askar
Internationella KOL-dagen idag.
Någon som har uppmärksammat detta?

Vi var på Hjärt & Lungsjukas lokal...
där hölls ett föredrag om KOL... som f ö beräknas bli

den vanligaste dödsorsaken år 2020

KOL-skola på nätet kan öka sjukdomsinsikt

Fakta - LevamedKOL
Snöflinga
Läste att det är så ... en av mina vänner dog i veckan pga KOL ... så lessamt, saknar henne ...

En hemsk sjukdom ... tänker att då på 50-talet fanns det inget som sa att det var farligt att röka, utan enda argumentet var att det var dyrt unsure.gif men allmänt vedertaget och helt OK ... hamnade lite utsides om man inte rökte.

Det är väl i den genarationen och tidigare som vi i dag kan se alla med KOL ... slutade själv för c:a 20 år sedan men det finns ju inga garantier att man inte drabbas ändå ...
askar
Så tråkigt ang din vän. sad.gif

Så var det på 50 -60-talet, rökning hörde liksom till.
Till o me läkarna tyckte det var OK, de rekommenderade en att
byta till mentholcigg när man var förkyld. ohmy.gif
Maken och jag slutade för drygt fem år sedan...
han klarade sig med ByPass- op medan jag väntar på kvävningsdöden.
Sånt är livet.... och det är staten som tillhandahåller giftpinnarna.
Snöflinga
Ibland saknas ord ...

Min vän hade sjukdomen väldigt länge innan hon gick bort. Hon som jag spelade ofta bridge och dit tog hon sig med permobil (huj, vad det gick ! ) och ryggsäck med syrgas i .... alltid glad och positiv utåt fast hon levde säkert med sina demoner i ensamma stunder ...

Kram...
Kathy
Min mor har lungemfysem och KOL. Hon lever med syrgas dygnet runt. Bara en sån sak som att kamma sig är en fysisk prestation.
Det är en fruktansvärd kvävningssjukdom. sad.gif
Gossen Ruda
Jag har en arbetskamrat i Stockholm som har KOL bl.a, han har ont i ryggen också mm. Han när sjukskriven titt som tätt. Röker gör han fortfarande...
krellus
Sluta röka... ni som fortfarande gör det!
kristerh
CITAT (krellus @ 16-11-2006, 08:08)

alla rökare borde tvingas att se filmer o bilder på vad de har att vänta sig,
jag kan inte förstå att man suger i sig giftet frivilligt,
jag försöker övertala några på jobbet att sluta röka, men det är som att tala med en vägg unsure.gif inget biter, tror att den bittra sanningen om vad som väntar dem är det enda som skulle hjälpa,
tycker synd om dem som började röka för så många år sedan att det inte fanns någon information om följderna men i dag finns ingen ursäkt.
Anma
CITAT (kristerh @ 16-11-2006, 11:57)
CITAT (krellus @ 16-11-2006, 08:08)

alla rökare borde tvingas att se filmer o bilder på vad de har att vänta sig,
jag kan inte förstå att man suger i sig giftet frivilligt,
jag försöker övertala några på jobbet att sluta röka, men det är som att tala med en vägg unsure.gif inget biter, tror att den bittra sanningen om vad som väntar dem är det enda som skulle hjälpa,
tycker synd om dem som började röka för så många år sedan att det inte fanns någon information om följderna men i dag finns ingen ursäkt.

Ärligt talat, jag tror inte att det hjälper heller. Såg själv en massa sådant mååånga år innan jag sen slutade (av andra skäl, ledsnade på att alltid tänka på att ha ciggen med mig och att alltid lukta illa och att ciggen bara blev dyrare och dyrare). "det drabbar inte mig" tänket, ni vet...
Gossen Ruda
Kan inte låta bli att citera Bonniers Konversationslexikon från 1948 under tobak:

"Måttlig rökning torde, frånsett en stundom inträdande halskatarr, knappast ha skadliga följder."

Nån som håller med? Fast sen tar man upp skadeverkningarna med kronisk tokaksskada, nikotinism: "Trötthet, huvudvärk, darrhänthet, kronisk retning i svalg och luftrör, hjärtbesvär, synrubbningar med synnervsförtvining och blindhet, påverkan på mag-tarmkanalen och perifera blodkärl, speciellt i hjärtat och benen. Behandlingen består i tobaksförbud."

"Knappast ha skadliga följder"??? rolleyes.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon