|
catlady
16-11-2006, 09:06
Jag tror inte att vår nya lilla katt Pyret nafsar på växterna, i alla fall inte så mycket så att jag märker det. Och våra två andra katter har inget intresse alls för krukväxter (!). Men hur giftig är julstjärnan? Tåler en kattunge att nafsa lite på en eller? De är ju så fina till jul, och så köpte jag en så läcker kruka!
Lemonne
16-11-2006, 09:16
Det är svårt att svara på, men min mammas katt käkar julstjärnor så det står härliga till. Det har hon gjort i åtta jular nu och lever än...
catlady
16-11-2006, 09:20
Hon riktigt ÄTER av dem alltså? Det gjorde bara mina katter av blåklintsbladen ute på balkongen (de var smala som gräs, det var nog därför) Ja, då kanske det är ok om Pyret skulle få för sig att nafsa lite någon gång ändå?
Läste i senaste numret av Allt om trädgård att Julstjärnan inte är giftig. Det står att " Man får sätta i sig flea hunda för att må lite illa, men inte ens då är den farlig." enligt Poisindex, giftinformationscentalen i USA.
CITAT (Betty @ 16-11-2006, 08:30) Läste i senaste numret av Allt om trädgård att Julstjärnan inte är giftig. Det står att " Man får sätta i sig flea hunda för att må lite illa, men inte ens då är den farlig." enligt Poisindex, giftinformationscentalen i USA.  men gäller det katter eller människor?
CITAT (sudden @ 16-11-2006, 10:26) CITAT (Betty @ 16-11-2006, 08:30) Läste i senaste numret av Allt om trädgård att Julstjärnan inte är giftig. Det står att " Man får sätta i sig flea hunda för att må lite illa, men inte ens då är den farlig." enligt Poisindex, giftinformationscentalen i USA.  men gäller det katter eller människor? Människor. Men att dömma av Lemonnes inlägg så är den inte farlig för katter heller. Svenska Giftinformationscentralen
CITAT (Betty @ 16-11-2006, 09:49) CITAT (sudden @ 16-11-2006, 10:26) CITAT (Betty @ 16-11-2006, 08:30) Läste i senaste numret av Allt om trädgård att Julstjärnan inte är giftig. Det står att " Man får sätta i sig flea hunda för att må lite illa, men inte ens då är den farlig." enligt Poisindex, giftinformationscentalen i USA.  men gäller det katter eller människor? Människor. Men att dömma av Lemonnes inlägg så är den inte farlig för katter heller. Svenska Giftinformationscentralen fast vad som är giftigt för människor behöver inte vara giftigt för katter och tvärtom..... svårt det där
Lemonne
16-11-2006, 22:20
Oftast är katter t.o.m tåligare än oss människor, de klarar till exempel ett ormbett mycket bättre än vad stora hundar och människor gör. Men som sagt, lilla Flisan snor hela blad från julstjärnan och käkar upp, så jag tror inte det skulle vara farligt för Pyret heller...
Jag skulle inte våga chansa... Har du inte något ställe som katten inte kommer åt som du kan ha dem på?
Whiskuchi
18-11-2006, 08:56
Jag hade inte heller chansat. Vissa saker tål katter bättre än människan, andra saker tål de inte alls (dessutom kan det vara individuellt hos katterna också). Just julstjärnans giftighet vet jag inget om, därför köper jag den inte - jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag chansade på en planta och därigenom förgiftade katterna.
Lemonne
18-11-2006, 11:37
Oj vad dramatiska ni är! Det är ju inte så att katten skulle dö av att äta växten, så giftigt är den inte.
Jag har haft kombinationen katt-julstjärna i 26 år. Ingen katt har dött av julstjärnan, ingen har blivit förgiftad. Jag skulle inte ens kalla det för chansning att köpa hem julstjärna om jag har katt (vilket jag ju gör). Vi tenderar att överdriva det här med giftiga växter och våra barn och husdjur. Har pratat med min veterinär om saken, så det är inte bara taget ur luften. Det enda hon varnade mig för var liljekonvaljer...
Självklart avgör man ju själv, men jag vill ändå inte riskera mina katters hälsa för en blommas skull.
Alexander-VG-zon3
18-11-2006, 13:29
CITAT (Lemonne @ 18-11-2006, 10:37) Oj vad dramatiska ni är! Det är ju inte så att katten skulle dö av att äta växten, så giftigt är den inte.
Jag har haft kombinationen katt-julstjärna i 26 år. Ingen katt har dött av julstjärnan, ingen har blivit förgiftad. Jag skulle inte ens kalla det för chansning att köpa hem julstjärna om jag har katt (vilket jag ju gör). Vi tenderar att överdriva det här med giftiga växter och våra barn och husdjur. Har pratat med min veterinär om saken, så det är inte bara taget ur luften. Det enda hon varnade mig för var liljekonvaljer... min mormor har åkcså julstjärnor plus katter och ingen av dom har dött eller blivit förgiftad . å jag säger lika dant som Lemonne
"Katter gillar inte bara gräs utan tuggar gärna på andra växter också om de får chansen. Många av våra krukväxter eller snittblommor är giftiga eller har irriterande växtsaft. Det är ganska ovanligt att katter blir förgiftade av växter men det förekommer. I värsta fall kan det gå så illa att njurarna tar sådan skada att katten inte överlever." Agria har en lista på giftiga blommor, och både julstjärna, fredskalla och flitiga lisa finns med. Fast har katterna gräs, och de olämpliga blommorna står otillgängligt väljer katterna gräset eftersom de i själv och hjärta är ganska bekväma av sig.
Whiskuchi
20-11-2006, 16:32
CITAT (Lemonne @ 18-11-2006, 11:37) Oj vad dramatiska ni är! Det är ju inte så att katten skulle dö av att äta växten, så giftigt är den inte. Just julstjärnan vet jag inte, men fredskallan har framkallat dödsfall hos katt. Och den anses inte heller sådär jättegiftig. Som jag skrev ovan, det kan vara väldigt individuellt vad de tål.
"Katter gillar inte bara gräs utan tuggar gärna på andra växter också om de får chansen. Många av våra krukväxter eller snittblommor är giftiga eller har irriterande växtsaft. Det är ganska ovanligt att katter blir förgiftade av växter men det förekommer. I värsta fall kan det gå så illa att njurarna tar sådan skada att katten inte överlever."
Min dotters katt dog av just denna blommans saft ,hon var 2 år då .
Aldrig mer har vi dessa växter hemma .
Veterinären varnade oss också ,faktiskt.
Nuvarande katt bryr sig aldrig om växterna i fönster eller på övriga platser .
catlady
23-11-2006, 16:09
Aldo: Menar du julstjärna eller fredskalla?! Ingen av mina katter äter av växterna, men om det finns ett dokumenterat dödsfall så tänker jag banne mig inte chansa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|