Full version: Fyndat
Ciczi
Hej

Var på stormarknaden och handlade idag och fick tag på en fågelholk till det facila priset av 5 kr!!! biggrin.gif Den är helt i obehandlat trä så nu undrar jag, måste jag göra något med den innan jag hänger upp den? Och hur hänger jag upp den?

Öppningen är cirka en femkronas storlek, vilka fåglar kan tänkas komma till holken?

mvh Ciczi
askar
Du behöver inget göra med den. Häng upp den i ett träd
maken brukar slå i en spik och hänga på den.

Storleken på öppningen passar flugsnappare, pilfink, talgoxe m fl

5 kr ohmy.gif var den kanske felmärkt.
karjo
Istället för att slå en spik som ju kan skada trädet är det en bättre idé att trä en ståltråd genom ett befintligt eller borrat hål tycker jag. Och sen fästa ståltråden runt stammen ovanför en gren tex. Så har vi gjort här hemma, funkar kanon!

Hoppas du får en liten häckande familj däri till våren! smile.gif
askar
I skolan på naturdagarna, fick barnen sätta upp holkar
de hängdes alltid på en spik.
Vad jag hört så är det bara kopparspik som förstör träd.

Ståltråd runt stammen,
"växer" den inte in i o med att stammen blir grövre.
KURT
CITAT (askar @ 21-11-2006, 10:19)

Ståltråd runt stammen,

Ja det stämmer, stålspik förstör inte träden, men de kan förstöra den såg eller den skogsarbetare som sågar i trädet!
askar
CITAT (KURT @ 21-11-2006, 10:27)

Ståltråd runt stammen,

Ja det stämmer, stålspik förstör inte träden, men de kan förstöra den såg eller den skogsarbetare som sågar i trädet!

Visst... man bör väl inte sätta upp holkar i avverkningsskog.
Ciczi
Nej den var inte felmärkt, det var dessutom en stor skylt som sa att den kostade fem kronor och jag kollade kvittot när jag gått genom kassan. (Den hade kostat 29.90.) Antar att de ville sälja ut lagret.

JAg har både pilfinkar och talgoxar i trädgården. Ska kanske ta och köpa en holk till.

KOmmer att sätta den på min tomt och där ska det inte avverkas några träd....

Ciczi
karjo

Ståltråd runt stammen,

När det gäller vilka spikar som förstör träd så kan jag inte uttala mig. Men jag blir lite nyfiken, berätta gärna mer den som vet!

Men jag tror inte att det blir ett problem med att tråden skulle växa in i stammen. Jag brukar kolla mina holkar på senvintern, liten enkel översyn bara och då är det ju lätt att åtgärda om tråden blivit för kort. Har svårt att tro att en sådan skada skulle uppstå på en säsong?

smile.gif
askar
CITAT (ciczi @ 21-11-2006, 10:34)
Nej den var inte felmärkt, det var dessutom en stor skylt som sa att den kostade fem kronor och jag kollade kvittot när jag gått genom kassan. (Den hade kostat 29.90.) Antar att de ville sälja ut lagret.

JAg har både pilfinkar och talgoxar i trädgården. Ska kanske ta och köpa en holk till.

KOmmer att sätta den på min tomt och där ska det inte avverkas några träd....

Ciczi

Jag skulle passa på att köpa några st smile.gif

Virket kostar ju mer än så.
KURT
Man kan sätta en tvärslå på baksidan av holken och bara hänga upp den i en grenkyka (men då måste den hänga säkert), annars kan man använda aluminiumspik, eller träplugg.
*rolf*

.... är en skröna. Motbevisad av forskare på Skogis. Man skulle ju kunna tro att det var sant men ej. 15 kopparspikar i snygg ring hade ingen effekt

Men... man ska inte spika i träd! Det finns faktiskt "spik" av trä man kan använda. Litet svåra att få tag på men jag har hittat nån gång på plantagen. Tråd runt stammen eller hänga på en gren är också bra.

Påminner om när Bosse Bildoktorn stod och till slut hällde sockret rakt ned i förgasaren på en bil för att visa att skrönan om "socker i tanken" var osann.

Tillverkaren av träspik finns här.

EldTrä
Kontaktuppgifter

Postadress
Klintvägen 15, 880 50 BACKE
Telefon: 0624-106 33 Fax: 0624-106 33

eldtra@telia.com

Verksamhet

Träspik och fågelholkar samt innovation och produktutveckling av trä. Träspik kan användas på levande trä utan att skada. Fungerar även utmärkt till allehanda snickerier och är miljövänligt.
askar

Man bör inte spika i träd på annans mark. Spik kan ställa till problem om trädet ska sågas upp. Spikhål är vanligtvis så små att ingen skada sker på själva trädet. Aluminiumspik eller träplugg är ett annat alternativ, liksom att sätta fast holken i en ribba som hängs upp i en grenklyka. I byggvaruhus brukar de sälja takspik av aluminium. De är ca 5 cm långa. Ståltråd eller liknande brukar fungera bra, men man måste lätta på tråden ibland så att den inte växer in i trädet.

Står att läsa på

svenska naturskyddsföreningens sida
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon