Avesta-Mia
Hej
Jag har tänkt mig i vår nya trädgård att har olika prydnadsgräs som elefantgräs och japaninspirerade gräs. Och bambu. Går det i en vindskyddad villaträdgård i södra dalarna? Nån annan som har det? Behöver man tänka på någe speciellt? läge? Jord? Täckning? Klipper man ner dem på vintern?
Åsa, mälardalen zon 2
Tveksam till vilka gräs som går däruppe men en sak kan jag säga med 100% säkerhet hittar du härdiga sorter klipp inte ner dem på hösten då ruttnar de. Prydnadsgräsen får stå och svaja under vintern och till våren när man ser nya skott nerifrån marken så rensar man bort det gamla. Gräs brukar inte behöva någon täckning. Mitt elefantgräs härdigt till zon 2-3 tror jag står soligt och i näringsrik fuktighetshållande jord och det växer bra.

De härdigaste bambuna man brukar hitta i handeln brukar höra till Fargesiasläktet de är härdiga till zon 2-4 oftast, de vissnar inte ner och man kan behöva skugga bladen från vårvintersolen. Bambu växer gärna halvskuggigt i näringsrik fuktighetshållande jord (men det ska vara bra dränering så det inte blir jätteblött under hösten-vintern)
kerstin z5-6
bambu kan vara lite knepigare men sätt väldränerat skyddat läge så går det bra -det finns massor av gräs för z5
Härdighet: (A=Annuell, B=Bienn, ) H=Härdig, MYH=Mycket Härdig kan du ha + några till tex i grusodlingsavdelning

se sedan i Gräslistan
Ylva i Dalarna
Hej!
Jag bor i Malung och här är det väl zon 6-7 óch jag odlar (hittills med framgång) :
Briza media, Darrgräs
Carex muskingumensis, Palmstarr
Carex sideroshoa Variegata, Vitstrimmigt starrgräs
Miscanthus sinensis, Glansmiskantus
Phalaris arundinacea picta, Randgräs
Stipa pulcherrima, Fjädergräs

wub.gif

Mvh Ylva
Saturnus
Då törs jag prova på flere olika prydnadsgräs til våren.
Jag bor også i Malung.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon