|
Jag har ju frågat förrut, men tänkte ni kanske kan värka fram lite till  Rams, delphinium, akleja och någon sippruta har jag. Men jag vill ha fler, har ni förslag på perenna blommor med grön ton? /Åsa
Eva 33c
20-11-2006, 18:33
Zigadenus elegans, grönliljan, Kerstin visar bild på den i tråden "dagens perenn".
fruberglund
20-11-2006, 20:28
Om en ros går bra så kanske den gröna rosen Rosa Virdiflora som är rätt frän 
CITAT (Eva 33c @ 20-11-2006, 18:33) Zigadenus elegans, grönliljan, Kerstin visar bild på den i tråden "dagens perenn".  Glömde att jag hade den och swertia kingii. Men den är inte dum  Och rosen...går den i zon sju kan tro? /Åsa
 Rödådrad syra, som jag sått, fröna från Impecta, enligt deras katalog så går den i zon 6. Inte det vackraste men ganska lustig, bladen har tydliga röda mönster, det är vackert, ca 70 cm hög. Blomställningarna kom andra året, blev många plantor.
fruberglund
20-11-2006, 21:39
CITAT (Gåsis @ 20-11-2006, 20:38) CITAT (Eva 33c @ 20-11-2006, 18:33) Zigadenus elegans, grönliljan, Kerstin visar bild på den i tråden "dagens perenn". :rolleyes: Glömde att jag hade den och swertia kingii. Men den är inte dum  Och rosen...går den i zon sju kan tro? /Åsa Ingen aning, hade svårt att ens hitta nån bild på den  Men du får väl zonknäcka lite annars
fruberglund
20-11-2006, 21:42
Här, en länk från Odla om du inte sett den Grön sommarrabatt
fruberglund
20-11-2006, 21:48
Jag igen Zon 3 har jag fått fram så det blir nog svårt men jag ska ha den sen i alla fall  På en Amerikansk sida såg jag att den gick upp till -21 grader så det beror ju på hur kallt det blir hos dig kanske? Hoppas du hittade några uppslag på länken jag lade in annars
HortogreenGröna rosen finns hos Hortogreen, titta under " beställa produkter "men det är en zon 3 ros, men den är så liten den kan man alltid ha i kruka.
Japp, där gick jag i golvet  Varför har inte jag hittat den sidan  Zon tre känns kanske lite kaxigt att satsa på i zon sju, men under huset är det finfin vintermiljö för vad kerstin kallar kinkputtar Det är ju så att jag vill, vill, vill ha en så rabatt. Men grön/vitt. /Åsa
kerstin z5-6
20-11-2006, 22:17
 " haquetia epipactis variegata  Kobrakalla Arisema amurense Delpinium "Green twist"
fruberglund
20-11-2006, 22:18
CITAT (Gåsis @ 20-11-2006, 22:01) Japp, där gick jag i golvet  Varför har inte jag hittat den sidan  Zon tre känns kanske lite kaxigt att satsa på i zon sju, men under huset är det finfin vintermiljö för vad kerstin kallar kinkputtar Det är ju så att jag vill, vill, vill ha en så rabatt. Men grön/vitt. /Åsa Har du nåt till våren? Den här tulpanen köpte jag i år
Japp, grönvit tulpan har jag beställt många av. Och green twist har jag en av. Men dom andra  Tror du verkligen kallan går i zon sju /Åsa
Helen i Piteå Zon 5
20-11-2006, 22:23
Här hinner man knappt kravla sig upp förrän man dunsar igen  Veratrum, hör ni inte hur vackert det låter? Går det fröså? Oansenliga blommor? Det är precis vad jag vill ha - känner jag nu /Åsa
kerstin z5-6
20-11-2006, 22:27
du får testa!  Den går ju hos mej
Helen i Piteå Zon 5
20-11-2006, 22:52
Ja, nog går den att fröså , men ...det tar tiiiid  år...... innan det blir något  Jag gjorde det enkelt för mig och köpte min planta hos Rydlinge för 4 år sedan..... men vill du testa frösådd så tror jag att jag har ett par frön från den..... /Helen
Ophelia
21-11-2006, 06:33
Ornithogalum, Afton- och morgonstjärna?
 Nicotiana langsdorfii är ursöt
Det finns många fina grönvita Helleborus! Mulle
CITAT (mulle @ 21-11-2006, 13:18) Det finns många fina grönvita Helleborus! Mulle Ja, gissa om jag vill ha såna  Provar med en i vinter men jag är lite osäker på om den vill hos mig här i zon sju. När man bor så illa till borde man inte försöka leta något speciellt utan bara vara tacksam för det som överlever /Åsa
CITAT (Gåsis @ 21-11-2006, 13:20) CITAT (mulle @ 21-11-2006, 13:18) Det finns många fina grönvita Helleborus! Mulle Ja, gissa om jag vill ha såna  Provar med en i vinter men jag är lite osäker på om den vill hos mig här i zon sju. När man bor så illa till borde man inte försöka leta något speciellt utan bara vara tacksam för det som överlever /Åsa Äsch inte ska man nöja sig med bara gamla beprövade växter heller! Det är ju så kul att prova spännande nyheter. En bild på en av mina Helleborusar:
Höh, glömde bort zonen... Vilken fin kombination du har med mörkröd stjärnflocka och ljusgrön hosta, den tänker jag sno av dig! Mulle
Helleborus klarar zon 7. Se till att det är väldränerat bara och snön skyddar.  Zonangivelserna är mest till för vedartade växter, träd o buskar som sticker upp ovanför snötäcket.
CITAT (Betty @ 21-11-2006, 13:31) Helleborus klarar zon 7. Se till att det är väldränerat bara och snön skyddar.  Zonangivelserna är mest till för vedartade växter, träd o buskar som sticker upp ovanför snötäcket. Tja, vad ska jag säga  La du inte in en bild på den julrosen i förra frågan oxå. Eller var det någon annan? I alla fall gjorde den mig så habegärig att jag var fullt beredd att beställa från blomstergården bums, fast snön nästan kommit redan Den är sååå vacker och precis så grön-vit man bara kan önska  Men nu måste jag nog vänta lite med besällningen förstår till och med jag. /Åsa
CITAT (Gåsis @ 22-11-2006, 09:03) CITAT (Betty @ 21-11-2006, 13:31) Helleborus klarar zon 7. Se till att det är väldränerat bara och snön skyddar.  Zonangivelserna är mest till för vedartade växter, träd o buskar som sticker upp ovanför snötäcket. Tja, vad ska jag säga  La du inte in en bild på den julrosen i förra frågan oxå. Eller var det någon annan? I alla fall gjorde den mig så habegärig att jag var fullt beredd att beställa från blomstergården bums, fast snön nästan kommit redan Den är sååå vacker och precis så grön-vit man bara kan önska  Men nu måste jag nog vänta lite med besällningen förstår till och med jag. /Åsa Erkänner, skyldig på alla punkter.  Det är samma julros som jag visade i din förra tråd. Inte för att göra ditt habegär helt olidligt, men jag måste bara få tala om att den fortsatte blomma hela sommaren. Allt eftersom tog den gröna färgen över och mot hösten var den helgrön. Jag fick alltså tyvärr inget tillfälle att ta frön från den i år.
CITAT (Betty @ 22-11-2006, 09:19) Erkänner, skyldig på alla punkter.  Det är samma julros som jag visade i din förra tråd. Inte för att göra ditt habegär helt olidligt, men jag måste bara få tala om att den fortsatte blomma hela sommaren. Allt eftersom tog den gröna färgen över och mot hösten var den helgrön. Jag fick alltså tyvärr inget tillfälle att ta frön från den i år.  Ja, inte gör det begäret mindre precis  Det blir en julros här /Åsa
Inte en perenn men i alla fall ganska läcker   /Anki
ewa zon 3
23-11-2006, 19:24
Kommer inte ihåg alls vilka grönvita som du fick tips om i förra tråden men.... Rosor då? Hur har du tänkt när det gäller dom? får de vara med?
/Ewa
Allt får vara med, men det är zonen som styr rosvalen  Sju. Ettåringar verkar det finnas många av, lökar också. Tack för alla tips om sånt jag inte visste fanns! /Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|