Full version: Malpåsar
Kakaduan
Hittade angrepp av mal på vinden där jag haft mina gamla nallar från barndomen liggande. Inser att jag aldrig kommer att kunna behandla hela huset och bli helt fri från dem.

Skulle behöva hänga upp lite kläder på vinden, men tvekar eftersom dyra kappor och kostymer riskerar att förstöras. Hur 17 gör man? Har ju hört talas om malpåsar och malkulor och allt vad det är.

Någon som vet vad som finns nu förtiden, hur man gör, var man handlar, etc, etc???

Kakaduan
Alba
Om det är mycket kanske det är svårt att åtgärda själv.
Kontakta Anticimex och fråga.
Hemförsäkringen ??

Äter Jack gröt än eller har han hittat någon ny favorit ?
herkules
på coop forum finns som hårda pappersbitar (antagligen indränkta i nåt icke-mal-vänligt) som man kan hänga på varje galge. i lådor med vantar, mössor och halsdukar lägger jag bomullstygbitar som jag dränkt med lavendelolja, det kan du lägga i kartongen med nallar.
Kakaduan
Ha, ha!

Jodå, han käkar på. Fast härom morgonen ville han inte ha. Då fick han te istället och det dög. Annars är nog superfavoriterna risifrutti (utan sylt), glass och kokosboll. Fast kokosboll får han nästan aldrig för buren blir så kladdig.

Jo, jag ska prata med Anticimex men jag tror det blir svårt att sanera ett gammalt hus som är isolerat med sågspån på vinden och tätningen runt många av fönstren är gamla kläder från 30-talet. Då måste man nog "röka" hela huset eller något sådant. Tänkte att man kanske kunde skydda sig punktvis på något sätt genom att ha kläder i påsar, etc.

Kakaduan
netaave
Biltema har skyddsgarderober för kläder i presseningsliknande matriel, 3- pack, jag köpte mellanstorleken och tror jag gav 45 kr.
Jag bor ju också i ett gammalt hus och är livrädd för att våra folkdräkter ska bli angripna, dom är ju handvävda och handsydda med ull och lin som enda matriel.
Margaretha
Det finns ju klädpåsar av plast i olika storlekar som man kan köpa på tex ICA. Om de försluts ordentligt kan du ha kläderna i sådana. Sedan kan du ju - om du vill vara riktigt säker - ha någon typ av malmedel i påsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon