda sig till arbetslöshet bara för det är vad man är intresserad av?)
Vill man göra nåt görtråkigt i 3 år?
Starka /svaga sidor..???
Skönt att det finns föräldrar som lägger så stort engagemang på sitt barn.
b
kerstin z5-6
15-11-2006, 16:27
Jadu .. Jag är gylärare , och det är väldigt få linjer som numer ger direkta yrkesbehörigheter Två tre kan jag säga på rak arm -<Undersköterskekompetens på Omv programmet Målare, tapetserare osv på Bygg programmet + ev värme och sanitet dvs rörmockare  (som min pappa var ...) några till finns säkert ... Fram till skiftet i regeringen och just nu- är alla program sk högskoleförberedande -dvs de flesta har Engelska ,Matte Svenska , Historia , samhällskunskap osv med några små variationer Alla program ger inte behörighet till alla högskolelinjer -men allmän behörighet ger de flesta (utom IV programmet ) Att inrikta tre år på något men inte alls är säker på att man vill gå -eller ev arbeta med kan vara oklokt Även om de sk yrkesförberedande linjerna /programmen enligt alliansen ska bli mer inriktade på ämnet -tex omvårdnad i omvårdnadsprogrammet -kommer möjligheten att läsa annat som tillägg för högskolebehörighet alltid att finnas Lycka till  K Ska jag ge något råd så är det välj något du tror du kan trivas med i tre år
Hannele
15-11-2006, 16:51
CITAT (Monica E @ 15-11-2006, 15:28) Någon som har några råd att ge ? Välj det som är roligast, där du kommer att trivas. Slutresultatet är ungefär lika, man kommer in på universitet och man kan även läsa extrakurser, om något ämne fattas. Man kan "taktiksöka", undvika typ frisörprogram, som har ofta 5.o som inträdeskrav.. Lägg det programmet/skola som har högsta intagningspoäng, först.
Margith
15-11-2006, 17:20
Precis där du är idag Monica, var jag för ett år sedan. Som du skriver, man vill ju hjälpa sina barn till ett riktigt beslut. Min son fick nån broschyr hemsänd, där han kunde testa... personligheten, kanske..?? Ganska allmänna frågor om vad han tyckte om det ena och det andra. (En lite mer omfattande variant av det här fanns hos SYO-konsulenten). Jag tvingade honom att göra den och svaret var att han borde satsa på nåt yrke inom förskola, lärare el dyl. Nu tror jag fortfarande att han skulle bli en suverän förskollärare eller fritidspedagog eller varför inte lärare i lägre klasser. Men jag sansade mig och insåg att det är inte jag som ska gå gymnasiet (tack och lov har jag redan gjort det). Jag kan ge honom hjälp på vägen, men vilken linje han väljer, det måste han avgöra själv. Jag frågade honom också vilka linjer hans kompisar valt, men det visste han inte, svaret var ungefär "vad har det med saken att göra??" Då bestämde jag mig för att få min son att inse att han SKA välja en linje som ger behörighet att läsa vidare på universitet (om han nu skulle få för sig det) men vilket program han väljer, det måste han avgöra själv. Gymnasiet är ett snäpp tuffare än grundskolan, därför tror jag att det är viktigt att ungarna väljer linje själv. Har man valt själv får man reda ut det själv också, om du förstår hur jag menar Det är lättare att ge upp om man kan "skylla" på nån annan  Min son valde tekniska programmet.... Lycka till, till både dig och din dotter
Piccante
15-11-2006, 18:16
CITAT (Rapchic @ 15-11-2006, 15:09) för för de flesta jobb så behöver man ändå vidareutbilda sig efter så jag tänkte varför inte ha kul sammtidigt som amn går skola om man ändå måste vidareutbilda sig sen Vill dock varna lite, fullt så enkelt är det inte att man bara kan inrikta sig på att "ha kul" i tre år för att sedan läsa in det man behöver för att få jobbet man vill ha. Vad jag har förstått så ska kraven för att komma in på komvux höjas framöver. När jag läste på komvux så var det fullt möjligt för personer med avslutad gymnasieutbildning och fullständiga avgångsbetyg att läsa om kurser. En del ville höja sitt betygsgenomsnitt och försöka läsa upp betygen. Om det blir tuffare regler så blir det företräde för de som saknar gymn utbildning. Man kan nog inte räkna med att få ett 4:e gymnasie år på komvux sedan. Så läs de kurser som behövs från början. Sen är det så att intresset för olika saker svänger med åren. Det är jättesvårt att förutse vad man egentligen vill jobba med när man är ung. Men har man en bred utbildning praktisk eller teoretisk så har man många möjligheter sedan.
Rapchic
15-11-2006, 18:42
CITAT (Leocarpus @ 15-11-2006, 19:16) CITAT (Rapchic @ 15-11-2006, 15:09) för för de flesta jobb så behöver man ändå vidareutbilda sig efter så jag tänkte varför inte ha kul sammtidigt som amn går skola om man ändå måste vidareutbilda sig sen
Vill dock varna lite, fullt så enkelt är det inte att man bara kan inrikta sig på att "ha kul" i tre år för att sedan läsa in det man behöver för att få jobbet man vill ha. Vad jag har förstått så ska kraven för att komma in på komvux höjas framöver. När jag läste på komvux så var det fullt möjligt för personer med avslutad gymnasieutbildning och fullständiga avgångsbetyg att läsa om kurser. En del ville höja sitt betygsgenomsnitt och försöka läsa upp betygen. Om det blir tuffare regler så blir det företräde för de som saknar gymn utbildning. Man kan nog inte räkna med att få ett 4:e gymnasie år på komvux sedan. Så läs de kurser som behövs från början. Sen är det så att intresset för olika saker svänger med åren. Det är jättesvårt att förutse vad man egentligen vill jobba med när man är ung. Men har man en bred utbildning praktisk eller teoretisk så har man många möjligheter sedan. jamen helt borta i huvvut kan man ju inte vara om man väljer estet ests hade då iallafall på vår skola högst intagningspoäng och man lär sig saker anledningen till att jag håppade av och började gå iv var inte på gjund av programmmet eller att jag vill vara arbetslös jag hade tänkt plugga vidare sen men nu när jag går iv blir det nog inte av, orkar nog inte heller det (och nej det är inte ara att ta sig i kragen) man lär sig saker men det mesta är mer inriktat mot kultur hållet och om man tycker det ärr kul så är det ju inget fel att ha kul iskolan OCH lära sig
Piccante
15-11-2006, 19:10
CITAT jamen helt borta i huvvut kan man ju inte vara om man väljer estet . Nej det menade jag inte heller. Jag tolkade ditt inlägg som ett svar till Monica E, att välj något roligt, det ordnar sig alltid tillslut. Riktigt så enkelt är det inte. Det jag ville få fram var att många utbildningar kan verka roliga men man bör samtidigt fråga sig om man får läsa det man behöver. Man kan inte ta för givet att det ordnar sig sen. Jag var lite bekväm själv på gymnasiet och hoppade av Matte B. Det jag tjänade på det var att jag fick någon extra håltimme under mina tre år på gymnasiet. Vad jag förlorade på det var att man ändrade antagningsreglerna till komvux samma år som jag gick ur gymnasiet. Förut räckte det med matte A för att få läsa in NV på komvux. Men de ändrade reglerna för de tyckte att studietempot var för högt för NV-studenterna så de krävde matte B för att bli antagen. Jag fick gå arbetslös ett år och läsa in B-kursen på kvällstid för att kunna söka igen året därpå. så det är av egen erfarenhet som jag tycker att man inte bara ska fokusera på att ha roligt. Har man minsta tanke på att ev, läsa vidare så är det en klar fördel att läsa B-kurserna i matte, engelska och svenska. De är väl inte obligatoriska på något praktiskt program vad jag vet?
Rapchic
15-11-2006, 19:13
CITAT (Leocarpus @ 15-11-2006, 20:10) CITAT jamen helt borta i huvvut kan man ju inte vara om man väljer estet . Nej det menade jag inte heller. Jag tolkade ditt inlägg som ett svar till Monica E, att välj något roligt, det ordnar sig alltid tillslut. Riktigt så enkelt är det inte. Det jag ville få fram var att många utbildningar kan verka roliga men man bör samtidigt fråga sig om man får läsa det man behöver. Man kan inte ta för givet att det ordnar sig sen. Jag var lite bekväm själv på gymnasiet och hoppade av Matte B. Det jag tjänade på det var att jag fick någon extra håltimme under mina tre år på gymnasiet. Vad jag förlorade på det var att man ändrade antagningsreglerna till komvux samma år som jag gick ur gymnasiet. Förut räckte det med matte A för att få läsa in NV på komvux. Men de ändrade reglerna för de tyckte att studietempot var för högt för NV-studenterna så de krävde matte B för att bli antagen. Jag fick gå arbetslös ett år och läsa in B-kursen på kvällstid för att kunna söka igen året därpå. så det är av egen erfarenhet som jag tycker att man inte bara ska fokusera på att ha roligt. Har man minsta tanke på att ev, läsa vidare så är det en klar fördel att läsa B-kurserna i matte, engelska och svenska. De är väl inte obligatoriska på något praktiskt program vad jag vet? ja såklart ska man ju inte "slappa till" eller vad man nu kan säga men vissa linjer är ju roligare än andra vilka? det beror på vem som frågar jag hade också hål på matte B men då hade jag gjort matte b sammtidigt som matte a
netaave
15-11-2006, 19:45
Finns det ingen syo-konsulent på skolan hon går nu som hon kan prata lite med?
Piccante
15-11-2006, 22:20
Man kan kolla på Gymnasieguiden oxå! Hoppas att den ger några bra tips. Arbetsförmedlingen har även något intressetest som man kan göra och få en fingervisning om vilka jobb och utbildningsmöjligheter som finns.
Viktigast är väl att ungdomarna själv väljer efter eget intresse. Som förälder bör man inte försöka påverka valet. Däremot kan man hjälpa barnen att hitta info om olika linjer.
Hannele
16-11-2006, 00:07
CITAT (netaave @ 15-11-2006, 19:45) Finns det ingen syo-konsulent på skolan hon går nu som hon kan prata lite med? Har inte träffat någon bra syo-konsulent
gammelnalle
16-11-2006, 06:57
Till skillnad från många andra så tycker jag faktiskt att man som förälder BÖR lägga sig i sin barns framtid. INTE bestämma!! Men hjälpa! Hur många 15-åringar VET vad de vill. Eller vad det VERKLIGEN betyder? Av erfarenhet VET jag att många väljer efter vad kompisen väljer. Kompistrycket ÄR stort. I dagen överinformationssamhälle DRUNKNAR man (och våra barn) i "information" . Senast igår var SYV (heter det väl på grundskolan?) här på gymnasiet och berättade just detta att ungdomarna får alldeles FÖR mycket information, eller i vissa fall, desinformation, som INGEN klarar av att sålla själv. Han berättade om att han får frågor från eleverna som TROR att de kan läsa på "gymnasie" i USA, England, och Nya Zealand... och att hemkommunen skall betala!! GIVETVIS SKALL barnet själv VÄLJA!! Men de måste få ADEKVAT information om vad de olika linjerna/inriktningarna innebär. Dessutom är det DU som vårdnadshavare som får betala de extra tusenlappar det kostar OM ditt barn väljer en annan kommun. Vissa kommuner tar tex betalt för Lunchen (kolla upp hur det är i den kommun dit ditt barn tänker söka) STÄLL KRAV på "ditt" gymnasium i din hemkommun! Och TRO INTE ALLT vad ert barn kommer hem och säger. !! (Det betyder inte att de ljuger, men OFTA fattar fel... givetvis till sin förmån!!) (Jag har precis haft utvecklingssamtal med mina elever i åk 2 på gymnasiet... och det var en hel del missuppfattningar som vi fick räta ut!!.. bl.a. om läxor, raster, ledighet osv...) "Livet är vare sig lätt eller rättvist" b
Monica E
16-11-2006, 12:38
tack alla för så mycket olika åsikter.Min dotter Pauline heter hon förresten, är intresserad av foto, jounalistik,men framförallt språk och det blir svårt kanske att få ihop allt i en linje och då kanske man ska välja sam som någon skrev så har man en grund att stå på,det var någon som skrev att det inte är lätt att bestämma själv och det är svårt för vissa och en del vet precis,min son som är 18år,han bestämde sig för en teknisk linje och det fanns ju på många ställen men han fastnade för en friskola som inte var så stor och det har fungerat utmärkt,han stortrivs och oddsen att han ska få jobb är stor.Jag tror inte heller man ska bestämma ,jag har sett skräck ex på nära håll där pappan tvingar barnet att gå idrottsinriktning för att han är jätteduktig i det men han vill göra något helt annat.Nu har vi ju varit runt på4 skolor och ska på en i kväll ,så får vi se om hon har blivit klokare,syon på skolan har tyvärr inte varit mycket till hjälp,han är på flera skolor och är nästan aldrig där... sorgligt men sant.. ha det bra alla
netaave
16-11-2006, 18:42
CITAT (Monica E @ 16-11-2006, 12:38) Min dotter Pauline heter hon förresten, är intresserad av foto, jounalistik,men framförallt språk och det blir svårt kanske att få ihop allt i en linje GUC i Uppsala har vad ni söker! http://www.guc.seJättebra skola där ungefär hälften av inriktningarna är på friskola. Urbra elevhem också med personal dygnet runt.
anna_rispan
16-11-2006, 21:00
när jag gick i gymnasiet så sa de ungeäfr så här.
journalist. samhällsvetenskalpigt program-vidrae till högre utbildning
fotograf. finns en massa att välja på men om det gäller fotograf till tidning så har ju större tidningar skilda tjänster. det är ju inte reportenr som fotar.
tänkte skriva mer. men nu ska jag fårn datorn.
niklaswik
17-11-2006, 11:18
Själv gick jag Teknik med datorinriktning för att sen i stort sett direkt efter gymnasiet ta lastbilskort och börja köra lastbil...
Lastbilsspåret halkade jag inte in på riktigt förrän under sista året.
Det är väldigt svårt att veta när man går ut nian vad man kommer vilja 2-3 år senare.
Alla är ju dessutom olika när det gäller vad man har för prioritet i livet.
Jag vill ha roligt och trivas med det jag gör, det var till stor del därför jag valde Teknik, jag tyckte helt enkelt det var roligt med datorer.
Vissa tänker ju mycket (alltför mycket i många fall) på att dom ska ha ett "bra" jobb där man tjänar bra. Om det sen efter totalt kanske 7-8 år i gymnasium+högskola visar sig att dom inte tycker att arkitekt/läkare/ingenjör är det absolut roligaste som finns så har dom slängt bort många år av sina liv och en hel sjuk massa pengar...
Så ser i alla fall jag det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|