askar
Att begå brott kan innebära ett slags ekonomisk belöning i form av en "bekostad" högskoleutbildning.

Är det inte dags att börja ändra på lagarna? mad.gif
Pirum
Att kriminella <censur> rehabiliteras är nog bra, men frågan är om högskoleutbildning hjälper. Alla mina erfarenheter säger att ingen grupp i samhället är lika ohederlig som akademikerna smile.gif (dit jag själv sorgligen tillhör). Möjligen undantaget företagarna.

Men, visst, fel att man ska 'tvingas' ta studielån som vanlig 'Svensson', man borde få om inte lön så åtminstone lite mer bidrag.
KURT
Vad jag vet så är det INGEn i Sverige som tar studielån för att betala studier. Man tar det för att betala mat och bostad, medan man studerar. I så fall skulle man kräva att alla som är fängelsedömda skulle betala för sin mat och bostad! När det gäller Jackie Arklöv (och många andra fängelsedömda) så har de så stora skulder (inte minst i form av tilldömda ersättningskrav) så att ev studieskulder är fullständigt ointressanta, de kommer aldrig att kunna betala tillbaka ändå.

Lyssna gärna på SR P3 dokumentär om militärligan, som startade vågen av grova rån mot banker och värdetransporter i början av 1990-talet. Eftersom de blev dömda att solidariskt betala skadestånd så tycker den intervjuade att det inte är någon mening för honom att ens försöka betala "sin andel" av skadeståndet, eftersom han då även får betala de andra andel av skadeståndet. Han kan inte heller skaffa sig ett vitt jobb, utan lever på svartjobb. D v s han kommer ALDRIG att kunna få ett normalt jobb.l
Ciczi
Jag tog inte stuidelån för att studera utan för att överleva. Det var första vändan på universitet. Nu när jag läser min andra utbildning hoppar jag över låndelen och lever endast på bidraget men klarar mig för att jag har en ofantligt snäll och givmild sambo. wub.gif Okej jag lever inte fett men mitt studiemedel räcker till det jag behöver. Det räcker för mig det så länge jag inte har några barn att ta ansvar för och försörja. wub.gif

Ciczi
askar
Jodå Kurt... jag vet att studierna är gratis
men ...
studielån tar man för att ha råd att studera.
mat och husrum kostar, likaså studiematerial.
Det var så jag menade.

Bovarna har kost och logi gratis, de har också daglön
och behöver inte betala för studiemateriel.

De som tar skadeståndsanspråk som förevändning till
att inte jobba hederligt. De skulle inte gjort det ändå.
En ärlig,ångerfull människa, oavsett hur stora skulder han har,
försöker jobba ihop så mycket som möjligt för att betala av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon