Trots att det snart bara är en månad till julafton så är äppelträdet som jag satt i våras fortfarande grönt! Tänk om bladen sitter kvar hela vintern??!! Några blad har blivit lite sumpigt bruna, kanske är det fukten? Är i zon 3.
Bladen sitter kvar på flera av våra äppelträd och päronträd också (z3, Västmanland) men de är inte särskilt gröna utan mer bruna. Det ser nästan ut som att de frystorkats på trädet. Jag har antagit att det blev så eftersom det var en så lång och varm höst, att bladen satt kvar och så kom det ett par plötsliga frostnätter här hos oss och att bladen då frös medan de satt kvar på träden. Jag tror (ute på tunn is nu...) att träden ska bilda något ämne mellan bladskaft och gren som gör att bladet faller, kanske hann detta ämne inte bildas innan frosten slog till denna knepiga höst?
Jag har i zon 2-3 sett samma fenomen flera år i rad och tror att den sena bladfällningen på äpple och päron beror på de varma och regniga höstarna. Kanske spelar också de torra somrarna roll, att träden tar igen lagring av energi som det inte mäktade med att göra under torkan.
Helt klart spelar jordmånen också roll. Ju torrare träden står, desto tidigare fäller de bladen. Och näringstillförseln man ev givit dem. Om man gödslar efter midsommar kan träden luras att förbereda sig för vintern senare. Och om man beskär i början av JAS, dvs i juli, så kan fenomenet bli ännu tydligare på den efterväxt man får, dvs det som växer från beskuren gren efter juli.
Första gången jag själv hade blad kvar på äpple och päron ända in i december var jag orolig. Men till våren insåg jag att knoppbildningen hållit. Det var bara fruset i eftertillväxten där jag med starkväxande träd beskurit i juli, småskott alltså som trädet lätt kunde reparera med att utveckla gren i knoppen under det döda skottet.
Förra året hade jag rosor som blommade och var helt gröna i december och en stod med gröna löv en bit in i iskalla januari. Alla klarade vintern utan märkbara grenskador.
Jag tror vi kan vara lugna. De klarar att anpassa sig. Men
- gödsla inte i rotområdet efter midsommar
- beskär bara vuxna, normalväxande träd i juli i zon 3 och uppåt (om det inte gäller störrre grenar). Beskär annars i augusti och september.
Birger - har inte du någon bra kommentar till detta fenomen? Sena äppelträd alltså.
Alexander-VG-zon3
21-11-2006, 22:38
våra äpplen har också bladen kvar . plus har jag ett par roser som än är gröna å fina .
Big Gardener
22-11-2006, 21:40
Att äppelträden behåller sina blad länge är inget ovanligt. Många villaträdgårdar har ofta ett bra mikroklimat och ett bra vindskydd. Lägg därtill en äppelsort som normalt växer i lägre växtzoner och naturligt kan tillgodogöra sig en längre säsong. De släpper bladen helt enkelt senare än vad en härdigare sort skulle göra.
Carren är inte alls ute på tunn is utan har helt rätt. Det s.k. abskisionsskiktet (består av abskisinsyra) som sitter mellan bladskaft och bladfäste bryts naturligt ned av eten och gör att bladet faller. Eten bildas på hösten som ett degenererings- och avmognadshormon. Men om frosten hinner slå in innan abskitionsskiktet är nedbrutet sitter bladet kvar. Detta kan även observeras hos vissa ekar och beror helt enkelt på olika frökällor och därmed olika avmognadstillfällen.
CITAT (Big Gardener @ 22-11-2006, 21:40)
Det s.k. abskisionsskiktet (består av abskisinsyra) som sitter mellan bladskaft och bladfäste bryts naturligt ned av eten och gör att bladet faller. Eten bildas på hösten som ett degenererings- och avmognadshormon. Men om frosten hinner slå in innan abskitionsskiktet är nedbrutet sitter bladet kvar. Detta kan även observeras hos vissa ekar och beror helt enkelt på olika frökällor och därmed olika avmognadstillfällen.
Mycket intressant information!
Mina ekar fällde plötsligt alla sina löv igår.
Ett av äppelträden har sina kvar och några av salixarterna.
Mulle
Alexander-VG-zon3
22-11-2006, 21:55
då är det därför våra salix har svarta blad frosten var före .
Ragnwald
25-11-2006, 01:14
Underliga tider vi lever i.

Ett av mina äppelträd har samtliga äpplen kvar.
Möjligen att det har tappat två stycken. Och de sitter hårt, man får ta i ordentligt för att få loss dem. De är mogna och smakar utmärkt.
Samma träd har inte burit sig åt på detta sätt tidigare.
Samtliga löv for för flera veckor sedan.
Blir ju vackert till julen mot den vita snön, fåglarna ska väl få något gott de med.
Fin bild! Javisst är det härligt med vinteräpplen, särskilt de röda. Det är så fint när snön bildar vita gräddtoppar på de illröda äpplena. Ännu vackfrare när en kolsvart koltrast sätter sig och pickar på dem.
Jag har ett träd vars äpplen rodnar sent och är illröda i trädet till jul, när vi plockar av dem. En del blir kvar till fåglarna. Dessa äpplen är goda både i oktober och december, och ingen har hittills kunnat säga vilken sort det är.
Ingrid Marie kan man ofta ha kvar i trädet till sent på hösten, men när ma in dem efter hård frost kan de bli mjöliga snabbt.
Sven Karlsson
27-11-2006, 10:26
Alla med B-grundstammar i växthuset släpte bladen 14 dagar före de som växer ute men A2 har en del löv kvar än.( Över 150 träd och en massa sorter. zon 1-4 10 sorter resistenta och zon 5-7 finska-ryska 30 sorter)
Persikorna kom nästan samtidigt dock i växthus i zon 5. Årets ympning sker i slutet av jan 07 i källaren. B-stammarna kommer då. Plommon stammarna i mars 07..
NU så har nästan alla blad äntligen trillat av från det envisa äppelträdet! Det var som på en given signal så började det. Märkligt, känns som det är tidsstyrt på något vis för det är ju fortfarande jättevarmt ute. Iofs var det väl ett par dagar/nätter som var lite kallare förra veckan, kanske det satte sprutt på det hela?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.