Full version: En värdig död?
Fenja
Aftonbladet
Mvh
Fenja
renate
Vad ska man säger? det är mord att ta livet av en människa,även av medlidande.Det är rätt dom han fick.
pejori
Det framkommer ju inte om dom VILLE dö...eller om han beslutade det på egen hand... sad.gif
mord är alltid mord..... sad.gif

finns en hel del jag skulle kunna "barmhärtighetsmörda" för omgivningens skull sleep.gif
Eva i Skåne
Sådant här har ju förekommit förr på sjukhus, både i Sverige och utomlands, att sjuksköterskor trott sig göra "en god gärning". I det här fallet är det väl ganska otänkbart att 28 patienter bett just denne man om hjälp blink.gif
Nä, han har nog försökt leka gud på egen hand sad.gif och visst är det mord då!

Vi hade ett sånt fall i Malmö i slutet av 70-talet. Många dog på en långvårdsavdelning efter att ha serverats rengöringsmedel eller nåt av en sköterska. sad.gif

Annars kan jag tänka mig att vi själv ska kunna få besluta om våra livs slut den dag det inte finns nåt hopp längre, men då tänker jag mig att ens önskan finns på pränt sedan tidigare eller att en nära anhörig i samråd med läkare kan besluta, men då ska det handla om att slippa några dagars, eller kanske veckors, onödigt lidande
pejori
CITAT (Eva i Skåne @ 20-11-2006, 18:04)
Sådant här har ju förekommit förr på sjukhus, både i Sverige och utomlands, att sjuksköterskor trott sig göra "en god gärning". I det här fallet är det väl ganska otänkbart att 28 patienter bett just denne man om hjälp blink.gif

Vi hade ett sånt fall i Malmö i slutet av 70-talet. Många dog på en långvårdsavdelning efter att ha serverats rengöringsmedel eller nåt av en sköterska. sad.gif

Annars kan jag tänka mig att vi själv ska kunna få besluta om våra livs slut den dag det inte finns nåt hopp längre, men då tänker jag mig att ens önskan finns på pränt sedan tidigare eller att en nära anhörig i samråd med läkare kan besluta, men då ska det handla om att slippa några dagars, eller kanske veckors, onödigt lidande

precis wub.gif
Kajsa i Arvika
Instämmer med Eva och Pejori... wub.gif

Palliativ vård i all ära men det borde finnas alternativ också.. Svårt ämne wink.gif
Gossen Ruda
CITAT (Eva i Skåne @ 20-11-2006, 18:04)

Inklusive min mosters exman. sad.gif

Svåra frågor det här. Visst är det mord men samtidigt är det svårt att se en människa lida mer och mer samtidigt som man vet att vägen tillbaka till ett värdigt liv är stängd. Men vem skall besluta? Skall man lita på en människa som inte vill lida längre? Skall man å andra sidan vägra utföra den sista viljan? unsure.gif
pejori
kanske inte alltid vägra att utföra deras sista vilja...men det ska DOM bestämma...inte personalen eller anhöriga.... wub.gif

en vän till mej hade sin mamma på ett äldreboende...hon fick inte vatten eller medicin, med orden " hon är så gammal så hon ska dö" sad.gif sad.gif
när dottern kom dit så både drack och åt hon....och domg senare av vanvård mad.gif mad.gif

problemet är nog snarare, att många ångrar sin sista vilja, när det är dags...och det är också nått man får lyssna till...VILL dom det här, eller vill dom fly från en jobbig situation? wub.gif wub.gif unsure.gif
faith
CITAT (pejori @ 20-11-2006, 20:45)
en vän till mej hade sin mamma på ett äldreboende...hon fick inte vatten eller medicin, med orden " hon är så gammal så hon ska dö" sad.gif sad.gif

*ordlös* mad.gif sad.gif
kerstin z5-6
Nej det är inte alls särskilt svårt -alla har rätt till en värdig död -men det innebär inte att bli mördad av någon galen sjukvårdspersonal
Utan att dö , med minsta möjliga smärta och ångest , vilket är en helt annan sak
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon