Zappa
Jag har några amaryllislökar från ifjol som inte kommer att blomma i vinter... nu undrar jag hur jag får löken att växa till sig, bli kraftigare så att säga??
Kajsa
Så här är gången, dom amaryllis som blommar till Jul är ofta preparerade för att blomma vid den tiden. Efter jul ska löken vattnas, gödas varje vecka, stå ljust ända fram till sept. ev. ute i trädgården på sommaren. I sept. drar man ner och slutar vattna, göda och ställer undan den, själv brukar jag ställa krukan i garaget där det är svalt och bladen vissnar. Låt den vila 2 mån. eller mer, men löken vill oftast blomma senare sedan, feb/ mars kanske, sällan vid jul. Jag har haft lökar som blommat på sommaren och då fortsätter löken med det. Om dom blommat med 2-3 stänglar kanske löken behöver två år för att växa till sig på, det är inte så lätt få dom komma igen, gödning och ljust läge är det man kan göra.
Carex
var inte så säker på att de inte kommer blomma i år igen, kanske lite senare och inte lika praktfullt. Men spara lökarna, de kommer igen och blir trogna vänner år efter år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon