Full version: Squash
Eva i Skåne
Jag har fått en squashplanta och vill gärna testa, men den behöver ju så mycket plats sad.gif Jag odlar i pallkragar och vill inte offra en hel sådan. Det kan ju inte vara så mycket jord plantan behöver utan växtplats.
Kan man låta den hänga ut från pallkragen och odla annat i resten eller kan man hitta på något annat fiffigare?
Den vill ha mycket näring har jag för mig. Kogödsel från säck?
Ingrid på Västkusten
Du kan plantera i en plantjordssäck :-) och i en Europapall kan man knö ner två squashplantor som får dte trångt :-)

Plantjordssäck alt kodyngesäck åsså passa med vattning är mitt tips.

Hälsar Ingrid
Eva i Skåne
Såg nu att du skrivit om busk- resp klättrande squash i ett tidigare inlägg. Hur vet man vilket sort man har? wink.gif Vad kan den klättrande varianten klättra på?
Sommar- och vintersquash hörde jag talas om i helgen, men finns det verkligen squash som tål vinterförvaring?
Ingrid på Västkusten
Hej Eva!

Vad heter sorten? Man kan dela upp squash i sommar och vintersquash där somamrsquashen oftast är en buske :-)) fast undantag finnes. Vintersquashen är oftast rankande, undantag finnes :-))

Det finns squash man kan spara hela vintern, jag ahr tre frukter kvar ifrån fjolårets skörd :-))
Prova Runåberg för sorter, www.runabergsfroer.se

Hälsar ingrid
Susanna
Hej Ingrid!

Hur förvarar du din vintersquash? Jag har också odlat det men inte lyckats få den att hålla så länge. Oftast börjar den bli dålig redan i november/december. Tyvärr har jag ingen jordkällare, det är väl annars den bästa förvaringsplatsen.

-----------------
Hälsningar Susanna
Eva i Skåne
Hej Ingrid!

Jag vet inte mycket om min squashplanta. Jag fick den av min pappa och sannolikt är det frö som han tagit från förra årets och förra och dessförinnan kanske fått av någon kolonigranne osv.
Det är nog sommarsquash. Den brukar ge massor i mitten-slutet av sommaren. Alltid har jag överösts med en massa förvuxna exemplar unsure.gif . Jag hoppas nu kunna skörda egna och lyckas ta dem när de är små och ganska tunna. Då är de jättegoda, tycker jag.
Pappas brukar bre ut sig på marken.
Jag fick ett råd från annat håll att sätta den i komposten. Det får nog bli så.
Ingrid på Västkusten
CITAT (Susanna @ 03-06-2003, 20:17)
Hej Ingrid!

Hur förvarar du din vintersquash? Jag har också odlat det men inte lyckats få den att hålla så länge. Oftast börjar den bli dålig redan i november/december. Tyvärr har jag ingen jordkällare, det är väl annars den bästa förvaringsplatsen.

-----------------
Hälsningar Susanna

Hej Susanna,

Bästa förvaringsstället är i huset, inte jordkällaren. har Du provat några bra lagringssorter?
Runåbergs fröer rekommenderar jag STARKT för fina och bra vintersquashar - åsså måste Du låta frukterna sitta kvar så länge det bara GÅR på hösten - PLUS ha en dag med torkning på 25-30 grader med fläkt i källaren/tvättstugan typ.
Banana Pink Jumbo, trombocino, Bue Hubbard är tre superbra lagringssorter.

Hälsar ingrid
Susanna
Hej Ingrid!

Tack för tips om hur man ska göra med vintersquash! wub.gif Jag vet inte vilken sort jag odlat tidigare, har inte kvar påsen längre. I år har jag inte satt några eftersom de jämt blev mögliga! Men nu vet jag hur man ska göra, så nästa år odlar jag nog några igen! De är så himla goda!! tongue.gif

Har du prövat att lägga in dem? De gjorde jag med en ett år och det var jättegott, passar jättebra till kötträtter och tacos.

Hälsningar från Susanna
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Mögliga? Hmmm - vid odling är det också bra att ha den soligaste platsen att lägga en plankbit UNDER frukten.
Nej, jag ahr itne lagt in dem - när man kan ta dem färska mit i vintern så blir det - ähum - inget inlagt. Elisabeth -Västkustkolonisten har ett ljuvligt recept på aprikos-vintersquashmarmelad :-)) apropos recept.

Synd att Du inte bor i mina trakter, jag hade nog en extra planta över i krukhögen ;-) jag är hemskt sen på att plantera squashen i år! Snart en hel månad sen :-(
men det ger sig!

Glada hälsningar ifrån Ingrid
Eva i Skåne
Min squash hamnade till slut i en pallkrage tillsammans med lite ringblomsfrön. Ringblommorna blommar inte än, men det gör squashen och om några dagar skördar jag min första tongue.gif
Jag känner mig så stolt fastän jag inte gjort något mer än grävt ner plantan sleep.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon