Full version: Cherimoya
Scout
Jag har fått upp 3 små cherimoyaplantor från frön. Hur ska de hanteras för att trivas optimalt?
Scout
Är det verkligen ingen som lyckats odla cherimoya?

Har fått upp tre plantor:
En har två fina groddblad i toppen och ser hälsosam ut
En drog med sig fröet upp men tappade det och har nu pyttesmå antydan till vad som borde vara små groddblad
En är krokig och vind som en bucklig ståltråd och har knappt ens antydan till groddblad i toppen.

Har hopp om den första men hur ska jag ta hand om den?
lindacse
Mina "nästan-cherimoya", sockerannona från impectas frön var inte knussliga på något vis alls. Alla klarade sig bra utan någon svårighet alls. Och dessutom på stenhårt Uppsala-vatten (om dom nu inte föredrar hårt, förstås...). Och dom trivs fortfarande, alla utom en utspridda hos vänner med varierande grad av gröna fingrar. Nuförtiden använder jag mjukare vatten, och det har inte heller stört plantan som kanske är en halvmeter hög nästan nu. (Sådd i oktober 2005)
Åsa, mälardalen zon 2
"Optimalt" förhållande tror jag aldrig du kan få till med tanke på att det i länken nedan står såhär: Cherimoyas are not recommended for container culture.

http://www.crfg.org/pubs/ff/cherimoya.html

Men man kan ju testa, och efter vad jag skulle göra efter att ha läst länken är att sätta plantorna i ett svalt rum med extra belysning (lysrörslampa ca 1dm ovanför växterna som är tänd 16tim/dygn)
Alexander-VG-zon3
man sköter dom som man gör med mango .
Scout
Här verkar råda lite delade meningar om framgångsmöjligheten för cherimoya. Jag bor ju i liten lägenhet så det finns inga möjligheter till sval förvaring eller extraljus, så det måste nog gå ändå.

Odlingsframgång sen sist:
Nr 1 har bildat två små karaktärsblad nästan en centimeter stora och är rak och fin.
Nr 2 som drog med sig fröet upp verkar inte har lidit för det, utan har nu dissat groddbladen och istället gått direkt till två små halvcentimeter stora karaktärsblad.
Nr 3 är fortfarande ful, krokig och vind.

Det här med sköt som en mango låter inte bra, mina mango dog efter en månad.

Hur är det med vatten-, näring- och ljusbehovet?
SannaLasso
Det är många år sen jag hade cherimoya men jag fick upp många plantor från frön.

"Schackcherimoya" hette frukten jag köpte och det gröna skalet var rutigt i ca 1,5 cm stora rutor om jag inte minns helt fel.

Jag petade ner fröna, ett tio-femtontal, i en blomkruka med vanlig såjord och höll jorden lätt fuktig. Ganska snart kom det upp små plantor ur i stort wsett alla fröna och under några vår/sommarmånader i österfönster växte de på jättebra. Jag toppade några är de var ca 15-20 cm höga men jag minns tyvärr inte hur toppningen fungerade (blandar ihop resultatet med toppning av avocado enligt Linnéa i "Linnea planterar". tongue.gif )

Det jag däremot minns är att alla plantorna dog på hösten när vi började elda. De fick spinn. Kanske jag hade klarat dem om jag varit mera på hugget mot spinnet i början. Plantorna hade då en höjd av ca 30 cm. Innan de blev angripna och dog hade de mycket vackert fräscht bladverk och jag har faktiskt letat efter cherimoyafrukter för att göra ett nytt försök. Tyvärr har jag inte fått tag i någon än, däremot har jag nyss satt frön från en paradisfrukt (tror jag den hette). Får se hur det går... kanske lika bra som mandarinplantorna som har kommit upp så fint ur sina kärnor att de snart måste planteras om för att få bättre plats. smile.gif
Scout
Vad kul att höra att det är nån annan som lyckats bra med dem. tråkigt att de dog för dig bara. Jag hittade mina frön i en frukt på ica så jag tror inte att de är så ovanliga.

Jag har haft spinn i lägenheten så jag får väl vara extra observant om de är känsliga. Det är bra att veta. Tack!

Känns som att jag planterade lite på fel årstid men det är väl bara att hoppas att de härdar ut vintern...
Alexander-VG-zon3
ha det fuktigt och ev extra ljuse sen kommer där spinn dränk växten 20min i 42c vatten . sen vänta tills det blir ljuse igen där ute
Patrickchirimoya
Cherimoya trivs bättre i Anderna, och i subtropiska och tropiska ställe, Sveriges klimat är annelunda för att få fram den frukten som kommer ursprungligen från Perú
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon