adine
Hej

Jag är så sugen på att köpa ett växthus men är igentligen inte en trädgårdsmästare. Tanken på att bli det är kanske en dröm som aldrig går i uppfyllelse men jag kan odla lite tomater och gurkor och sitta och fika därinne och höra när regnet smattrar mot glasrutorna.

Jag har en hyfsat stor tomt ca 2800 m2. Hela tomten är mycket solig och det finns knappt någon skugga förrutom under äppelträden men där finns inte plats för ett växthus. Kan man placera växthuset mitt på gräsmattan och skaffa skuggskydd av något slag. Skall öppningen vara i norr eller söderläge.

Jag har inte råd att köpa ett växthus större än 10 m2. Är det någon som vet om kvaliten varierar från firma till firma. Har tittat på Willab Garden där 10 m2 kostar ca 8900 kronor samt skånska byggvaror där ett liknande växthus 9.77 m2 kostar 7500 kronor. 1500 kronor billigare. Undrar om kvaliten är därefter. Men det som kostar 7500 kronor såg lika bra ut.

hälsningar

Adine
kerstin z5-6
10 kvm -jättebra -under det är svårodlat, blir lätt för varmt på, sommaren tex -Nu blir växthus alltid för små i takt med att odlingsintresset växer .. men 10 är ett bra mått för det första växthuset
Tänk inte bara grönt -fast du kanske gillar det ?
Tänk även
sommarblommor -1 påse frö betingar samma pris som 1 planta , men du får 50 st
Och perennerna du kan så själv !
Lycka till med växthusköpet .jag har ett hemmabygge så jag har svårt att råda om vilket märke som är bäst smile.gif
emmapemma
Hej adine!

Jag är själv nybliven växthusare, jag har inte ens hunnit prova det än sleep.gif ! Men jag kan ju i alla fall säga hur jag tänkte när jag bestämde mig för det växthus jag köpte. Förutom de "självklara" sakerna som att ha så stort som går på vår tomt (dvs. 10 kvm är max, vi har liten tomt). Du har ju redan bestämt ytan, så det är gjort.

Vi ska bo kvar i vårt hem tills vi åker in på långvård, dvs ca 60 år rolleyes.gif . Vi kommer inte att riva ett halvbra växthus för att bygga ett bättre - alltså valde jag med hjärtat och inte med plånboken, det kommer att stå där LÄÄNGE. Det kanske är lätt att säga, men för oss kunde vi lägga växthuset i huslånet. Så dessa 1500 som skiljer sig i kostnad mellan de två hus du nämner, blir inte många kronor om man tänker på tiden som huset ska stå.

Vi valde lackat, eftersom vi kommer att se växthuset dagligen, och glas av samma orsak. I och med att odlingsintresset går i vågor valde vi att kosta på marksten inne i växthuset, så det kan funka som uterum de säsonger jag inte pallar att vattna tomater en hel sommar.

Vi sågade ner ett skuggande träd för att få maximal solinlysning i växthuset - och köpte till en skuggväv som vi drar för varma och soliga dagar, så mitt på gräsmattan är inga problem för dig om du använder skuggväv eller skuggpasta.

Jag undrar, det växthuset från willab, är det Juliana? Jag vet inte hur ett sådant i glas beter sig, men min svärmor har ett i isolerplast, med dubbeldörrar, och jag tycker att dörrarna är lite trixiga att öppna och stänga. Jag köpte ett Classicum serralux, och dörren glider på en skena i överkanten, och är en dröm att öppna och stänga i jämförelse.

Har du tänkt på glas eller isolerplast? Jag valde 4 mm glas, och jag ser fram emot att sitta där en natt, och kunna se stjärnorna över huvudet på mig, medan jag sippar på ett gott glas rött vin.

Tänk också på att grundläggningen kan gå på lika mycket som själva växthuset, beroende på (naturligtvis) hur avancerad den ska vara och hur du bor.

Lycka till!

/Emma
Jonas70
Det är ju inget problem att sätta växthuset mitt på gräsmattan. Ju mer ljus ju bättre är det, men man får naturligtvis fundera på hur man gör med skuggning. Själv så valde jag ett i isolerplast istället för i glas av ett antal anledningar.
* Behöver inte ordna med skuggning.
* Inga problem med trasiga rutor (barn och hund).
* Enkelt att montera.
* Håller en jämnare temperatur och förlänger växtsäsongen eftersom den behåller värmen bättre än glas.

Den enda nackdelen är ju att det trots allt är snyggare med ett i glas (i alla fall är det min åsikt).

Själv så valde jag ett Juliana Sunseeker plus från Willab eftersom det skulle vara relativt enkelt att montera. Gläm inte den biten. Det kan vara värt 1500 kr extra och kunna bygga det på en helg istället för på tre.

Sedan är det inte bara yta man ska tänka på när man väljer växthus. Höjden är ju oxå väldigt relevant.

Lycka till i ditt val!
kerstin z5-6
och var du bor ? Jag har ingen grund som ni har -vi har tjäle till kina .. så det vore inte lyckat ...
Sagosessa
Jag måste bara rekommendera det här växthuset i Ogräs (Birgittas) album:
http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...uid=fotoalbumet

Enligt Birgitta kostade det 6 000 kr och är 12 m2. Ett hemmabygge - men jättefint wub.gif tycker jag.
Skulle verkligen själv vilja ha ett sådan om jag fick välja. Snyggt med trä istället metall. Kanalplasten ser riktigt snygg ut.
Jonas70
CITAT (Sagosessa @ 24-11-2006, 08:30)
Jag måste bara rekommendera det här växthuset i Ogräs (Birgittas) album:
http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...uid=fotoalbumet

Enligt Birgitta kostade det 6 000 kr och är 12 m2. Ett hemmabygge - men jättefint wub.gif tycker jag.
Skulle verkligen själv vilja ha ett sådan om jag fick välja. Snyggt med trä istället metall. Kanalplasten ser riktigt snygg ut.

Det krävs ju lite mer att "snickra ihop" ett växthus på egen hand, än att montera ett som kommer med färdig monteringsanvisning. Men i gengäld så kan man ju få det precis som man vill, och kostnaden kan ju oftast hållas nere i jämförelse med att köpa ett monteringsväxthus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon