Vårsolen kan ju vara tuff mot växterna och på flera ställen har jag läst att just Rhododendron är extra känslig, men även för kyla och pinande vindar.
Jag planterade några Rhododendron i våras och de står inte speciellt vindskyddat så jag köpte en rulle med skyddsväv som jag tänkte svepa in buskarna i redan nu innan vintern.
Någon som har några råd och tips kring detta, skall man göra det och skall det ske på något speciellt sätt?
Jag skulle inte skugga bladen under vintern, men lagt på ett rejält lager med löv eller halm över rötterna och något som kan vindskydda om de står mycket blåsigt. T ex ett par fällda granar på lovartssidan eller liknande.
Min erfarenhet av rhododendron är begränsad, men helt klart trivs de flesta bäst när de får stångas med och läas av träd och buskar i närheten, när de får rejält med vatten juli-september då de nya blomknopparna ska bildas och när de står i djupt lager humusrik jord.
thomaswahlqvist
18-11-2006, 18:33
Jo det går utmärkt att skydda tveksamt härdiga Rhododendron med den tunna väven man har vid frösådd, den läggs på när temperaturen kryper ner mot kritiska nivåer. Det hela ger plantan lä och då klarar den sig bra. Men mitt exempel gäller för sådant som är tveksamt härdigt ex Rhododendron Rex, eller små sticklingar.
kerstin z5-6
21-11-2006, 18:02
Jag har säkert kallare odlingsförhållanden och varmare mer ljusstark vårsol pga snön, än hos dej
Jag håller på Cillas råd -+ om du vill
i början mars eller när du nu börjar ha vårsol som värmer .. brukar jag skydda mot brännskador med säckväv luftigt lagd över busken -tas bort så snart tjälen gått
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.