Full version: Växtdatabas
Petter
hej allihop!
jag är ny på forumet, och gick med främst för att höra om någon har tips på en bra växtdatabas, helst med bilder.
p
kerstin z5-6
Denna är bra -om än inte så jätteomfattande vad gäller vedartat

bilder ja
Trädgårdslistor AoT

Välkommen hit !
smile.gif
Alba
Här är några att välja på
Linné
Flora Cyberia
Camera Arborea
Den virtuella floran
Tom Clothier
Alexander-VG-zon3
två amerikanska
floridata
davesgaden
Trädet (ZonV)
Den här är helt oki: http://www.pfaf.org/index.html
Eva 33c
Numera använder jag mig nästan enbart av google.se. Genom att skriva in det vetenskapliga namnet på en växt jag vill veta något om får man oftast jättemånga träffar både på text och bild. Ofta från några av de sidor ni nämnt ovan. Vet man inte det vetenskapliga namnet brukar det svenska gå bra, i någon av de träffar man får då kan man oftast få reda på det vetenskapliga namnet och sedan göra en ny sökning.
google.se är ju så lätt att komma ihåg. rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva 33c @ 20-11-2006, 19:05)
Numera använder jag mig nästan enbart av google.se. Genom att skriva in det vetenskapliga namnet på en växt jag vill veta något om får man oftast jättemånga träffar både på text och bild. Ofta från några av de sidor ni nämnt ovan. Vet man inte det vetenskapliga namnet brukar det svenska gå bra, i någon av de träffar man får då kan man oftast få reda på det vetenskapliga namnet och sedan göra en ny sökning.
google.se är ju så lätt att komma ihåg. rolleyes.gif

jag har google som startsida
man kan ävcen använda den som ett lexikon
Petter
tack för tipsen! jag hittade också en amerikansk databas som verkar alldeles utmärkt: University of conneticut plant database
ska kolla hur pass användbar den är.

jag har annars funderat på att göra en själv, men vill ju inte lägga ner en massa jobb i onödan.
KURT
CITAT (Petter @ 22-11-2006, 17:50)
tack för tipsen! jag hittade också en amerikansk databas som verkar alldeles utmärkt: University of conneticut plant database

jag har annars funderat på att göra en själv, men vill ju inte lägga ner en massa jobb i onödan.

Har du alltså tagit bilder på flera 1000-tals växter?
Alexander-VG-zon3
CITAT (KURT @ 23-11-2006, 05:29)
CITAT (Petter @ 22-11-2006, 17:50)

Har du alltså tagit bilder på flera 1000-tals växter?

det räcker någ inte om man ska gör en egen .
finns miljontals .
Petter
ja, det har jag - och nej, det räcker inte till en komplett databas, men det är en början.
Alba
CITAT (Petter @ 23-11-2006, 17:29)
ja, det har jag - och nej, det räcker inte till en komplett databas, men det är en början.

Alla har någon gång börjat.
Lycka till
Orvar
http://www.mobot.org/gardeninghelp/plantfi...p?start=A&end=A

Den är bra, inte bilder på allt. Men stort utbud. tongue.gif biggrin.gif
Allis
Camera Arborea bildväxtbyrå
Allis
Camera Arborea bildbyrå för växter
Kocken
CITAT (Allis @ 26-11-2006, 10:33)
Camera Arborea bildbyrå för växter

Tack för tipset den var kanon...
Mvh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon