Full version: Äldre perennsorter
Patrik - grön på allt
Hej!

Mitt första inlägg, inte värtsans ny på Odla.nu men har hållit mig
till att se och lära. Nu vågar jag mig ut!

Har ett underbart torp vid Vänerns strand.
Jag vill försöka återskapa blomprakten som förmodligen
fanns där "på mormors tid".

I Allt om din trädgård hittade jag och hustrun en massa
fina tips på planteringsbara perenner som skulle vara lätta
att hålla och passa våra typer av jordar.

Nu är problemet bara det att jag inte för mitt liv kan hitta
någon bra plantskola som säljer de sorter vi vill ha.

Vet någon om en bra plantskola med stort sortiment?

Antingen i trakten kring Göteborg eller Trollhättan/Vargön.

Tack för mig och min debut!

Patrik
Eva i Skåne
Många gamla torpväxter finns i överflöd vid äldre hus. Nämn några du är intresserad av, så finns här kanske folk på forumet som vill dela med sig smile.gif . Här är vi frikostiga med både råd och skott.

Lycka till wub.gif
Ella
På vissa orter hålls växtbytardagar och på andra heter det växtloppis och där får man betala en slant.

På växtbytardagar där jag bodde tidigare har jag hittat en hel del av de gamla sorterna.

Det är lite tråkit med dessa moderna plantskolor och gardencenters som gör att de gamla lokala sorterna försvinner. Förr odlade ju den lokala plantskolan sina egna plantor och då fanns det ju också fler sorter.

Jag kan bara säga lycka till.
Ti bee
En idé är också att köpa fröer och dra upp plantorna själva. Det är roligt, lite tids- och platsödande bara. Och kräver lite planering, men blir å andra sidan billigare. Det finns flera fröfirmor som säljer lite udda, gammeldags fröer, se bland länkarna här på hemsidan t ex. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon