Full version: Snabb chokladtårta
Eva i Skåne
Denna gjorde jag igår. Snabbt, enkel och jättegod. Jag lovar biggrin.gif

Exotisk chokladcheesecake

botten:
125g smält marg
200g chocolate chip cookies

fyllning:
125g mörk choklad med hög kakaohalt
2dl vispgrädde
2½dl kesella
3/4dl strösocker

garnering:
valfri frukt, t ex delade passionfrukter, granatäpplen, kumquat eller annan exotisk frukt
ev citronmeliss eller myntablad
ev chokladdekor

Krossa kakorna (i matberedare) och blanda med det smälta margarinen
Tryck ut i smord form med avtagbar kant. Låt stå svalt en stund.

Smält chokladen över vattenbad och låt svalna lite
Vispa grädden
Blanda kesellan med sockret.
Vänd ner den vispade grädden i kesellaröran och tillsätt sedan den smälta chokladen och blanda försiktigt.
Bred krämen på bottnen och låt stå kallt ett par timmar så fyllningen stelnar.
Garnera

Servera ev med vispgrädde, men kan lätt ätas utan grädde till smile.gif

Ett tips:
Jag lade ett bakplåtspapper över bottnen innan jag klämde ihopa formen. På så sätt slapp jag smörja och det var lätt att föra över kakan till ett fat
Pjater
Låter smaskigt, kanske lite Physalis ovanpå oxå när de har mognat biggrin.gif
Eva i Skåne
CITAT (Pjater @ 17-11-2006, 18:49)
Låter smaskigt, kanske lite Physalis ovanpå oxå när de har mognat biggrin.gif

precis vad jag hade på min igår tongue.gif
Whiskuchi
Låter ungefär hur gott som helst tongue.gif
Castea
Kommer att testas i ett kommande snaskparty! tongue.gif
LadyG
*dregel* Det där låter supergott.

Det där måste jag testa när jag inte måste visa mig för folk på någon vecka. (Är allergisk mot choklad och får fula utslag som tar cirka en vecka att blekna. Älskar choklad dock.)
netaave
Den ska jag absolut prova
Magdis
*dreglar ikapp med Elias* tongue.gif tongue.gif Det måste jag testa...undrar bara: Chocolate chip cookies...är det ungefär som Maryland cookies? I så fall går de kanske att byta ut mot en slags glutenfria chokladkakor som jag vet att de har på Coop...de är lite torrare men det gör nog inget i det här fallet när det är så mycket annat smaskens i! tongue.gif
Eva i Skåne
Ja, det är som choklad-maryland-cookies.
Jag skulle byta dem mot glutenfria chokladkakor. Gör nog inget att dom är lite torra, det är ju ganska mycket fett man blandar med.

Min svärdotter är också glutenallergiker så jag vet att man får trixa ibland, men det brukar funka.

Hon är helt övertygad om att dom kommer få glutenintoleranta barn, men hur är det med ärftligheten Magdis? Har din dotter klarat sig?
fruberglund
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 22-11-2006, 16:35)
*dreglar ikapp med Elias* tongue.gif tongue.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif *ser synen framför mig, två tungor som hänger utanför och dreglar*

Måste absolut prova! Kanske till helgen smile.gif
Magdis
CITAT (Eva i Skåne @ 22-11-2006, 17:25)
Min svärdotter är också glutenallergiker så jag vet att man får trixa ibland, men det brukar funka.

Hon är helt övertygad om att dom kommer få glutenintoleranta barn, men hur är det med ärftligheten Magdis? Har din dotter klarat sig?

Hon är testad och godkänd! Det är tyvärr väldigt ärftligt men verkar inte behöva följas åt just från förälder till barn. Jag och mina två bröder har fått det i vuxen ålder...nu har syrrans ena flicka fått det (fast syrran el. hennes man har det inte) Ingen av våra föräldrar har det heller.

För säkerhets skull ammade jag länge (3 år) istället för att ge henne välling.
netaave
Hade den här som födelsedagstårta till Elle idag, supergod men väldigt "mängdig"
elleave
*lyfter upp* 000.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon