Full version: Lysrörsfrågor
niklaswik
Nu har jag äntligen tagit steget och skaffat mig en lysrörsarmatur (2x36w) med TLD-840-rör.

Har satt en vanlig kontakt/stickpropp på den så att jag kan ha den via en timer.

Upphängningen har jag tänkt lösa som framgår (?) av nedanstående bild.

Förklaring:

Jag har konsoller från IKEA som jag har skruvat upp i lagom höjd och lagt en fönsterbräda från Coop på. Ska skaffa en större bräda och skruva fast så småningom eftersom coop-brädan är lite väl smal.

Har tänkt mig att skruva fast två till konsoller en bit högre upp och sen hänga armaturen i kedjor (vart kan man köpa såna?) för att kunna variera höjden när saker och ting växer eller byter plats.

Vad tycker ni veteraner att jag ska dra till med för avstånd, ska jag dra till rejält och sätta konsollpar 2 nästan uppe i taket? Eller rentav sätta krokar i taket?

Som det ser ut nu så har jag ca 112 cm från brädan till taket.

En till fråga lite på samma tema: Tjänar jag tillräckligt mycket på att krångla in en massa alu-folie i armaturen som reflektor för att det ska vara värt besväret?

Tack på förhand. smile.gif
*Stintan*
Tycker inte du behöver sätta krokar i taket men ha ett rejält avstånd mellan konsollerna i höjdled och köp kedja + S-krok på ett byggvaruhus. (kolla bara så att S-krokarna går i kedjan)
Då kan du med hjälp av S-krokarna reglera höjden på lysrörsarmaturen.
Själv använder jag ett vädringsställ som jag på detta sätt hänger upp lysröret på och som jag ställer över ett bord. Det går jättebra att reglera höjden på lysrören på detta sett allteftersom plantorna växer till. På detta sätt får jag en utmärkt växtplats för mina frösådder och sticklingar. Mitt bord är ca 150 x 90cm och det räcker för mina behov.

Och det beror lite på vad du ska odla under din armatur hur högt du ska sätta den. Folie trorr jag kanske inte du behöver. Men det kanske nån annan vet bättre.
Gåsis

Det kanske inte syns så bra på bilden men jag har sån där list uppskruvad på väggen som man fäster konsollerna i. Lysrören hänger i kedjor och S-krok så man kan reglera höjden. Funkar helt ok tycker jag. Den hyllan som syns lite i högra hörnet har fasta hyllplan med lysrören skruvade direkt i och det är inte alls lika bra.

/Åsa
niklaswik
Okej, tack båda! smile.gif

Hur grova kedjor kan man behöva?
Pjater
De behöver inte vara så grova ska ju bara hålla upp några kilo, kan ju köpa per meter på Harald Nyborg...
*Stintan*
Det är bara att kolla så att S-krokarna går i kedjan rolleyes.gif
Lady Hamilton
Grovleken på kedjorna får avgöras av stl på ev. s-krok som skall användas. Jag har köpt mina kedjor i en vanlig Järnaffär. Om du inte har reflektorer i armaturerna så minskar naturligtvis strålnings ljuset som avges från lysrören. Men jag tycker ändå att du kanske skall vänta med att göra "egna" reflektorer om känner dig lite osäker på hur du skall gå till väga,( du kan säkert få bra tips här i från)
Sedan när det gäller plant uppdragning så bör avståndet vara ca 10 cm mellan frösådd/planta och lysrör. Fördelen med lysrör är att de inte avger så mycket värme, så de kan placeras väldigt nära en planta utan att den bränns.
niklaswik
Okej, tackar! smile.gif

Det blir alltså till att besöka byggaffären imorgon.. smile.gif

Tar nog och gör som du Hamilton säger och väntar med reflektor-"bygge" ett tag. Främst för att min lägenhet är i ett våldsamt stadie av inflyttning fortfarande (sen 1 nov...) och ju mindre ökning av röran desto bättre. biggrin.gif

Nu lägger jag ner datorn ett tag och går och blandar mig en fin drink, hej så länge! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon