Full version: ang lägenheter
Rapchic
hur stor rätt har företaget som hyr ut lägenheter
att kontroler temperaturen?

jag och min sambo bor i en ettasom på vintertid blir jättekall
företaget som äger lägenheten (har hjärnsläpp och kommer inte på vad det heter på riktigt)
bestämmer när värmen är på el av
vi har räknat ut att dom har på värmen en stund på förmiddagen
och en stund på eftermiddagen och inte alls före snön har kommit

min syrras pojkvän bodde i en likadan lägenhet förut
och för att hålla det varmt så tände han ljus
och hade brevinkastet öppet helatiden
(för att dra in "varmluften" i traååhusen

ja ja åter till frågan har dom rätt till att ha så kallt i lägenheerna? unsure.gif
askar
Skälig inomhustemperatur.
Läs i länken... står bl.a
I Socialstyrelsens allmänna råd anges att en lufttemperatur under 18 grader
räknas som en olägenhet för människors hälsa, medan samma riktvärde för golvtemperatur är 16 grader
Gillan
Nu kan jag inte med säkerhet säga att det är så, men jag kan aldrig tro att de får göra så. Sen beror det naturligtvis på vad man menar med kallt. Jag själv tycker att det är kallt inne vid 18 grader. Nån annan kanske tycker att der kallt vid 22 grader?
Rapchic
tack biggrin.gif jag har ingen inomhustemp än men har tänkt skaffa
gullit av dig att kolla upp det när vissa här (nämligen jag)
inte vet hur el var man ska kolla tack wub.gif
askar
CITAT (Rapchic @ 15-11-2006, 19:20)
tack biggrin.gif jag har ingen inomhustemp än men har tänkt skaffa
gullit av dig att kolla upp det när vissa här (nämligen jag)
inte vet hur el var man ska kolla tack wub.gif

Var så lite så wub.gif
netaave
Man ska inte behöva ha kofta på sig inomhus tycker jag, sen är vi väl olika frusna men runt 20 gr tycker jag är en skälig inomhustemp.
Snöflinga
Hos mig är det aldrig under 23 grader tongue.gif bor i bostadsrätt som har någon form av återvinningsvärmesystem, trivs jättebra för jag tycker inte om att frysa mad.gif Då vi bode i huset hade vi inte alls så varmt utan mest bara där braskaminen gav extravärme ....
Kathy
+18 grader som lägst.
Är man osäker så kan man be hyresvärden komma och kontrollmäta temperaturen. (då mäts den i mitten av rummet) Det kan ju vara så att t.ex elementen behöver luftas, fönster tätas el likn.

Hos oss är innetemperaturen termostatstyrd av yttertemperaturen. Är det som nu, tex, med en utetemperatur på +8, så kan det vara kallt inomhus. Bäst är det om det är -10 ute, då är det riktigt varmt i lägenheten.
Floppy
Är du med i Hyresgästförmedlingen så kontakta dem...de kan göra kontroller...
Har varit med om liknande...det vart en tvist och vi vann... smile.gif

Vi hade 15 grader och gamla radiatorer från början av 80-talet...1 i varje rum...elementen var så små så att de möjligen skulle kunna ha värmt upp ett litet badrum på 3x3 meter...men inte ett vardagsrum...vi hade en vedspis...en väldigt gammal sådan...för att få en temperatur på minst 18 grader så behövde man elda 24 timmar om dygnet...vilket hyresvärden sa...men det går ju inte att elda hela tiden när man jobbar....gör i ordning en brasa så fort som man kom hem... och då tar det 3-4 timmar beroende på hur kallt det är ute....att få upp temperaturen till 18-20 grader...och då är det bara i det rummet där spisen stod...

Nä...där bodde vi bara en månad till....vi slapp uppsägningstiden och vi fick 2 månaders hyra halverad tillbaka... vi gick plus minus noll eftersom vi hade en hyra obetald till hyresvärden...den hade hyresgästföreningen sagt att vi inte skulle betala... så för oss slutade det 'lyckligt' om man säger så...slet ut ett par fårskinnstofflor var men annars så klarade vi oss utan men.... smile.gif
askar
Man behöver inte vara med i Hyresgästföreningen för att få
en temperaturmätning.
Det är kommunens Miljökontor skyldig att bistå dig med.
Ring kommunen och fråga vem du ska prata med och
berätta sen för personen ifråga hur ni upplever värmen/kylan i er bostad
och be denne komma och göra mätning.
Så gjorde vi för ett antal år sedan... det visade sig att byggarna hade slarvat.
Ytterpanelen revs och isolering sattes... sedan dess är inte golvet iskallt. smile.gif
Rapchic
här är det jättestora fönster plus
att det var masspruducerat på 70-talet
men märker bla byggfelen med avloppen
(vattenlåsen torkar ovanligt snabbt
så är man borta en dag så börjar det lukta sad.gif )
Floppy
CITAT (askar @ 15-11-2006, 22:23)
en temperaturmätning.

Det är sant...vi vände oss dit vi med men det skulle ta tid...de kunde inte åka ut den närmsta 2 veckorna.....och så länge ville inte vi vänta...*brrrr* vi hade runt 15-20 grader kallt ute då.... och det var bra mycket lättare att ta till Hyresgästföreningen....de fixa allt...mätte... fixa med kontakten med hyresvärden...fixade advokat...mm för oss var det smidigt...men visst det går säkert utan dem...

Men är man medlem så varför inte utnyttja dem...det var så jag menade... smile.gif
Rapchic
CITAT (Floppy @ 15-11-2006, 23:37)
CITAT (askar @ 15-11-2006, 22:23)
en temperaturmätning.

Det är sant...vi vände oss dit vi med men det skulle ta tid...de kunde inte åka ut den närmsta 2 veckorna.....och så länge ville inte vi vänta...*brrrr* vi hade runt 15-20 grader kallt ute då.... och det var bra mycket lättare att ta till Hyresgästföreningen....de fixa allt...mätte... fixa med kontakten med hyresvärden...fixade advokat...mm för oss var det smidigt...men visst det går säkert utan dem...

Men är man medlem så varför inte utnyttja dem...det var så jag menade... smile.gif

vi är inte medlem, lägenheten står i min pojkväns mammas namn
vi har bott här ett tag så lite längre kan vi nog
det är bara lite jobbigt nu när man inte är van vid kylan
men sen vänjer man sig
Floppy
CITAT (Rapchic @ 15-11-2006, 22:41)
vi är inte medlem, lägenheten står i min pojkväns mammas namn
vi har bott här ett tag så lite längre kan vi nog
det är bara lite jobbigt nu när man inte är van vid kylan
men sen vänjer man sig

...okej...då tycker jag att ni ska vända er till Miljökontoret på Kommunen...
...ni kan ju be att hans mamma hjälper er i kontakten eftersom det är hon som står på lägenheten....

....men mät först med en termometer...hos oss mätte de 1meter upp från golvet och en meter från vägg...det kanske är nån annan här som är bättre på måttena....sen kan ni ju påpeka det för hyresvärden och vägrar de göra nått så ta kontakt med Miljökontoret....
...så skulle jag ha gjort... lycka till... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon