|
COOLT
Wow vilken häftig bild!  Helt fantastiskt, trodde att skuggorna var kamelerna!
Härlig bild - den gick genast vidare till min man som är fotograf!
En annan bild som jag tycker att nästan är i samma klas är flygbilden av Gudruns härjningar, den där röjningsvägarna bildar ett träd.
Mulle
CITAT (mulle @ 20-11-2006, 23:09) En annan bild som jag tycker att nästan är i samma klas är flygbilden av Gudruns härjningar, den där röjningsvägarna bildar ett träd. Kan du inte visa den bilden? Eller, om du har en länk?
CITAT (Scrollan @ 20-11-2006, 23:11) CITAT (mulle @ 20-11-2006, 23:09) En annan bild som jag tycker att nästan är i samma klas är flygbilden av Gudruns härjningar, den där röjningsvägarna bildar ett träd. Kan du inte visa den bilden? Eller, om du har en länk? Jag har den inte men ska genast söka på Google, ge dig lite till tåls... Mulle
 Kan inte fatta hur det kkan ha bildat så tydligt mönster.
Jag hittade den också  årets bild 2006! Mulle
Imponerande.
CITAT (mulle @ 20-11-2006, 23:17) Jag hittade den också  årets bild 2006! Mulle  Tycker inte du också att det är märkligt att naturen själv skapade den bilden. Jag vet ärligt talat inte om jag vågar tro på att den inte är "mixtrad" Men om... då har han fångat århundradets bild.
Precis i de banorna tänkte min man men han synade bilden jättenoga och kom fram till att den var äkta. Jag tror också att juryn som gav priset kollade upp att platsen finns. Den är bara helt suverän! Mulle
Mycket imponerande!
Piccante
20-11-2006, 23:40
Kamelbilden var fantastisk. Jag fattade heller inte först vad som var vad. Tog för givet att det var kameler i skymning med svarta siluetter  .
Gossen Ruda
21-11-2006, 07:52
Båda bilderna är helt suveräna. Det gäller att ha ögonen öppna för ovanliga motiv. OCH befinna sig i luften. Skall man vara petig så är det dromedarer på första bilden men även dom tillhör kameldjuren.
Oj ... först nu ser jag att de svarta är skuggor. Häftig bild.
Fotografen Roine Magnusson och författaren Anders Wallén har flugit över Sverige i ett litet ultralätt flygplan och fotograferat Sverige från luften i "Nils Holgerssons fotspår". Boken med bilderna heter "Den underbara resan". Och man kan se endel av bilderna från boken via en bildbyrå.
Såg dom i soffan hos Lasse Bengtsson i lördags. Jag tycker det ser ut som vilka flygfoton som helst... iaf det som visades.
CITAT (Gossen Ruda @ 21-11-2006, 07:52) Skall man vara petig så är det dromedarer på första bilden men även dom tillhör kameldjuren. Ahh...du har rätt. Såg det först nu.
För några år sen så visades en stor fotoutställning i centala Sthlm, som hette Earth from above, med bilder tagna av Yann Arthus-Bertrand. Länk.Länk.Fantastiska bilder.
CITAT (Scrollan @ 21-11-2006, 10:38) För några år sen så visades en stor fotoutställning i centala Sthlm, som hette Earth from above, med bilder tagna av Yann Arthus-Bertrand. Länk.Länk.Fantastiska bilder.  Tack för dom länkarna! Jag kan förlora mig hur länge som helst i såna vackra bilder.
Anki på Öland
21-11-2006, 11:05
Urläckra bilder båda två!! Anki
CITAT (Betty @ 21-11-2006, 10:49) CITAT (Scrollan @ 21-11-2006, 10:38) För några år sen så visades en stor fotoutställning i centala Sthlm, som hette Earth from above, med bilder tagna av Yann Arthus-Bertrand. Länk.Länk.Fantastiska bilder. :wub: Tack för dom länkarna! Jag kan förlora mig hur länge som helst i såna vackra bilder.  Hans flygbilder finns i en suuupertjock, underbar och svindyr bok. Min brorsdotter fick den som julklapp för ett par år sedan och gissa vem som var avundsjuk... Mulle
CITAT (mulle @ 21-11-2006, 13:10) Hans flygbilder finns i en suuupertjock, underbar och svindyr bok. Min brorsdotter fick den som julklapp för ett par år sedan och gissa vem som var avundsjuk... Jag var och såg fotoutställningen, då den fanns här i Sthlm. Bilderna var förstorade till enorma affischer och uppsatta utomhus. Dessutom hade de försäljning av bl.a boken. Gissa vem som bara var tvungen att köpa ett ex?
CITAT (Scrollan @ 20-11-2006, 23:11) CITAT (mulle @ 20-11-2006, 23:09) En annan bild som jag tycker att nästan är i samma klas är flygbilden av Gudruns härjningar, den där röjningsvägarna bildar ett träd. Kan du inte visa den bilden? Eller, om du har en länk? nu har jag kameler på skrivbordet också...
Gossen Ruda
21-11-2006, 17:32
Och nu till nånting helt annat, men med viss anknytning. Vad är det för anknytning mellan kameler och loket nedan?
Piccante
21-11-2006, 18:07
CITAT (Gossen Ruda @ 21-11-2006, 17:32) Och nu till nånting helt annat, men med viss anknytning. Vad är det för anknytning mellan kameler och loket nedan?  Tåget användes för att frakta kameler ? Båda är passgångare?? Eller är det originaltåg från orientexpressen, en modern variant av kamelkaravan till fjärranöstern???
CITAT (pejori @ 21-11-2006, 15:26) QUOTE] nu har jag kameler på skrivbordet också...  :lol: Bättre en Camel i handen än tio på skrivbordet! Och kameler och lok är väl båda dragare... Som går på vatten... Mulle
Gossen Ruda
21-11-2006, 22:04
Här kommer svaret: loktypen kallas för Camelback, dvs kamelrygg. Namnet kommer av hytterna på vardera sidan av ångpannan, en för föraren och en för eldaren. Man kan lasta en kamel på samma sätt med lika mycket last på båda sidor. Loktypen har sitt ursprung i USA där man kunde bryta antracit-kol. Antracit har högre kolhalt än vanligt kol och är därför ekonomiskt men det brinner långsamt. För att kunna använda det till ånglok måste man därför ha en enorm eldstad, det är den som finns bakom förarhytten. Den sträcker sig utefter hela lokbredden och har ofta 2 eldstadsluckor i bredd för att man skall kunna nå alla hörn. Därför fick inte lokföraren plats där bak utan han placerades framför eldstaden i ett eget litet hus. Eldaren stod ofta helt oskyddad där bak och skyfflade kol men här finns åtminstone ett tak. Loktypen har aldrig vunnit några skönhetspris men det har exemplaret ser ovanligt anskrämligt ut. Att sen gångegenskaperna förmodligen har varit urusla med den korta hjulbasen gör inte saken bättre.
CITAT (mulle @ 21-11-2006, 18:28) CITAT (pejori @ 21-11-2006, 15:26) QUOTE] nu har jag kameler på skrivbordet också...  Bättre en Camel i handen än tio på skrivbordet! Mulle har en där med mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|