Alexander-VG-zon3
hejsan hejsan tänkte visa mormors gammla krukväxter å berätta historien om dom .

hoya carnosa
minst 40år . denna växt har min mormor fått av sin farmor. mer vet jag inte av den .

ungkarslblomman
81år . denna växt är ett skott som min mammas farmor fick när hon jobbade som piga nån stans glömmer alltid namnet nåt likande som degeberg eller nåt .

clivia
ålder osäker . men denna fcik mormor av sin mamma sen slut vet inte så mycket om denna men dne kna någ vara mer än 10år då mormor har haft dne längre än så .

rosenkatus tror jag denna heter

mormors mamma var på ett café och frågade om hon fick ta några blad av denna växt . och den är 50år.

sjöborrekatus

den är minst 20-30år . denna har mormmor fått av en kompis på 80talet . inann dess har kompisen haft dne ett tag .

så tännkte visas mormor gammla växter som jag sne ska få ärva (clivian är redna min) men hoppas ni gillade det titten
mari_tres
Var bara tvungen att gå in och googla lite på rosenkaktusen och den verkar helläcker!! Fick fram det botaniska namnet Hatiora rosea, kolla den om du inte var säker på namnet.
LadyG
Underbart vacker Hoya Carnosa! wub.gif
Carex
imponerande växter, med ålder och allt.
Ciczi
Kan det ha varit Degeberga en bit söder om Kristianstad som ungkarlblomma kommer ifrån??

Ciczi
Monarda
Jag får en riktig nostalgikick när jag ser rosenkaktusen. wub.gif Min kära farmor, som är borta sedan många år, hade en sådan när jag var barn. Dom är nog rätt svåra att få tag på nu, jag har då inte lyckats hitta någon i handeln så var rädd om den.
Men jag har en vit novemberkaktus som blommar för fullt just nu och som kommer från min farmor ursprungligen. Den är jag riktigt rädd om, det är ju i allra högsta grad ett levande minne. Farmor var också den som fick mig intresserad av odling. Själv hade hon verkligen 'gröna fingrar'. Glömmer aldrig hennes glasveranda full med engelska pelargoner! wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (ciczi @ 19-11-2006, 18:04)
Kan det ha varit Degeberga en bit söder om Kristianstad som ungkarlblomma kommer ifrån??

Ciczi

det kan det någ ha varit , vet du va dte är för nåt ställe bondgård?? kanske
jag kan ju googla å se
Alexander-VG-zon3
det vetkar vara en by sak elelr nåt .

men man kan v
äl inte vara piga i en by eller kan man det ?? wink.gif blink.gif
Ciczi
Degerberga är en ort söder om Kristianstad där bland annat Forsakar finns (ett naturområde med vattenfall)

Hon kan ju ha varit piga på en gård inom orten men ortsnamnet är det enda som levt kvar och inte gårdsnamnet. På den tiden hade väl alla gårdar en namn tror jag.

Ciczi
Alexander-VG-zon3
haah man kna tror att jag inte bo här .
askar
Så fina gamla växter smile.gif
Jag tycker att det är kul när man lyckas hålla liv i en växt sååå länge. smile.gif

Hoya Carnosa har också dottern, den är nu närmare 40 år
och gigantiskt stor.
Fenja
Är inte rosenkakatusen en gammal julkaktus? Svårt att se på bilden...
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
elelr kna det ha varit gustavs berg är dte nån som vet var dte ligger !?! wink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fenja @ 19-11-2006, 19:22)
Är inte rosenkakatusen en gammal julkaktus? Svårt att se på bilden...
Mvh
Fenja

hmmd kankse .
denna får rosa tratformade bllommor men jag vet inte på bladen är väl julkatus mer breda
Fenja
Här ser du skillnaden på kaktusblad:

Först jul-, sedan november- och påskkaktusblad. Själva längden på bladen kan variera.

Finns några Gustavsberg att välja men det man vanligen avser är väl det i Stockholmstrakten.

Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
tack fenja
det verkar vara detta stället det handlar om
http://kartor.eniro.se/query?what=map&maps...=&imgmode=&ms=0

men då kan det någ avra en julkatus då
Ciczi
Tja det är ju i trakten det med så det är ju inte omöjligt.

Ciczi
morellen
Kul att ha så många växter med historia, hoppas du ser till att det lever vidare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon