anneli85
Jag tänkte så flitiga Lisa, solrosor, Aster, Tagetes och Buskkrasse i vår för att ha som sommarblommor i krukor. Nu undrar jag om jag kan så direkt i stora krukor eller måste jag börja i småkrukor och sen skola om dom? Min tanke var att så fröna i mars-april i jättekrukor och ställa under lysrör.
Vad tror experterna?
biggrin.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag är ingen expert men jag skulle ha...
Frösått Flitiga lisor i en kruka redan i jan, fröna är ljusgroende så täck inte med jord, sedan skulle jag skola om en och en eller bredskola flera i ett stort brette som har lite djup.
Aster har jag aldrig frösått, så där får någon annan svara.
Tagetes frösår jag inne och skolar om flera i ett stort brette med djup och planterar ut därifrån. Buskkrassen frösås i april hos mig och dom kan du plantera ner direkt i krukorna/lådorna dom ska vara i under sommaren. /Helen
Jonas70
Aster skulle jag så på samma sätt som tagetes. Så hyfsat tätt och omskaola för att sedan omplantera när tiden är mogen.
Det är ju svårt att så på samma avstånd som de färdiga plantorna sedan ska stå på. Om det sedan inte gror så får man ju luckor som man ändå måste göra något åt.

Tagetes kan man aldrig göra fel med, och Buskkrasse sår jag alltid direkt i krukan som de ska växa i!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon