Sia
Hur stora ska de va när man tar av struten? Varför har man den öh taget?
hur stora bör de vara nu för att få dem att blomma lagom till jul?
Ska de står varmt även när man tagit av struten eller vanlig rumstemp el svalt?

Vattna om de är helt torrt i jorden??

Om det inte kommit upp något alls på två veckor i är löken "död" då? hade rötterna i vatten ett dygn innan plantering enl instruktion, planterade sedan å satt dem m strutar i sovrummet (har varmt där ca 23-24 grader (jaja jag är lite frusen av mig)) Något man kan göra?

De andra tre lökarna har det kommit upp lite nu...

"drömmer om julpyntade fönster" rolleyes.gif wub.gif
fruberglund
Vilken strut? Jag har inte hört att de ska ha nån strut (första gången jag har Amaryllis i år).
Eva i Höga
Jag har inte strut på mina amaryllisar. Låter de stå med rötterna i vatten ett dygn innan jag planterar dem. Sedan får de stå så på fönsterbrädan tills knoppen börjar visa sig, då vattnar jag lite. Har flera som är på gång nu och även några av mina "gamla" börjar få knoppar. Det blir underbart till advent och jul!
Sia
Ja då kanske jag kan skippa strutarna då? men jag har fått för mig att den ska stå mörkt ibörjan å då sätter man en pappersstrut över (istället för att sätta in dem i garderoben eller nåt) men nu undrar jag hur de ska skötas när de väl komit upp och om hur lång tid det kan ta innan nåt kommer upp eftersom inget har hänt i en av dem efter två veckor....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon