Full version: Hur sköta dessa
blåklockan
hej
har köpt en växt som heter Ginko eller nåt liknande o en Jordnötsplanta.
Är det någon som vet hur jag ska sköta dessa växter.

MVH Helen
LadyG
Oj, jag har tyvärr ingen aning, den ena vet jag inte om jag någosin hrt talas om ens smile.gif

Men det säger nog mer om mina kunskaper än om plantan smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Gingko är ingen inomhusväxt men du kan förvara den kallt men frostfritt över vintern, bäst är ifall du låter den vänjas vid lägre temperaturer i etapper så den mognar av och tappar bladen. När växten är i vila behöver du inget ljus det kan fungera bra med ett förråd som håller +2-3C. Alt. förvarar du växten så svalt du kan och ljust men oftast tappar de bladen under vintern i allafall och går i vila enligt min erfarenhet. Gingko kan gå att ha planterad ute i sverige året runt i lägre zoner men den bör då vårplanteras nu är det inte bra tid att plantera ut den.

Jordnötsplanta: låter som fel årstid för den. Är inte det en ettårig växt som man sår på våren och odlar under den perioden då det finns bra med ljus?, till hösten när ljuset blir dåligt brukar den inte hålla sig fin utan den brukar vissna ner, men kanske man kan få den att trivas ett tag genom att placera en lysrörslampa över den ca 1dm från plantan och ha den tänd ca 16 tim/dygn.
Carex
intressanta fakta kring Ginkgo är att den tillhör några av jorden allra äldsta växter tillsammans med magnolia, kottepalm och liknande. Från början var ginkgo biloba bara en av flera sorter bland ginkgoträden, men nu är det den enda kvarstående. Det är varken barr- eller lövträd utan sorteras någonstans mittemellan. Planterades ofta i gamla buddistiska (?) kloster. Det sägs att om du håller om trädet så känns det varmt som en människokropp (har testat faktiskt, märkte inget särskilt)
I Hiroshima tror jag det var, finns det flera ginkgoträd kvar som har överlevt atombombningen av staden.
http://www.xs4all.nl/~kwanten/hiroshima.htm
Ciczi
I Trelleborg (zon 1) finns Europas nordligaste ginkgoalle. 65 träd om jag inte minns fel. Tjusiga som sören och hanträd allihopa. Anledningen till detta är att honträden producerar ett doftämne som inte luktar speciellt gott. (har för mig att det var så men det kan vara tvärt om, kan inte hitta källan till det just nu)

Ciczi
Monarda
Min ginko som jag haft i några år nu tillbringar somrarna ute i kruka och på hösten åker den ner i ett fönster i källaren med temperatur som varierar mellan 12-15 grader. Den tappar alltid bladen på hösten men på våren kommer dom snällt tillbaka. Men den växer väldigt sakta på höjden, tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon