Full version: Hassel
Ewa L
Håller på och planerar ytterligare ett blandat buskage.
Stort, soligt, väldränerat — kort sagt ett perfekt läge. Microzon ~2.
Där skall alla mina drömbuskar få bo. Dessutom är det synligt från gatan så det skall bli vackert oxå.

Några "måsten" har jag redan, ex.vis Vingad benved.

Men, jag har alltid velat ha Hasselbuskar som ger nötter. Hade det när vi bodde i Tyskland, och tyckte det var helt sagolikt att kunna plocka färska nötter på tomten. De jag kunde rädda undan från ekorren vill säga. biggrin.gif

Men helst inte Corylus maxima, eftersom där rekommenderas två olika sorter för att få nötter. (Zellernöt o. Hall.jätte). Dessutom blir de upp till 5 meter, och blir antagligen rejält tilltagna i omfång. Och jag vill ju få plats med mer... unsure.gif

Tänkte om jag kunde ta några som dessutom är vackrare... Hur är det med ex.vis Ormhassel — Corylus avellana 'Contorta'?
Eller: Blodhassel — Corylus maxima 'Purpurea'? Ger de frukter?? Måste jag ha fler sorter även där???
jholma
Blodhassel ger nötter men de är inte så stora. Resten kan jag inte svar på.
Ewa L
Iofs glad för åtminstone ett svar, men är det ingen som har en aning? Bedrövligt när sökfunktionen inte fungerar.

jholma: "inte så stora", hur små är de? Hälften så stora? (Man kan ju ta två istället för en.) Är de ätliga?
KURT
Det var ju en tråd i bland köksväxterna för inte så länge sedan.
jholma
ja när jag säger att de inte är så stora så menar jag att de är ungefär som vår inhemska hassel. Det finns ju också hasselvarianter som odlas enbart för sina nötters skull typ Cosford etc. Dessa har betydligt större nötter.
Ewa L
CITAT (KURT @ 22-11-2006, 08:10)
Det var ju en tråd i bland köksväxterna för inte så länge sedan.

Den hade jag säkert hittat om sökfunktionen varit i drift, vilket den alltså inte är.

Tack!
Åsa E
I år kom det en nöt för första gången på min blodhassel.
Väldigt snygg nöt förresten, med ett rött "foder" eller vad det kan heta.

När den var hård och brun var det dags att smaka. Den var lite mindre än en vanlig hasselnöt. Tyvärr var den besk och inte alls god! Jag hade ju trott att den skulle smaka som en vanlig nöt. Nu vet jag inte om jag skördade den för tidigt eller om den helt enkelt inte är speciellt god.
Kanske någon annan vet mer.
Ewa L
CITAT (Åsa E @ 22-11-2006, 16:08)
I år kom det en nöt för första gången på min blodhassel.
Väldigt snygg nöt förresten, med ett rött "foder" eller vad det kan heta.

När den var hård och brun var det dags att smaka. Den var lite mindre än en vanlig hasselnöt. Tyvärr var den besk och inte alls god! Jag hade ju trott att den skulle smaka som en vanlig nöt. Nu vet jag inte om jag skördade den för tidigt eller om den helt enkelt inte är speciellt god.
Kanske någon annan vet mer.

Intressant! Hur länge har du väntat på din första nöt?
Tycker du att blodhasseln är odlingsvärd i övrigt? Storlek??
Åsa E
Jag tror att det var 2001 som jag planterade busken. Nu är den drygt två meter hög och ganska yvig, det kommer många rotskott på den också. Rotskotten växer upp ifrån buskens bas, så den verkar ändå hålla sig på sin plats. Jag tror att den kan bli fyra meter hög så småningom.

Jag gillar verkligen blodhasseln! Det är fint med något rödbladigt bland allt grönt. Speciellt när solen lyser genom bladen, det är jättesnyggt. Den behöver inte beskäras och det är ju bra. Vi hade lite fjärilslarver på den i år, som åt hål i bladen. Jag vet inte om det är vanligt, jag har i alla fall inte sett det tidigare år.

Den är värd att odla för att den är fin! Du vet väl att det finns rödbladig ormhassel också? Om man gillar ormhasseln så slår man två flugor i en smäll... Jag funderar på att köpa en sådan också, och sätta den ihop med en silverbuske.
Ewa L
CITAT (Åsa E @ 23-11-2006, 11:16)
Den är värd att odla för att den är fin! Du vet väl att det finns rödbladig ormhassel också? Om man gillar ormhasseln så slår man två flugor i en smäll... Jag funderar på att köpa en sådan också, och sätta den ihop med en silverbuske.

Och om ormhasseln dessutom också får nötter, så slår man tre flugor i en smäll. biggrin.gif
Det var ju det som var min ursprungliga fråga; vackra "hasslar" som ger nötter.

Det är så kul och planera buskage modell större! wub.gif Problemet är bara att man vill ha allt.
Åsa, mälardalen zon 2
Ormhassel sätter en del nötter men de brukar vara mindre än de nötterna vanlig hassel har (sår man ormhasselns nötter brukar man ofta få en hassel med raka pinnar = vanlig hassel, ormhassel är ju en mutation av vanlig hassel)
woodcreature
I höstas så plocka jag massor med nötter från turkisk trädhassel ..något mindre nötter men godare än vanlig hassel...smakar som en blandning mellan pinje o hasselnöt=).
e_sedell
Det finns en hybridhassel som de odlar för just nötterna och den tål det svenska klimatet. Till utséendet ser den ut ungefär som den vanliga svenska C. avelana men lite frodigare.
Frågar du efter hybridhassel i plantskolan är jag inte säker på att de vet vad du menar utan visar blodhassel eller ormhassel. Dock tror jag den ska finnas hos i vilket falla mer välsorterade plantskolor. Jag letade lite men hittade ingen bild eller länk som jag skulle kunna tippsa dig om mer än http://www.ars-grin.gov/cor/catalogs/corredleaf.html om det kan hjälpa någonting.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns speciella namnsorter av hassel som man använder till nötproduktion och några av dessa kan jag namnet på och det brukar inte vara några problem med att få tag på åtminstone några av sorterna i handeln (troligtvis behöver man nog ofta beställa, de finns troligtvis inte hemma i butiken).

Lambert Filbert zon 1-2? riktigt gammal sort från england, denna sägs ofta vara den bästa för nötproduktion men den är inte så härdig, men bor man på milt ställe kan den ju funka, kanske inte jättelätt att hitta i sverige men det verkar som om den säljs i danmark när man söker på nätet.

Cosford zon 1-3(4)

Jättenöt från Halle zon 1-2(3) denna säljs t.o.m på postorder heter 'Hall. Jätte' hos Hortogreen och de hävdar att den ska vara härdig till zon 4-5.
(Hortogreen säljer även en sort som heter Zellernöt som de hävdar hör till C. maximagruppen men tittar man i SKUD säger de att Zellernöt är en C. avellana, enligt hortogreen är Zellernöt härdig till zon 4-5)

Enligt SKUD är Lambert filbert troligt någon variant av Corylus maxima och Cosford och Jättenöt från Halle är namnsorter av Corylus avellana.
Ewa L
Tack snälla, för alla utförliga svar. wub.gif
Precis vad jag ville ha.

Har även kollat på Hortogreens. Tror att jag satsar på antingen Blod- eller ormhassel och ser ev. nötter som ätbar bonus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon