Full version: Rökt chili
jonas_
Hejsan

Rökt chili och paprika är ju en riktigt bra grej för att få lite röksmak på maten utan att använda bacon eller nått annat köttigt.

Har inte hittat så mycket info på nätet hur man gör bäst för att röka, men har börjat exprementera med en gammal abu rök med hyffsade resultat...

Nån som vet vad mer man kan röka?...tomatskivor, avokado...lök?

Ska prova mej fram...synd att det blir så pissigt kallt ute nu bara...

Jonas
KURT
Man kan även göra det i ugnen. Det borde fungera på alla livsmedel som är lite "lösare" i konsistensen, jag inbillar mig att de lättare kan ta upp röksmaken. Man borde t ex kunna röka aubergine, som man sedan gör auberginedip på. Vitlök skulle nog vara gott om man kunde röka, men de kanske måste bakais i ugnen innan man röker?
Natrix
Rökning av av grönsaker är verkligen ett trevligt sätt att bevara sig skörd på. Att röka i ugnen har jag aldrig hört någon göra men det går säkert. Grill är annars något som skall fungera också.

Jag har hittills provat att röka chili och svamp med goda resultat. Även vitlök skall provrökas, torkas och pulveriseras framöver.

Jag har tillsammans med en kamrat murat en kallrök eftersom det är viktigt att hålla nere rökens temperatur. Något som kan vara svårt i mindre rök-lådor, typ grillar. Här är ett par bilder på dem:

http://www.jakobaxelsson.se/temp/roken_01.JPG
http://www.jakobaxelsson.se/temp/roken_02.jpg
ingrid fuxwall
Tack för titten!
Vad använder du för ved?

Nej jag har nog för många frågor så berätta gärna allt, snälla

ingrid
Natrix
CITAT (ingrid fuxwall @ 26-11-2006, 20:28)
Vad använder du för ved?

blöt al-spån

jag tror att det blir bra att experimentera med rökning nu, just pga av den lägre tempen.
Vad det gäller vitlöksrökning så tror jag att det är bättre att röka dem "färska" och sedan torka dem i skivor. Men jag har inte provat än, någon annan som har?

Jag är själv ny vad det gäller rökning så jag ser fram mot all info denna och liknande trådar ger.
noch einmal Preussen
kallrökning tar sin tid så man får förbereda sig på att ha en rolig stund framför brasan smile.gif

för att skynda på processen så delar man frukterna. o när man ska använda dem kan man antingen göra pulver eller blötlägga frukterna.

jag är överraskad att inte någon sagt att rökt chile, då röka jalapeno, kallas chipotle. men övriga capsicumvarianter går gott att röka.
mulle
Vad för svamp röker ni?
I Danmark kan man f.ö. få köpa rökt grovt salt, gott!
Mulle
Natrix
CITAT (mulle @ 26-11-2006, 22:46)
Vad för svamp röker ni?
I Danmark kan man f.ö. få köpa rökt grovt salt, gott!
Mulle

Jag provade att röka Karl-Johan. Rökt grovsalt låter fantastiskt!
noora
Vad för svamp röker ni?

Oj vad fel det där skulle kunna låta om man lyfter det ur sitt sammanhang laugh.gif

Det här med att röka i ugnen, blir det inte en massa rök i köket då? Eller blir det inte så mycket rök att det gör något?

Hur mycket rök blir det av ett rökeri egentligen? Blir grannarna ledsna om man har en i trädgården? Det skulle vara häftigt med en egen rökugn av något slag. När jag var liten var vi i Canada och hälsade på några bekanta till mina föräldrar. Dom hade byggt ett eget rökeri av sin gamla spis och ställt på gården. Jag metade nån sorts lokal småfisk i sjön, och dom rökte fisken på direkten. Det blev jättegott wub.gif
KURT
CITAT (noora @ 27-11-2006, 11:26)
Det här med att röka i ugnen, blir det inte en massa rök i köket då? Eller blir det inte så mycket rök att det gör något?

Hur mycket rök blir det av ett rökeri egentligen? Blir grannarna ledsna om man har en i trädgården? Det skulle vara häftigt med en egen rökugn av något slag. När jag var liten var vi i Canada och hälsade på några bekanta till mina föräldrar. Dom hade byggt ett eget rökeri av sin gamla spis och ställt på gården. Jag metade nån sorts lokal småfisk i sjön, och dom rökte fisken på direkten. Det blev jättegott wub.gif

Det finns rökpåsar med spån som man kan köpa, röken håller sig i den, så den fyller inte hela ugnen.
Gurkan
Jag har rökt massor av chili i en 12l plåthink med lock.

Alspån i botten på hinken, chilin hänger på rostfria trådar inne i hinken och under hinkens botten finns en spritbrännare. I locket sitter en stektermometer så man kan hålla koll på tempen.

Chilifrukterna blir svarta och skrynkliga som russin när dom är färdiga. Ser inte ut som de bruna läderaktiga Chipotle jag köpt men är mycket godare och har mycket mer röksmak.

En rökning tar 6-8 timmar och då är chilifrukterna nästan helt torra.

Lockat får sitta lite på sniskan så att vattenångan kan komma ut (annars torkar de aldrig) men röken som smiter ut är försumbar och skulle inte kunna störa grannarna om jag hade haft några.

Detta är alltså varmrökning till skillnad mot Natrix lite mer avancerade kallrök.
noch einmal Preussen
varmrökningen har den fördelen med att den är lättare och billigare att komma igång (?) med men kallrökning vinner i smak.
även om då smak är ett ämne som helt grundar sig på subjektiva kriterier.

Gurkan, vilka chilesorter har du rökt?
Gurkan
CITAT (noch einmal Preussen @ 28-11-2006, 22:37)
varmrökningen har den fördelen med att den är lättare och billigare att komma igång (?) med men kallrökning vinner i smak.
även om då smak är ett ämne som helt grundar sig på subjektiva kriterier.

Gurkan, vilka chilesorter har du rökt?

Jag har mest rökt Jalapeno, tycker dom blir bäst, dom är tjocka i "köttet" och tar upp mycket rök innan dom torkat. Värmen från processen gör också att dom blir lite söta, russinaktiga nästan.

Har rökt olika röda Cayenne också men dom blir så himla hårda och får inte samma sötaktiga smak. Har provat en del andra tunnskaliga sorter med men det blir inte alls samma sak som Jalapenon/Chipotlen.

Visst är det stor skillnad på varm- och kallrökta saker men just med chilin så är min erfarenhet att värmen utvecklar smaken mycket.
mulle
CITAT (noora @ 27-11-2006, 11:26)
Vad för svamp röker ni?

Oj vad fel det där skulle kunna låta om man lyfter det ur sitt sammanhang laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
johe71
CITAT (Gurkan @ 27-11-2006, 12:35)
Jag har rökt massor av chili i en 12l plåthink med lock.

För den som nu vill ha en dyrare "plåthink" så såg jag den här på Biltema när jag var där...

http://www.biltema.se/products/product.asp...p?iItemId=75905

och rökspån har de också http://www.biltema.se/products/product.asp...p?iItemId=75903 ... men jag antar att det finns olika kvalite på spån, och Biltema brukar väl inte vara kända för det smile.gif så vart köper ni andra spån? För röka chili vill jag göra till hösten...
Gurkan
Den där röklådan ser fin ut men jag tror inte att brännaren brinner mer än 20 minuter eller så. En rökning i min hink tar ca 8 timmar innan det är riktigt tjärigt och gott.

Jag köpte alspån hos en sportfiskeaffär. Kostade inte många slantar.

Tror inte att det är nån större skillnad på spån och spån, det är ju bara rent trä.
mulle
Då man röker fisk lär det ska vara en liten smakskillnad i spånen. Här täljer de kloka fiskegubbarna al- eller äppelspån och slänger en eller ett par kvistar färsk en med i elden.
Då man köper spån är det oftast al.
Mulle
noch einmal Preussen
som gurkan skrev. de bästa resultaten har jag oxå fått med jalapeno fast vissa chinense gör sig riktigt bra som rökta de med.

tunna annum blir som du säger hårda.

spån kan man köpa i större mängder till hyggliga priser hos vedförsäljare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon