Full version: Miniros
lisen
Föra året fick jag två minirosor (de minsta jag någonsin sett) ac svärmor som jag satte ner i rabatten tillsamans med en lite större krukros. Alla tre blommade fint hela sommaren. Döm om min förvåning när jag nu kommer ut på landet och ser att de lever wub.gif ! Är det normalt? Trodde inte att de var härdiga.
Åsa, mälardalen zon 2
Jovisst de brukar övervintra fint åtminstone upp till mellersta sverige, men jag tycker ofta att de blir klenare med åren, åtminstone här hos mig blir de klenare och klenare. Den gula jag hade verkar dock inte ha överlevt denna vinter men alla de andra har övervintrat bra, jag brukar alltid stoppa ner minirosor jag får ute i trädgården.
lisen
Så det är inget onormalt, skönt att höra. Gick nästan och väntade på att ektoplasman skulle börja pruta ut ur dem
digitalkarin
Jag instämmer om att de blir klena med åren. Satte ut en miniros som kom igen sommaren därpå, men i år har den inte orkat.
renate
Jag har en Minirosrabatt,med olika sorter sedan flera år,några dukar under de ersätts med nya.Jag täcker de med löv och granris,i år skall jag köper några nya. smile.gif laugh.gif
MVH.Renate
Belladonna
Har också planterat ut minirosor i trädgården (bor i Dalarna) och dom övervintrar, men kanske blir en aning tanigare år efter år
loali
Men när ska man sätta ner dem då? Spelar det ingen roll om man planterar dem i jorden vår, sommar eller höst?
Belladonna
Jag brukar plantera minirosen på sommaren, för dom tycks ha bättre chans att klimatisera sig, tror jag
lisen
Mina satte jag ner strax efter midsommar.

Kan hålla med om att de blir tanigare efter ett tag. den största hade ränt iväg åt lite alla håll. Men de är ju inte dyra, så det är ju bara att ersätta. wub.gif
ariana
Mina minirosor har bara blivit större och kraftigare varje år brukar plantera istörre kruka och sent på hösten gräva ned i växthuset de blir större för varje år har en nu som blommar med 20-tal små röda rosor blir många fler fram på sommaren jag bor på västkusten smile.gif [SIZE=7]
estet
Det funkar även i zon 6!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon