karjo
Igår var jag hos tandläkaren och fick bla det glädjande beskedet att ett hål som hon inte åtgärdade sist jag var där (ca 1,5 år sen) hade minskat! Och hon sa att om jag fortsätter sköta mina tänder som jag gjort nu kanske jag aldrig kommer behöva laga det lilla hålet.

Nu undrar jag: Hur är det möjligt att ett hål blir mindre?? Är det inte så att hål är skador i emaljen? Hur kan emaljen lagas? Har för mig att det är ett av de hårdaste ämnena... det är väl "dött" material? Hur kan det "läka"?

Och sen en liten följdfråga... Hur är det? Har man inte alla tandanlag klara när man föds, även de permanenta tänderna alltså, ligger de inte under mjölktänderna? Hur mycket av tanden är isf klar? Hela tanden kan ju inte ligga klar, det skulle ju inte få plats i en bebis mun... Men växer tanden klart under barnaåren? Isf kanske det finns en ganska enkel förklaring på hur också min tand kunnat "lagas"?

Oj, vad jag ser fram emot lite svar på detta, undrar så! unsure.gif blink.gif Som ni märker får jag inte ihop det riktigt, men jag tänkte att här på odla finns ju all sorts kunskap! Finns månne också en tandläkare?! smile.gif tongue.gif

Tack så länge! wub.gif
KURT
Jag tror att du kan få svar på svar på endel av dina frågor HÄR.
karjo
Tack för länken KURT!

Det jag kan uttyda är att varken dentin eller emalj är döda material som inte kan läka. Men jag undrar fortfarande hur läkningen går till. Det finns ju mig veterligen tex inga blodkärl i tänderna (jo i roten då förstås). Kan blodet som finns i roten hjälpa också de yttre delarna att läka? Om man jämför med tex huden krävs ju blodgenomströmning för att en skada ska läka, så att vita blodkroppar och annat nyttigt ska nå dit. Hur funkar det i en tand?

Vetgirig som få är hon! tongue.gif
askar
Jag har hört att Xylitol kan läka små hål
och hjälpa till att förhindra att man får nya.

I Finland fick (får) skolbarnen ett Xylitoltuggummi efter maten.
Magdis
Jag har varit med om att ha småhål i emaljen som läkt. Fast hur vet jag inte. Kanske om man är noga med att skölja med fluor, tugga fluortuggummi m.m.
karjo
Jo, visst har man hört att det läker, och visst är det bra med flour och xylitol osv. smile.gif

Men _hur_ går det till?! blink.gif Det var visst inte en helt enkel fråga! tongue.gif
kerstin z5-6
flour och xylitol-hjälper till med remineraliseringen .... när du får ett hål -ett microhål -eller bara äter något syrligt sött osv -sker en viss nedbrytning av tandemaljens yta -kallas demineralisering -ovanstående ämnen -bygger upp, eller hjälper till att bygga upp emaljens struktur igen -RE-mineralisering ..

Tanden lagar alltså sig själv flera ggr / dag och är inte alls "död -

Hål som är så stora att man kan känna dem, tex med tungan -kan inte remineraliseras oavsett mängd flour...smile.gif
Anlagen till de färdiga tänderna bildas i fosterstadiet och vandrar från röret" nacken, framåt mot det som ska bli munnen ... anlagen finns alltså under mjölktänderna och kan skadas om mjölktänderna tex är karies angripna

"
karjo
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-11-2006, 19:13)
flour och xylitol-hjälper till med remineraliseringen .... när du får ett hål -ett microhål -eller bara äter något syrligt sött osv -sker en viss nedbrytning av tandemaljens yta -kallas demineralisering -ovanstående ämnen -bygger upp, eller hjälper till att bygga upp emaljens struktur igen -RE-mineralisering ..

Tanden lagar alltså sig själv flera ggr / dag och är inte alls "död -

Åh tack! wub.gif

Vad är det som triggar remineraliseringen? Vad gör att flouret kan användas? Förstår du min följdfråga? Jag menar flouret kan ju inte själv fatta att det ska sätta sig på tanden om det inte styrs dit?

Blir ju riktigt intresserad ju! Gissar att du är tandläkare/sköterska!? rolleyes.gif
anna_rispan
När jag läste bilogi o kemi på komvux så började vår läare prat om det där. han ritade tanden o ritade liksom att det rörde sig flour? inifårn tanden o utåt hela tiden. så att det liksom fyllde upp sådana där små "skador".

typ så minnsjag det.

det händer alltså hela tiden.

o om man fyller på med flour utifårn så blir det väl lite extra bra kankse. kemi är kenpigt....
Piccante
Nu är ju jag ingen större kemist eftersom jag aldrig läste mer än gymnasiekemi men jag vet sedan jag pluggade geologi att våra tänder har en sammansättning som påminner om mineralet Apatit och dessutom samma hårdhet som apatit (5 på skalan). Apatit är enligt min mineralbok Basiskt fluor- och klor haltigt kalciumfosfat Ca2(F,Cl,OH)(PO4)3. Fluor tillhör väl de grundämnen som är rätt så reaktiva liksom klor och andra närstående så de reagerar nog med allt som de kan reagera med bara det finns i närheten. Det är nog ingen större vilja bakom utan ren kemi, skulle jag tro???
kerstin z5-6
Jag är gift med en tl-så han bidrar till mitt ofrivilliga smile.gif kunnande ,själv är jag ssk och vårdlärare så jag har lektioner i tandvård .....

Remineralisering
Vad är det som triggar remineraliseringen? Vid ph 7 är emaljen stabil , sjunker ph under 7 -vandrar kalcium ut ur emaljen -går ph över 7 -vandrar det tillbaka
MEN , flour har större affinitet dvs -dragningskraft" till emalj än kalcium
Flourmolekylen är "starkare" än kalcium molekylen dvs emaljen håller bättre blir starkare av flouret.
(Så fort du äter något sjunker ph ..xylitol höjer det )

Vad gör att flouret kan användas? se ovan

Förstår du min följdfråga? Jag menar flouret kan ju inte själv fatta att det ska sätta sig på tanden om det inte styrs dit

Jo affinitet är en sorts dragningskraft -flouret strävar efter att bilda förening med tandemaljen ....
Dörför ska tandkräm innehålla Flour -om Flour överdoseras kan tänderna få vita fläckar eller mörkna ..
Drabbar ofta bara personer med egen brunn med för hög flourhalt i vattnet

Hoppas du blev nöjd med förklaringen :)Annars fråga på smile.gif
Whiskuchi
Apropå fluor - stämmer det att te innehåller fluor? smile.gif
karjo
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-11-2006, 20:11)
Hoppas du blev nöjd med förklaringen :)Annars fråga på smile.gif

Nu är jag nöjd! wub.gif Tack!

Har själv läst lite kemi, så det där med affiniteten köper jag helt! smile.gif Det var en lagom avancerad förklaring för att man kanske ska kunna komma ihåg det lite lättare. tongue.gif Men jag skulle kankse vilja läsa mer, har du nåt bra tips, helst inte nån mastodontbok på engelska, utan nåt lite mer populärvetenskapligt? rolleyes.gif
kerstin z5-6
Kanske detta
Rapport
karjo
Ja! Tackar!:wub:

Nu är jag ju nästan fullärd! smile.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon