suddis
Hej!
Är det mer miljövänligt att köpa ekologiska tomater odlade i Spanien eller svenska oekologiska tomater? Jag inbillar mig att det är bättre med närodlat för frakten kan väl aldrig bli så ekologisk?
Att man ska gynna lokala odlare vet jag men ur rent miljöhänseende tänker jag nu.
netaave
Köper aldrig ekologiskt i affären, anser att det finns otroligt mycket bluff där, sen tycker jag inte det är värt pengarna.
Hur kan mjölk från arla vara ekologisk?
Däremot köper jag mycket närproducerat!
*Stintan*
Jo mjölken kommer från kor som bara får ekologiskt odlat foder.
Köper alltid ekologiskt om det finns.
askar
Köper aldrig något ekologiskt eftersom jag tror att det hela handlar
om en stooor bluff. sad.gif
Pirum
Går nog att visa att ekotomater från Sverige kräver mer energi att odla än vad transporten från Sydeuropa 'kostar' i transportenergi.

Men sen får man ju väga in andra kvaliteter också, vill vi ha ett jordbruk i Sverige? Och ska det vara koncentrerat till Skåne/Sydlandskapen? Närproducerat och ekologiskt behöver inte stå emot varandra, och ofta är det ju så att det ekologiska är bättre märkt än det 'vanliga' där man knappt ens kan få reda på vilken kontinent det kommer från...

Tillägg : när det gäller bananer och mjölk finns det dessutom klara smakfördelar med de ekologiska alternativen...tycker åtminstone jag, och tydligen några fler också : http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=251&a=204155 smile.gif
Piccante
Minns inte vad boken heter men Naturskyddsföreningen gav ut en årsbok ngn gång i slutet av 90-talet som handlade just om mat och miljö. En av de första kompletta miljökonsekvensbeskrivningarna för ett livsmedel som man gjort i Sverige var för ketchup om jag minns rätt. Man valde att studera tomater för de odlas stora mängder och finns både färska och processade, dessutom är det en så vanlig vara som finns nästan överallt. Och man kom fram till att spanska tomater ÄR miljövänligare än både holländska(växthusodlade) och svenska.
Det går åt sådana enorma mängder olja att värma växthusen så en frilandsodlad tomat (eller odlad i kallväxthus) från Spanien förbrukar bara en bråkdel av energin som en svensk tomat kräver.

Jag har blivit allt mer skeptisk till ekologiska livsmedel eftersom hela konceptet har blivit så politiserat på senare år. Nu handlar det inte om att entusiastiska bönder odlar giftfritt efter principer de har märkt fungerar utan nu bestäms det på EU- nivå hur allt ska hanteras. Tyvärr har det förts fram flummiga idéer om att ekologiskt uppfödda djur bara ska få behandlas med antroposofiska läkemedel, vilket skulle leda till systematiskt djurplågeri
sad.gif . Fast jag köper så ofta jag kan ekologiskt kaffe, jag tycker man ska vara lite rädd om kaffeodlarna.

Annars tycker jag att lokalproducerat är att föredra framför ekologiskt.
Hannele
Frukt och grönsaker innehåller bara hälften av vitaminer jämfört med några decennier sedan. sad.gif
Vi producerar alltför snabbväxande grödor, det handlar bara omvinst och pengar.
Det finns väldigt lite olika smaker kavr, det mesta smakar vatten.
Jag tror det är bättre med naturligt odlat mat utan massa konstgödsel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon