Elisabeth Ö
Funderar på att köpa Rosenholms trädgårdsdesigner. Ett trädgårdsprogram för datorn. Är det någon som har testat det? Är det något att ha?
KURT
Jag vet inte riktigt vad programmet innehåller . Men det finns ett par fria alternativ:

BBC virtual garden.

Google sketchup
Elisabeth Ö
biggrin.gif Tack så jättemycket för tipset Kurt. Där sparade jag många pengar. Har laddat hem BBC´s virtual garden. Får se om jag får ihop en ritning.
Lemonne
Jag tyckte det var fult, tråkigt och alldeles för komplicerat... För mig var det en stor besvikelse. (Rosenholms trädgårdsdesigner alltså)
renate
Tack för länken Kurt,laddade hem den.Hoppas det funkar. rolleyes.gif
Tante Morgan
Hej! snälla berätta vad du tycker om de olika programmen efter du provat ett tag.
Jag håller oxå på och söker efter det perfekta trädgårdsdesign programmet.
Genom skolan har jag fått testa avancerade 3d program, men de kändes för avancerade (för att snabbt kunna skissa upp sin trädgård t.ex.)
Plus att man var tvungen att bygga varje växt "för hand" - varje enskilt blad och gren för sig osv.
Har laddat ned en test version av Sketch-up och det ser än så länge lovande ut. Jag ska bara ha tid att sätta mig in i det och se om det är värt att betala för fullversionen.
Elisabeth Ö
Jag har laddat hem och testat BBC:s program. Det är helt OK.
Det finns inte så många alternativ och träd och buskar är väl inte precis de vi odlar som mest men man får ju en bra bild ändå över hur trädgården ser ut. Och det är ju trevligt att se den i 3D.
Det andra programmet har jag inte testat än så där får du gärna komma med synpunkter.
smarrig
CITAT (Tante Morgan @ 02-12-2006, 00:55)
Hej! snälla berätta vad du tycker om de olika programmen efter du provat ett tag.

Hej,

jag har använt BBC:s program ett par gånger, och det verkar i jämförelse med Googles, vara lite mer "verklighetstroget". Det är ett väldigt bra "grundprogram", man kan lägga in olika markmaterial, anlägga rabatter och sätta ner blommor, träd och buskar på ett väldigt enkelt sätt.

Men mångfalden är ju inte direkt överväldigande. Väldigt få utav de träd och blommor som finns i programmet använder vi här i Sverige i våra vanligaste trädgårdar.

Som bas för sina funderingar om hur en tanke kan bli i verkligheten så tycker jag att BBC:s program kan fungera. Men inte för den inbitne entusiast som vill kunna anlägga sin verkliga trädgård in i minsta detalj på datorn.
Mia, zon 3
Hur funkar hantering av höjdskillnader i det programmet? Det var det som Rosenholm föll totalt på för min del - jag har en ganska sluttande tomt. och det klarade programmet inte alls av att hantera på något bra sätt, trots upprepad kontakt med deras support... sad.gif
Aries
Just det där med höjdskillnader var problemet hos mig också i Rosenholms...
Vi har en sluttande tomt med olika "terasser". Men allt blev bara platt i programmet och jag tröttnade. Använder den bara till för att läsa om växterna just nu.
mightyT
Jag hittar ingen funktion för höjdskillnader i BBC programmet. Tycker även det är tråkigt att man inte kan välja mer än en storlek på tex uthus. svårt att få det autentiskt då. Min son tycker dock att det är jättekul och han skapar riktigt roliga trädgårdar biggrin.gif Själv ritar jag nog bättre för hand... då kan man liksom placera in vad man vill på en gång.
smarrig
CITAT (Mia @ zon 3,11-12-2006, 16:00)
Hur funkar hantering av höjdskillnader i det programmet?

BBC:s program har ingen sådan funktion vad jag vet. Det är väldigt SIMPELT.
kerstin z5-6
Frågan är kanske vad man bäst skulle behöva om man ska nyanlägga ?

För min del,är det inte databas över växter -jag vet redan vilka jag vill ha
Utan mer en översiktsbild , liknande en ritning, i fågelperspektiv , med symboler för träd buske rabatt gång osv ...
De jag testat inklusive Rosenholm är inte riktigt användarvänliga på det viset
då är BBC s bättre
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon