Hej adine!
Jag är själv nybliven växthusare, jag har inte ens hunnit prova det än

! Men jag kan ju i alla fall säga hur jag tänkte när jag bestämde mig för det växthus jag köpte. Förutom de "självklara" sakerna som att ha så stort som går på vår tomt (dvs. 10 kvm är max, vi har liten tomt). Du har ju redan bestämt ytan, så det är gjort.
Vi ska bo kvar i vårt hem tills vi åker in på långvård, dvs ca 60 år

. Vi kommer inte att riva ett halvbra växthus för att bygga ett bättre - alltså valde jag med hjärtat och inte med plånboken, det kommer att stå där LÄÄNGE. Det kanske är lätt att säga, men för oss kunde vi lägga växthuset i huslånet. Så dessa 1500 som skiljer sig i kostnad mellan de två hus du nämner, blir inte många kronor om man tänker på tiden som huset ska stå.
Vi valde lackat, eftersom vi kommer att se växthuset dagligen, och glas av samma orsak. I och med att odlingsintresset går i vågor valde vi att kosta på marksten inne i växthuset, så det kan funka som uterum de säsonger jag inte pallar att vattna tomater en hel sommar.
Vi sågade ner ett skuggande träd för att få maximal solinlysning i växthuset - och köpte till en skuggväv som vi drar för varma och soliga dagar, så mitt på gräsmattan är inga problem för dig om du använder skuggväv eller skuggpasta.
Jag undrar, det växthuset från willab, är det Juliana? Jag vet inte hur ett sådant i glas beter sig, men min svärmor har ett i isolerplast, med dubbeldörrar, och jag tycker att dörrarna är lite trixiga att öppna och stänga. Jag köpte ett Classicum serralux, och dörren glider på en skena i överkanten, och är en dröm att öppna och stänga i jämförelse.
Har du tänkt på glas eller isolerplast? Jag valde 4 mm glas, och jag ser fram emot att sitta där en natt, och kunna se stjärnorna över huvudet på mig, medan jag sippar på ett gott glas rött vin.
Tänk också på att grundläggningen kan gå på lika mycket som själva växthuset, beroende på (naturligtvis) hur avancerad den ska vara och hur du bor.
Lycka till!
/Emma