Vet inte riktigt om jag ställer frågan i rätt forum, men jag vet inte riktigt var jag ska börja.
Jag har köpt ett hus från 1912 i en ny stad som jag inte vet särskilt mycket om. Jag har börjat planera min trädgård lite smått, och jag vill förstås gärna ha den i en stil som passar huset. Helst av allt skulle jag vilja se hur huset och trädgården såg ut när det var nybyggt.
Någon som vet hur jag kan bära mig åt för att hitta sådana bilder? Vart vänder jag mig? Har frågat de som säljer huset. De har bott där sen början av 80-talet, men de vet inte mycket alls om husets historia och har inga bilder heller.
Ibland kan hembygdsföreningar ha gamla bilder, men sannolikheten att du skall hitta några där på ditt hus är ju inte stora. Annars får man nog försöka leta efter släktingar till tidigare ägare. men bilder är tyvärr något som försvinner fort, och de som sparas är sällan bra dokumenterade.
Hör efter hos flygfotoföretagen, En säljare jag pratade med sa att det var vanligt med såna frågor.
Du kan ha tur!
Piccante
20-11-2006, 15:52
Det finns ett bokverk som heter Sveriges bebyggelse som producerades under 1940-talet där man dokumenterade fastigheter runt om i alla socknar. Jag vet att de är guld värda för släktforskare b.la. för man får inte söka i register på levande personer men i Sveriges bebyggelse står namn på ägare, föräldrar, barn, födelseår, husets tax,värde, tomtstorlek, antal kor, hästar och grisar etc och alla hus är fotograferade. De finns ofta kvar på bibliotek. Ett liknande men inte lika omfattande verk heter Svenska gods och gårdar.
Susanna
20-11-2006, 22:00
Nordiska museet (tror jag) har ett fotoarkiv (enormt stort) där man kan söka på hus, socknar etc.
Kolla också i lokaltidningens arkiv, där finns många pärlor.
Mulle
Tack för alla tips! Nu har jag många ställen att leta på.
Min svägerskas far, farfar och farfarsfar hade fotoateljé och butik i min lilla hemstad från början av 1900-talet och framåt och har ett fotoarkiv som omfattar nästan 100 år och flera 10.000 bilder från den lilla stan.
Kolla om det finns nån gammal fotohandlare i stan eller om nån vet vem som haft fotoateljé i stan tidigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.