FredrikB
Jag har ett antal smultron och jordgubbsplantor i krukor sen i somras. Dock så kan jag inte plantera ut dem. Min fråga är om de kan överleva utomhus eller kommer rötterna att sprängas efter den kalla kommande vintern. Jag kan även ställa in dem i min svärmors kallförråd under vintern men där blir också säkert några minus under den kalla vintern. Tyvärr så är det så många så de går inte att ställa inomhus i lägenheten om det nu går.
Mvh
Fredrik
Fenja
Hej och välkommen hit! Var bor du, i vilken växtzon? Så är det lättare att ge förslag på hur du ska göra.
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
i zon 2 brukar dom klara sig bra i krukan om själva krukan är frostsäker . i högre zon än 2 kna jag inte utala mig om då jag inte bor där
FredrikB
Bor i zon 3 NV Skåne.
Men går det inte att ställa indem i förrådet?
Mvh
Fredrik
Margith
Jag har odlat både smultron och jordgubbar på friland i z 5-6, utan större problem!
Och då pratar vi om åtminstone en vecka varje vinter med 35-40 minus-grader sad.gif
Så jag tycker att Flaxss svar: "klarar sig krukan?" är en bra vägledning smile.gif

Svärmors kallförråd tror jag alltså blir perfekt, bara det håller minusgrader vintern igenom och krukan klarar det.
Inomhus..?.. nej, skulle inte rekommendera dig att prova det wub.gif
ewa zon 3
CITAT (FredrikB @ 16-11-2006, 23:48)
Jag har ett antal smultron och jordgubbsplantor i krukor sen i somras. Dock så kan jag inte plantera ut  dem. Min fråga är om de kan överleva utomhus eller kommer rötterna att sprängas efter den kalla kommande vintern.

Smultron i en frostsäker smultronkruka har jag övervintrat ute i flera år nu.
Jag ställer den på en gammal frogolitskiva intill en husvägg i skugga, så att den tidiga vårsolen inte sätter igång plantorna för tidigt. Viktigt är också det här med vattningen. Slutar vattna helt när temperaturen kryper ned mot nollan, bäst är om jorden bara är lätt fuktig när man ställer undan krukan. Jag vattnar inte förrän frampå vårkanten när växtligheten kommer igång igen.
Kallförråd borde också gå men har aldrig provat. Lycka till smile.gif

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon