JohannaG
Satte några lökar av hyacint och krokus i en stor utomhuskruka för några veckor sedan. Tänkte att de skulle bli fina på yttertrappan i vår. Min plan var att ställa in krukan i garaget över vintern (ingen värme) för att krukan förhoppningsvis inte skulle frysa sönder under vintern. Upptäckte igår till min fasa att det redan kommit upp flera små blad och det är helt uppenbart att det gror för fullt. Vad göra? Krukan står fortfarande ute - i söderläge. Går det att ställa in den i mörkret i garaget nu, och på så sätt förskjuta fortsatt groende eller måste jag acceptera det hela och helt enkelt ta in krukan när det blir köld för att inte frysa sönder blommorna, och njuta av blommorna inhomhus? Känns inte så lockande eftersom krukan är en uppenbar utomhuskruka och inte gör sig så bra inne.

Tacksam för svar innan det blommar....

/Grön i trädgårdssammanhang
Lady Hamilton
Ställ in krukan i garaget nu det kommer säkert att gå bra. Men täck över den med någonting som ex ett täcke, matta.
Sedan tar du fram krukan igen till våren när du tycker det är lämpligt.
Henrik_
Om dom står ute så är det helt normalt att det kommer upp lite grönt.
Det gör det varje år på snödroppar, krokus och Scilla bland annat.
Och folk blir lika förskräckta varje år...
Så jag håller med Hamilton
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon