Full version: Liten julkaktus
stella08
Hej!

jag planterade några skott av julkaktus i augusti-september. Undrar om jag ska ställa den kallt nu under vintermånader? Den är ganska liten, ca 7 cm hög. Det är väl inte så stort hopp att den ska blomma redan till påsk, eller hur?
pejori
visst kan du göra det smile.gif
och även dom små blommar så knoppana kommer wub.gif wub.gif
välkommen hit till odla smile.gif
tepa
Hej

Jag har fått skott av Julkaktus (vit) av min kollega på jobbet. Planterade dom efter att dom fått torka någon dag, i sandblandad jord. Hämtade lite sand i sandlådan på gården. Nu står dom i sovrumsfönstret mot sydost, inga blomlampor där. I alla fall inte ännu. Kan dom stå kvar ? Eller ska jag ta dom till övervintringsrummet 10-12 grader ? Det är ju många mörka timmar i dygnet nu, men knappast blommar dom till påsk. Hur är det med de större julkaktusarna ? Övervintringsrum eller inomhus ? Har ingen fönsterbräda i sovrummet, dom står på en blombänk, alltså inte mot kalla rutan.

Hälsn Tepa
MariaS
CITAT (tepa @ 13-01-2009, 19:45) *
Hej

Jag har fått skott av Julkaktus (vit) av min kollega på jobbet. Planterade dom efter att dom fått torka någon dag, i sandblandad jord. Hämtade lite sand i sandlådan på gården. Nu står dom i sovrumsfönstret mot sydost, inga blomlampor där. I alla fall inte ännu. Kan dom stå kvar ? Eller ska jag ta dom till övervintringsrummet 10-12 grader ? Det är ju många mörka timmar i dygnet nu, men knappast blommar dom till påsk. Hur är det med de större julkaktusarna ? Övervintringsrum eller inomhus ? Har ingen fönsterbräda i sovrummet, dom står på en blombänk, alltså inte mot kalla rutan.

Hälsn Tepa

Ser lite torrt ut, annars ingen anmärkning. De rotar sig ganska fort och växer till sig lika fort.
tepa
Tack, MariaS. Nu har jag varit där med sprutflaskan !

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
du får nog fukta igenom jorden helt. om du inte gjort det?

annars så ställer du dom varmt (ca 23-25c) och ljust (så ljust du kan!). så rotar dom sig snabbt.

nästa vinter placerar du dom svalt och ljust (ca +10c). du kan även ta ut den på våren vid plusgrader och in vid frost sedan till hösten ta in innan frosten kommer. så kommer den trivas och blomma bra!.
tepa
Tack, Flaxss. Då ska dom omedelbart flyttas från svala mörka sovrummet till varma vardagsrummet med blombelysning ! Och fuktas igenom. Hur gör jag då ? Dom har ingen innerkruka, utan är planterade direkt i ytterkruka med sandblandad jord ? Spruta ordentligt med sprutflaskan ?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
vattna igenom som vanligt. sedan när den torkat upp vattnar du igen.
tepa
Ok, tack. Du tycker inte dom är alltför små för att kunna bli till något ?

Mvh Tepa
Alexander-VG-zon3
nädå har dom väl rotat sig så kommer dom växa till sig bra.
Ulf Eliasson
Julkaktusen behöver inte stå svalt vintertid för att må bra, kanske inte överdrivet varmt heller. Är det för kallt riskerar du att få röta. Hos julkaktus stimuleras blomningen av dagslängden och inte av temperatur (som annars kan vara en vanlig faktor hos kaktusar). Jag har mina i rumstemperatur året om och de blommar vanligen två gånger per år.
tepa
Hej Ulf

Men du har väl dina utomhus på sommarn, ända in på hösten ? Jag tog in mina i oktober, då hade det varit ner till plus fem grader på nätterna. Det var första sommarn de var ute, och den äldsta, som blommat bara mindre och mindre för varje gång, var alldeles full med knopp. Så nog tror jag att kylan påverkar dom ? Sen brukar dom ju säga att kalla fönsterrutor inverkar, den sida som står mot fönstret får knopp.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 15-01-2009, 08:54) *
Hej Ulf

Men du har väl dina utomhus på sommarn, ända in på hösten ? Jag tog in mina i oktober, då hade det varit ner till plus fem grader på nätterna. Det var första sommarn de var ute, och den äldsta, som blommat bara mindre och mindre för varje gång, var alldeles full med knopp. Så nog tror jag att kylan påverkar dom ? Sen brukar dom ju säga att kalla fönsterrutor inverkar, den sida som står mot fönstret får knopp.

Hälsn Tepa

Dessa kaktusar växer på högrehöjd dvs dom växer inte längst nere i den åretrunt varma rengskogen. och har därför mer varierande temperatur dvs svalare nätter och svalare vintrar men också renskogens varma sommar.

en del växer i subtropiska områden även där på högrehöjd. där det också är varierande temperatur. så deras blomning blir kraftfullare om dom får ha en svalperiod. har tas dom ut vid plusgrader och in vid frost och dom växer jätte bra och blommar vackert varje sensommar-vinter.
tepa
Precis, Flaxss. Det räcker säkert för den med de svala höstnätterna. Behöver knappast sättas till övervintringsrummet mera nu, när dom blommat klart. Däremot står min Påskkaktus i övervinringsrummet 10-12 grader, för tillfället. Tänkte gardera mig så den blommar till Påsk. Men kanske jag kan ta in den till vardagsrummet nu ?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 15-01-2009, 11:28) *
Precis, Flaxss. Det räcker säkert för den med de svala höstnätterna. Behöver knappast sättas till övervintringsrummet mera nu, när dom blommat klart. Däremot står min Påskkaktus i övervinringsrummet 10-12 grader, för tillfället. Tänkte gardera mig så den blommar till Påsk. Men kanske jag kan ta in den till vardagsrummet nu ?

Hälsn Tepa

när dom blommat klart så brukar jag ha dom kvar i rumsvärme eller placera dom svalt (det beror på vart jag har plats,dom tål vilket som)men dom svala höstnätterna gör att den blommar rikligt.

sätt in den i värmen ca 1-3månader innan påsk. den dör inte av att ha det svalt heller utan den vilar. och den dör inte av att sättas varmt nu heller.
tepa
...och det är ju snart Påsk. Knappt tre månader. Den får nog stå kvar en månad till. Har lite ont om plats i vardagsrummet nu. Om jag inte kan ha den på soffbordet mitt i rummet ? Hur är det med belysningen ? Ska dom ha sina 14 timmar mörker i dygnet ? Kom på att jag faktiskt har en blomlampa med timer där i övervintringsrummet. Men den lyser mest på dom blommor som är på översta hyllan. Har nämligen två hyllor tvärsöver ett fönster och en bänk i jämhöjd med fönstrets nedre kant, du har nog sett bild, Flaxss.

Mvh Tepa
Alexander-VG-zon3
tror jag har sett bild. den mår nog bra av att stå ljust. jag vet inte säkert om den tål att stå inne i rummet den bord eju klara det om det är ett soligt fönster i övrigt.
tepa
Hej

Jag har ett stort fönster mot sydväst i vardagsrummet, ett stort lärkträd filtrerar bort de starkaste ljusstrålarna på sommarn. Bordet står väl en två meter från fönstret. Hur märker jag om den inte trivs, börjar plötsligt grenarna lossna eller vad händer...
Mvh Tepa
Ulf Eliasson
Vad jag menade är att man inte måste göra sig besväret att ordna en sval vintervila för dessa kaktusar, för mig funkar det bra i alla fall och de blommar rikligt. Mina är oftast inne på sommaren eftersom jag tidigare inte haft möjlighet att ställa ut dom.... nu bor jag i hus så de kanske åker ut för det är lättare....

Jag vet inte om de reagerar på kyla, men om det funkar så är det väl bara att köra. Fönstertekniken funkar ju på en del annat.. men att knopparna hamnar mot fönstret kan ju lika väl bero på ljuset.

Visst växer dom i bergen.... S. truncata (novemberkaktus) på mellan 200-1000 meter över havet. På högre höjder, 1400 -2100 meter finns arten S. russeliana. Den gamla julkaktusen är en hybrid mellan dessa och det kan ju tänkas att den reagerar på kyla. Men jag tror att temperaturen i hemtrakterna Serra dos Órgãos utanför Rio är relativt jämn under året, det handlar nog mer och dygnsvariation.... men jag gissar bara.
tepa
Hej

Är lite orolig för hur mycket jag ska vattna de jättesmå skotten av julkaktus. Jag använder duschflaskan. Hur många sprut och hur ofta ? Lyckades bryta av två större grenar av min äldsta julkaktus, dessa planterade jag i en egen kruka, hur mycket vatten ska de ha ? Är lite rädd att vattna för mycket, så de ruttnar. Ni kan väl hjälpa mig ?

Hälsn Tepa
MariaS
När jag sätter Schlumbergera-sticklingar, så sätter jag dem i ordentligt blöt jord först. Sen får de stå till jorden är riktigt torr, innan jag vattnar igen. Under den tiden har de nästan rotat sig och börjat få nya skott.
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 27-01-2009, 20:46) *
Hej

Är lite orolig för hur mycket jag ska vattna de jättesmå skotten av julkaktus. Jag använder duschflaskan. Hur många sprut och hur ofta ? Lyckades bryta av två större grenar av min äldsta julkaktus, dessa planterade jag i en egen kruka, hur mycket vatten ska de ha ? Är lite rädd att vattna för mycket, så de ruttnar. Ni kan väl hjälpa mig ?

Hälsn Tepa

så som jag skrev att jag vattnar mina funkar på sticklingar.

samma precip som Maria skrev. alltså ha fuktig jord först eller vattna igenom ordentligt en gång sedan låta dom torka ut och så vattnar man igen.
tepa
Tack, Maria och Flaxss. Lika bra att spruta ordentligt då.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
när du sprutar menar du som att du ducshar den?

skippa det och vattna den istället. sedan torka ut och vattna igenom igen.
tepa
Hej Flaxss

Hä hä, du har ju skrivit tidigare i denna tråd hur man ska vattna. Att jag inte läste det. Jo, jag brukar använda duschflaskan när jag vattnar skott, antagligen för att det ska bli lite jämnare fukt. Men visst, jag gör väl som du säger. Nu råkar det inte vara hål i botten på just dessa krukor...

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 28-01-2009, 09:41) *
Hej Flaxss

Hä hä, du har ju skrivit tidigare i denna tråd hur man ska vattna. Att jag inte läste det. Jo, jag brukar använda duschflaskan när jag vattnar skott, antagligen för att det ska bli lite jämnare fukt. Men visst, jag gör väl som du säger. Nu råkar det inte vara hål i botten på just dessa krukor...

Hälsn Tepa

du behöver inte göra som jag säger, men duschar du enbart ytan så får bara bladen fukt och jorden där rötterna växer blir väldigt väldigt hård och torr så när du väl vattnar kommer det inte igenom jorden. ska du få samma effekt med att duscha så måste du stå där ett bra tag och duscha på ytan först måste du fukta igenom ytan och sedan måste du få tillräckligt vatten ner i jorden.

att vattna igenom en gång ordentligt så blir jorden fuktigt,sedan låter du den torka upp på ytan. då är den fortfarande fuktig längst nere och jorden suger upp vattnet bättre för att då har den inte släppt från krukan och blivit hård.

du får nog skaffa en kruka med hål till kaktusen.
tepa
Hej

Jo, jag får väl det. Ska ändå på krukuppköp nästa vecka. Men jag har nog några hemma med hål i botten. Blir väl till att åtgärda ikväll. Men jag har bara jord köpt i fjolvåras. Månne den duger ? Den jag stoppade skotten i nu är egenligen bara för tillfället, också från i fjolvåras. Men nu blir det väl bäst att plantera "på riktigt", och hämta lite sand i sandlådan.

Tack.

Hälsn Tepa
Bassam
Tack för frågan
Du kan vattna när du känner jord torkat, genom att sätta finger i jorden om finger kommer ut blött det betyder att de behöver ej vatten ,men om fingret kommer ut torkat det betyder att de behöver lite vatten.
H: Bassam
MariaS
CITAT (Bassam @ 28-01-2009, 19:09) *
Tack för frågan
Du kan vattna när du känner jord torkat, genom att sätta finger i jorden om finger kommer ut blött det betyder att de behöver ej vatten ,men om fingret kommer ut torkat det betyder att de behöver lite vatten.
H: Bassam

Det finns redan fyra inlägg här i tråden som säger:
VAttna igenom ordentligt, vänta tills det är torrt och vattna igen!
tepa
Hej

Sanden var frusen, så någon sådan kunde jag inte hämta. Men nu har jag planterat om i kruka med hål i botten och genomvattnat ordentligt. Det ska väl gå att strö på sand sen när den tinat ? Den ska väl blanda sig med jorden sen när man vattnar.

Hälsn Tepa
MariaS
Lugn. Det är inte sååå viktigt med sandblandad jord till Schlumbergerorna. Jag har mina i vanlig planteringsjord utan san. Funkar utmärkt. BAra man håller igen på vattningen.
tepa
Tack, MariaS. Då är jag lugn...

Mvh Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon