|
tinajade
16-11-2006, 10:49
Vi letar efter en vintergrön, barnvänlig samt friväxande häck att plantera runt vår radhus trädgård till våren. Har läst en del på forumet men blir inte riktigt klok på vad som skulle passa oss. Häcken kommer vara planterad i norrläge och på sluttande tomt.Vi bor i Stockholm och vill helst inte ha en barrväxt.
Varför inte tuja?
Hälsningar Cato
Det här med vintergröna bladväxter är inte så lätt här i Sverige. Anledningen till att du inte blir klok på alternativen är nog för att det inte finns så många att välja mellan om du inte vill ha en "barrväxt" (och om du räknar in tuja och cypresser bland barrväxter)  Vintergrön liguster är inte speciellt grön egentligen, och den brukar man gärna vilja klippa. Rhododendron är det andra jag kommer på så här på rak arm, men det är ingen vanlig häckväxt och finns nog inte att köpa på tio-pack som tujor och andra häckväxter... För övrigt, vad du menar du med "barnvänlig"? Är du rädd att barnen ska sätta i sig bär eller växtdelar och bli förgiftade? Är du rädd att de ska sticka sig på barr och taggar? Eller är du rädd att växten skadas av att barnen leker kring den?
wolkenkrabber
16-11-2006, 17:36
du skulle ju kunna sägga en häck av bergsbambu.... fargesia... den är ju helhädrig i stockholm... fast det lär nog koste lite per löpmeter... har inte sett någn som har haft bambu som häck i sverige... men såg en kort häck vid en garageuppfart i en förort till köpenhamn.....
tinajade
16-11-2006, 19:57
CITAT (noora @ 16-11-2006, 16:55) För övrigt, vad du menar du med "barnvänlig"? Är du rädd att barnen ska sätta i sig bär eller växtdelar och bli förgiftade? Är du rädd att de ska sticka sig på barr och taggar? Eller är du rädd att växten skadas av att barnen leker kring den? Med barnvänlig menar jag att den inte får vara giftig ifall barnen tar sig en tugga eller två.Att växten ev kommer skadas får man nog räkna med om man har barn.
tinajade
16-11-2006, 20:16
Måste även passa på och fråga ifall man måste ha klartecken från sina grannar då man skall plantera häck (i och med att de kommer få in häcken på sin tomt när den börjar växa)?
CITAT (tinajade @ 16-11-2006, 20:16) Måste även passa på och fråga ifall man måste ha klartecken från sina grannar då man skall plantera häck (i och med att de kommer få in häcken på sin tomt när den börjar växa)? Nej det behöver man inte, läs mera om grannjuridik. I princip kan alltså grannen klippa bort grenar som sticker in på hans tomt.
Hannele
17-11-2006, 10:49
Svärfar snackade om någon lag, att utan tillstånd får man inte palntera något på flera meter från tomtgränsen?!? Själv har jag aldrig hört något sådant, men gubbarna vet ju.
Det är i alla fall klart bäst att snacka med grannen så att det inte blir nåt tjafs i längden, oavsett vad lagen säger  När det gäller växtval skulle jag själv satsa på tuja eller idegran (fast idegran är kanske inte så barnvänligt om man har barn som gillar att smaska på okända bär och buskar), eller på en tätväxande bladfällande buske. Vi har några meter häck med snöbärsbuskar, dom är ganska insynsskyddande trots att dom fäller löven på vintern, och de vita bären som sitter kvar länge på vintern är ju lite dekorativa också (ingen aning om giftighet dock, har aldrig hört att någon skulle ha förgiftats av den i alla fall). Förgiftningsrisken är för övrigt inte så stor. Varje gång detta diskuteras här i forumet brukar minst en person citera någon undersökning som visar att fler barn förgiftas av tändvätska än av trädgårdsväxter
Åsa, mälardalen zon 2
17-11-2006, 15:01
CITAT (Hannele @ 17-11-2006, 10:49) Svärfar snackade om någon lag, att utan tillstånd får man inte palntera något på flera meter från tomtgränsen?!? Själv har jag aldrig hört något sådant, men gubbarna vet ju. Nej det finns ingen sådan lag man får plantera jätteträd och dylikt precis innanför sin tomtgräns men det är nog inte bra för grannsämjan. Det var något fall uppe för bara ett par år sedan när det var någon som hade stämt grannen för att den inte ville ta bort snöbärshäcken som sköt upp rotskott på hans tomt, samt han/hon ville också att grannen skulle såga ner sina lönnar som skräpade ner på granntomten, han/hon som stämde grannen förlorade och häcken och träden fick stå kvar.
tinajade
17-11-2006, 15:11
Men hur skall man då gå tillväga för man kan ju inte gå till granne och säga:"är det ok att vi planterar häck på tomtgränsen och säger ni nej så kommer vi göra det iallafall för vi har rätt att göra det utan ert medgivande"
Vi tror nämligen att vår ena granne kommer sätta sig emot då det är en sådan tantalura som bara måste sätta sig på tvären.
Åsa, mälardalen zon 2
17-11-2006, 15:17
Planterar man häcken på sin egen tomt har grannen inget att säga till om. För att undvika ev. tjafs om klippning på den sidan som vetter mot grannen kan man flytta in häcken på sin tomt så att man lagligt sätt kan gå runt och klippa häcken på andra sidan utan att trampa på grannens tomt.
Man kan ju även tänka sig att välja 2-3 olika förslag och fråga grannen och säga vi ska plantera häck vilken av dessa föredrar du (så får man tanten att tro att hon är den som valt häcken).
fruberglund
17-11-2006, 16:16
CITAT (noora @ 16-11-2006, 16:55) Rhododendron är det andra jag kommer på så här på rak arm, men det är ingen vanlig häckväxt och finns nog inte att köpa på tio-pack som tujor och andra häckväxter... Rododendron är inte vanlig som häck i Sverige men betydligt vanligare utomlands står det i boken Rododendron har jag för mig. Om jag skulle göra en häck skulle jag nog välja Roddisar, tänk vad vackert vid blomning  Den enda är väl att det tar ett tag för den att växa upp.
tinajade
17-11-2006, 20:37
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,17-11-2006, 15:17) Planterar man häcken på sin egen tomt har grannen inget att säga till om. För att undvika ev. tjafs om klippning på den sidan som vetter mot grannen kan man flytta in häcken på sin tomt så att man lagligt sätt kan gå runt och klippa häcken på andra sidan utan att trampa på grannens tomt. Tyvärr har vi ju inte alltför stor tomt och dessutom balkong istället för altan pga väldigt sluttande tomt, så att det kan bli lite knepigt och lite väl litet att plantera in någon meter på vår tomt. Jag bifogar en länk till byggforum där en bild finns på vår baksida och hur den ser ut idag. Vi kommer öppna hela framsidan på balkongen och bygga en trappa ner till gräset. Tyvärr kan vi inget göra med tomten då det är prickmark (får ej bebyggas)och vi hade inte tänkt oss bo här mer än upp till 5 år (vill ha hus)och därför inte börja fajtas med kommunen om detta. Bygga hus forum
Kanske ett glest pinnstaket med klängväxter vore något? T.ex några med stora blad som täcker bra, kanske pipranka, klätterolvon... varvat med någon vildvin för höstfärgens skull... och de första åren kan man peta ner bondbönor eller blomsterbönor innan de perenna klängväxterna kommit upp ordentligt. Eller ett hönsnätstaket (som på 50-talet!) med luktärter. Och lavendel framför. Och så jämnar ni till nedersta plätten och lägger upp som en terass (med liten trappa i, 4-5 steg) och så får ni en doftande uteplats till sommarn! Med fjärilar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|