Blomstertanten
För några veckor sedan hade jag ett talgoxepar som ständigt kom till min balkong.
Inte för att få mat , för jag matar inte fåglarna på balkongen.
Nä, det de var ute efter var kartongbitar som de pickade bort från kanten av min krukkartong. Varje morgon väckte de sonen genom sitt frenetiska pickande på kartongen ( lät nästan som hackspettar tongue.gif )
Vi undrade verkligen vad de höll på med ! unsure.gif Upptäckte tillslut att de flög till holken i eken , som tokar fram o tillbaks. Dom trodde säkert att det var vår igen när värmen (nåja, allt är relativt )kom efter köldknäppen.
Nu har de ungar i holken ! ohmy.gif blink.gif Flyger fram o tillbaks med mat och ungarna piper som bara den !
Men hur sjutton ska dom kunna klara sej ?
Det är visserligen runt 8-10 grader varmt nu, men vintern slår väl till när som helst. Och hur går det med ungarna då ?
Nån som tror att de kan klara sej ? unsure.gif
Ciczi
Oj, det var sent på året det att häcka... hoppas att de klarar sig. Kanske blir det lättare om du stödmatar dem, insekter och sådant finns det ju betydligt färre av så här års.

Ciczi
Gossen Ruda
Förmodligen är det värmen som fått häckningsbeteendet att flippa ut. Om ungarna kommer att klara sig är en öppen fråga men mycket stödmatning hjälper nog till.
Lars-Olof Arvids
Jösses! ohmy.gif
Att vårblommor slår ut och flyttfåglar stannar kvar när det är så här milt har man ju fått vänja sig vid. Men att talgoxar häckar och matar små ungar i november - det är nog det värsta jag har hört hittills på området! Att stödmata hjälper säkert, men är det inte insekter de främst brukar mata ungarna med?

Olle
Blomstertanten
Får väl försöka ge dom av alla bananflugor och sorgmyggor jag har här inne biggrin.gif tongue.gif
Whiskuchi
Köp maggots i en fiskeaffär och lägg ut till dem wink.gif
pejori
stackarna...dom behöver all hjälp dom kan få nu sad.gif sad.gif
askar
Konstig höst/vinter.
Varför inte kontakta Mitt i naturen på SVT, de borde väl
om någon, veta hur man kan hjälpa.

Hoppas att de klarar sig. smile.gif
mulle
Naturen är i oordning. Här på Åland ringlar ormarna och i Finland går björnarna inte i ide.
Jag brukar ha spännande flyttfåglar som mellanlandar vid fågelbordet på väg söderut, i år har jag inte sett en enda och undrar om hela flytten är försenad. Vet någon av er som fågelskådar?

Mulle
Lars-Olof Arvids
Vet ni något lämpligt ställe att rapportera sådana här "vårtecken" till? Någon på t ex Naturhistoriska riksmuseet, SMHI eller liknande som sammanställer sådant? Jag undrar om forskarvärlden känner till t ex en talgoxhäckning i november tidigare.

Olle
KURT
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 21-11-2006, 09:09)
Vet ni något lämpligt ställe att rapportera sådana här "vårtecken" till? Någon på t ex Naturhistoriska riksmuseet, SMHI eller liknande som sammanställer sådant? Jag undrar om forskarvärlden känner till t ex en talgoxhäckning i november tidigare.

Olle

"Normalt" rapporterar man ju till Artportalen, men jag vet inte hur mycket detaljer man kan ange där?
*rolf*
Testa http://www.nrm.se vertebrater-> personal
eller http://www.sofnet.org/

Någon där borde vara intresserad.
Lars-Olof Arvids
Men först får nog Blomstertanten bjuda in några ornitologer för att kolla upp det hela. När jag nämnde saken på Naturhistoriska museet i Göteborg igår blev svaret att "det vill jag se innan jag tror det". Att då bara ha ett forum på internet som källa ger inte mycket tyngd i sådana sammanhang. Hade jag bott närmare hade jag gärna kollat upp saken själv, men i den här föreningen finns säkert folk som är intresserade: http://nof.orebro.se/

Olle
Gossen Ruda
Jaså, du var på museet också och lyssnade på getingfarbron. rolleyes.gif
Lars-Olof Arvids
Ja, var du också där? Jag kanske ska ta på mig odla-knappen nästa gång! biggrin.gif

Olle
askar
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 22-11-2006, 08:25)
Men först får nog Blomstertanten bjuda in några ornitologer för att kolla upp det hela. När jag nämnde saken på Naturhistoriska museet i Göteborg igår blev svaret att "det vill jag se innan jag tror det". Att då bara ha ett forum på internet som källa ger inte mycket tyngd i sådana sammanhang. Hade jag bott närmare hade jag gärna kollat upp saken själv, men i den här föreningen finns säkert folk som är intresserade: http://nof.orebro.se/

Olle

Hoppas att Blomstertanten kontaktar föreningen...
det är ju tydligen helt unikt med ungar i november.

Kul om man skulle få läsa om och se bilder i ngn tidning. smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 22-11-2006, 09:05)
Ja, var du också där? Jag kanske ska ta på mig odla-knappen nästa gång! biggrin.gif

Olle

Det var lite trängsel. 66 personer bara pga en notis i GP. laugh.gif
Blomstertanten
Ser inte till talgoxarna idag unsure.gif
Och trafiken till o från holken var inte alls lika intensiv igår.
Dessutom har det blivit något kallare här , visserligen inte några minusgrader men ändå !
Försöker komma ihåg när dom började med bobyggandet , för att kanske komma fram till hur gamla ungarna borde vara nu, men minnet är bra men kort.
Lite osäker på hur länge talgoxar ruvar o när ungarna blir flygfärdiga unsure.gif
Kan nån berätta ? Märker att jag behöver lära mej mer !
sleep.gif
Lars-Olof Arvids
Enligt Wikipedia ruvar talgoxhonan äggen i 12-14 dygn och efter ytterligare 16-21 dygn lämnar ungarna boet. Även ett misslyckat häckningsförsök så här års är en sensation, så jag tycker att du ska ta kontakt med ornitologerna i alla fall! Ett nybyggt bo och i värsta fall döda ungar visar ju också vad som har varit på gång.

Olle
pejori
hur gick det för dom BT? huh.gif huh.gif
såg du om dom klarade att bli flygfärdiga? unsure.gif
Eva i Höga
Jag vill också veta hur det gått för de små liven!!!
mulle
... och jag!!!
Mulle
Snöflinga
Jag med ...
Blomstertanten
Har spanat förtvivlat efter talgoxarna utan framgång unsure.gif Hoppas att det bara beror på att de dragit sej längre in i skogen för att vara lite mer skyddade.
Tiden kan ju stämma med att ungarna var flygfärdiga.
Eva i Skåne
Har du ingen ny rapport att komma med? Undrar ju så om dom har överlevt wub.gif
Blomstertanten
Har precis pratat med en av grannarna som kunde rapportera att hon sett talgoxar vid sitt fågelbord. Hon va ganska säker på att några av dom var mindre så det är troligen ungarna.
rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon