Carro
Hej
Jag har varit ute och rensat lite i min trädgård (är helt nybörjare på det här med trädgårdar). Överallt finns det en växt som jag har döpt till monstret eftersom den finns överallt och har jätterötter som verkar omöjliga att få upp (och antagligen kommer den väl tillbaka nästa år igen förstås).

Den har ca 15 cm stora avlånga (brett lansettformade kan man säga så?) blad som är blågröna, inte släta utan lite ojämna (som gulliviveblad ungefär) Stammen är hårig och överst kommer det blåa och rosa (starka färger) blommor. Växten blir ca 40 cm hög (vad jag hittills sett i alla fall). Rötterna är tjocka (om jag odlade morötter skulle jag vara rätt nöjd) och verkar finnas hur många som helst av.

Det jag funderar på är om det är ett ogräs eller om det kanske från början är en planterad växt och vad den i så fall kan tänkas heta.

MVH Carina Lidström i Söråker
Ella
Det såter som gurkört! Den är vacker men väldigt starkväxande. Sprider sig med hjälp av rotskott. Den blommar nu!

Du har att göra om den finns i hela trädgården! Jag hade två plantor i min rabatt på framsidan och den var den enda som jag fick begränsa flera gånger per säsong!

Lycka till!!!
Carro
Nja jag tycker inte den ser ut att stämma (hittade en bild på gurkörten i den virtuella floran). Blommorna på den här är lite mer klockformade och vissa av blommorna är blå och vissa är rosa (på samma planta)

Tack i alla fall för att du tog dig tid att svara, jag fortsätter leta vidare.

MVH Carina
Ella
Lustigt, för precis så var det med mina plantor, både rosa och blåa blommor samtidigt!

Vi får se vad vi får för fler förslag!

Det skulle ju vara bra om det inte var samma, för den växten skulle vara dösvår att utrota.

Men på ett sätt skulle det vara oerhört pinsamt om jag hade fel, för jag har nämligen lurat på en kompis gurkörtplantor, som han ska sätta på ett lämpligt ställe.

Den växten som jag menade, har väldigt köttiga och saftiga stjälkar, nästan som att skära i en gurka fast lite segare.
Ina
Vallört, kanske? Det syns inte sådär jättebra att det är både rosa och blått i blomklasen
på dessa bilder, men jag tror att det är vallört du har, Carina

yla
blåeld kanske
wub.gif
Carro
Det är nog Vallört stämmer bra med bilden!

Tack alla som tagit er tid och hjälpa mig, nu har jag snart tagit bort alla som jag kan hitta just nu men jag har på känn att jag inte sett dem för sista gången.

Kram Carina i Söråker
Åsa, mälardalen zon 2
Vallörten du river bort kan du göra blomsternäring av:

http://www.odla.nu/metoder/vallort.shtml
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon