Full version: Dadlar
Piccante
Jag har prövat att sätta dadelkärnor tidigare utan att lyckas få en enda att gro. Nu har jag färska dadlar hemma, vilka är mkt godare att äta än de torra tråkiga och kärnorna borde vara färskare och livskraftigare. Så jag tänkte försöka igen. Är det något man ska tänka på, gror de kallt, varmt, ljust, torrt???
Alexander-VG-zon3
alla dadlar jag sår gror som ogräs .
bara det är varmnt å fuktigt kan dom gro i allt .

s¨å varmnt å fuktigt i jord sen vänta .
Piccante
Jag har två krukor med avokadokärnor som balanserar på elementet för att få värme underifrån. Kanske ska sätta dadlarna jämte dem.
Tack för tipset, nu ska jag leta fram lite såjord och sätta igång.
Alexander-VG-zon3
sen färska dalar gror nästan alltid
kerstin z5-6
diska gärna före sådd -kletet är grohämmande
Piccante
Nu gror de faktiskt smile.gif men det tog tid, kanske ställde jag dem för kallt först. När jag hade tröttnat på dem och skulle slänga ut dem så såg jag att det var en lång grodd på en kärna som jag pillade upp. Så de räddades i sista stund och fick stå kvar. Sedan har jag fått en avokadoplanta oxå. Nu är nästa projekt att få mina rambutanfrön att gro.
Alexander-VG-zon3
har med en avokado som har tittat upp och som vanligt vid juletid har jag tusentals små dadlar i alla vrå . hos mig gror dom precis över allt . har några vid fönstret har några i källaren har nån på golvet har ett par vid akvariet nästan alla har grott med 50-90%
Piccante
Skam den som ger sig. Förut har de alltid misslyckats men nu tror jag att varenda kärna jag petade ner har grott! Så nu har jag börjat skola om mina dadlar. Hur mycket kan en dadelpalm växa på ett år? Kommer jag ha en halvmetersplanta i år eller växer de bara någon dm?

Det lilla "trädet" jämte är min Litchi, Rambutanen blev tyvärr aldrig något av.
Alexander-VG-zon3
första sommaren kommer du bara få 3-4blad som max , dom växer väldigt sakta
Alexander-VG-zon3

så här ser mina dadlar ut nu som jag sådde efter jul . räknar med att domfår 2-3blad denna sommar .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon