Har själv upptäckt ljudboken för ca 1 år sedan.
Läser även i pappersformat så jag har som regel 2 böcker igång.
Vad tycker du om ljudböcker ?
Jag föredrar gamla hederliga pappersböcker. Jag har svårt för att koncentrera mig på handlingen när jag lyssnar. Det blir att tankarna flyger iväg på annat håll. Dessutom påverkar uppläsarens röst och tonfall mitt omdöme om boken alldeles för mycket. Jag vill själv skapa mig den uppfattningen.
Jag föredrar också hederliga pappersböcker men tycker det var ett trevligt val av årets julklapp! Överkomligt pris och betydligt sundare än platt-tv, playstation 3 etc....
Jag håller med att uppläsaren är A o O.
Han/hon får inte läsa på ett sådant sätt att han spelar en roll. Ska läsa neutralt men inte tråkigt.
I början hade jag också problem att koncentrera mig på hörbok men man lär sig.
Eva i Höga
17-11-2006, 13:12
Köpte en julklapp idag till min son, Da Vinci koden, ljudbok. Han älskar böcker men har aldrig tid att läsa, nu kan han lyssna på den i bilen. Tycker själv om ljudböcker om det är en bra uppläsare, men får ibland spola tillbaka när tankarna har irrat iväg.
Eva i Skåne
17-11-2006, 17:51
Jag har också "hittat" ljudböckerna i år och lyssnar bl a i bilen. Dom kompletterar de vanliga böckerna tycker jag.
Jag har köpt några, men i veckan var jag på biblioteket och lånade.
En nackdel med ljudboken är att man inte lätt kan bläddra tillbaka och kolla t ex ett namn eller nåt som nämndes i "nåt av de första kapitlen" eller så.
Biblioteket hade inte jättemånga ljudböcker, men däremot MASSOR av talböcker. Jag tror jag nämnde skillnaden i nån annan tråd nyligen...
Talböcker är till för synskadade, de med läsproblem och andra handikapp och finansieras tydligen på ett annat sätt.
Ljudböcker/cd-böcker är för oss som bara är lata...
Farbror Blå
17-11-2006, 18:36
men tänk, nedladdad till mp3-format och avnjuts i bussen, på tunnelbanan;) en bra deckare kanske
Da vinci koden hade jag oxå på ljudbok, men kom inte igenom den innan filmen släpptes, hehe
Men ljudböcker e bra, bara ladda mp3 spelaren och städa eller var man befinner sej....
Jag föredrar vanliga böcker.
Björken
17-11-2006, 20:58
Jag varvar mellan ljudböcker och vanliga. Lyssnar alltid på ljudböcker när jag går ensam och städar tidiga morgontimmar på skolan innan personal och elever kommer. Hinner med ett par stycken i veckan oftast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.