Ulla-Kajsa
Har fått tag på frön till Frilandshibiskus. tongue.gif
men hur gör jag bäst för att de ska gro? Nu, ute? i kylskåp och sås till våren, eller?

Regn och blåst på Öland!
kerstin z5-6
De brukar gro varmt + 20 -22 -kan ta 4-6 v -H .trionum gidssar att det är ung samma

ur sålista
H. syriacus: Blötläggning av fröerna rekommenderas visst, men 1/3 grodde efter en vecka i vanlig såjord, rumstemperatur ändå.
Ulla-Kajsa
Ska jag så dem nu eller vänta till våren?
Helen i Piteå Zon 5
Hibiscus trionum frösådde jag för något år sedan och jag frösådde i slutet av mars...sen har jag även frösått Hibiscus moscheutos och den sådde jag i månadskiftet jan/feb.....
Jag skulle nog så inne i mitten av jan. har det inte grott på ca. 4v. skulle jag ställa sådden i kylen några veckor för att få en kylperiod, sedan fram igen....men det är jag det rolleyes.gif jag vet faktiskt inte riktigt... biggrin.gif Allt beror ju även på om man har möjlighet att ta vara på frösådder i feb/mars svalt och under växtbelysning. Hoppas ni blev något klokare av mina svar.... men någon mer kanske kan svara som har frösått just Frilandshibiskus. /Helen
Alexander-VG-zon3
vilken sort av hibiskus är det som sagt finns det ju en hel del sorter som även klara sig ute .

har du många frön så testa med några direkt i marken sen några inne nu i jorden med ljuse sen resten till våren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon