kajsa Friberg
Har fått en ny hobby: att föröka prydnadsbuskar och rosor med sticklingar.
Spännande.
Läste i Allt om Trädgårds novembertips lista att rosor går bra att ta sticklingar på nu. De sa inget om vilka sorter det passar för.
Läste i Lars-Åke Gustavssons bok "Rosor för nordiska trädgårdar" att vissa sorter växer dåligt på egen rot och bör därför ockuleras.

"Queen Elisabeth" och "The Fariy" att tagit sig liksom "Helenae" och några onamnade sorter.

Har just satt sticklingar av "Heidelberg", "Lichtkönigin Lucia" och snart också "Nina Weibull" men ingen av dessa ska enligt L-Å Gustavsson växa bra på egen rot.

Har någon provat med sticklingsförökning och sett hur rosorna växt till sig några år? eller jämfört med köpta av samma sort?

Är det lönt besväret att drömma om egna framodlade rosor??

Idag var det sol på Norra Öland/Kajsa
kerstin z5-6
Där är vi oense LÅG och jag -Jag anser att alla rosor är bättre på egen rot

Ett annat roligt sätt är att så rosor från egna pollinerade nypon

Sticklingsförökning under lysrör kan göras året om -tom från snittrosor
Ved som tas nu sk vintersticklingar skall förvaras sval/ i kyl till våren för att stickas då .. knepigare ...
än vårsticklingar av det man klipper bort i maj , eller ännu hellre sommarsticklingar som tas från grenar som blommat

Här kan du se hur jag gör smile.gif
Kajsa
Har nyss provat vintersticklingar, vi får se till våren om någon får rötter.
På sommaren har jag tagit en del som lyckats, Mozart, Louise Odier, Swany, Irma mm men många har också ruttnat i krukorna.
Har köpt rotäkta rosor 2 ggr från Blomstergården och dom dog första vintern, dom är sega i starten första åren. Men jag har de fyra Balsgårdsrosorna/rotäkta och dom är ju fulla av växtkraft, men det var stora ex. jag köpte.

Från rosorna, Charles Austin, Nostalgie, Sweet Cover, Little Rambler, James Galway, Mozart, Diamond Border, Leonardo da Vinci.

ca 3-4 noder på stjälkarna och så rulla in i vitmosa.

Och så in i plastpåsar, förvaras mörkt i svala garaget, Till våren får vi se om allt ruttnat, spännande värre.
Ulla-Kajsa
Kan man inte sätta sticklingarna i marken redan nu?
Måste de förvaras ända fram till våren?
kerstin z5-6
De brukar svartna om man försöker nu -augusti kan gå bra .. helst inte senare
Eva 33c
När jag tittade på din länk om hur du gör Kerstin, såg det ju jättelätt ut! rolleyes.gif
Det här ska jag absolut prova till våren och sommaren.
Hittills har jag mest ägnat mig åt frösådd, men en gång för länge sedan tog jag sticklingar från min pappas schersmin (som jag visste doftade) och har nu en hel häck på baksidan.
Nu blir det rosenhäckar istället.... biggrin.gif
kerstin z5-6
Visst är det kul med sticklingar -många blir inget men förvånansvärt stort antal tar sig smile.gif
Ulla-Kajsa
Märker att det finns erfarenhet att ta del av. Så skoj!
Ni verkar ha riktigt gröna fingrar både Kerstin och Kajsa.

Det är roligt att veta vilka sorters rosor som växer i trädgården. Frågar ni vänner och bekanta efter sticklingar eller hur bär ni er åt?

"Bästa tiden är august"---------men Allt om Trädgård tycker tydligen att det ska gå nu också och jag har så svårt att bara vänta.
Måste prova ändå!! man kan ju ha tur.

Har glömt min kod och fått fixa nytt användarnamn/Kajsa Friberg
kerstin z5-6
Jag har så pass många rosor i min egen trädgård att jag tar från dem -observera att det som står i AoT gäller väl vintersticklingar dvs Kajsas metod ?? eller ? har inte lusläst måste jag erkänna -I västerbottninskt klimat fungarar som sagt vår o sommarsticklingar bäst -samt de jag tar från mina krukade rosor -snittrosor mm under februari o framåt , men de drivs under konstljus i växthusmiljö + 18
I mina album kan du se vilka rosor jag har o även Kajsa har ett jättesortiment i sina album-ikom längt ner i detta inlägg:)
Min erf är att de allra flesta sorter går fint att sticklingsföröka om man har lite tålamod
lycka till smile.gif
e_sedell
Jag har testat och förökat rosor från sticklingar, och det är enklare än man tror. Visst blir det inte lika bra resultat som t.ex. brudspiréa eller lavendel, men enklare än man tror.

Nu när man vart ifrån ett tag känner man insperationen komma tillbaka. smile.gif
Ulla-Kajsa
Jag ska inte ge upp drömmen om sticklingsförökning av rosor förstår jag-TACK.
Blev lite misslynt när jag läste i L-ÅGustavssons bok.

AoT hade en egen variant på hur man gör med novembersticklingar: stick ner dem direkt i sandblandad jord i trädgårdslandet. 4 ögon under jord. Och naturen själv sköter resten!!!
visst låter det enkelt.

Klimatet gör nog sitt. Västerbotten och Öland har lite olika förutsättningar.

Plockade trattkantareller idag - gott-!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon