Full version: Kost och hälsa
Christa
Om ni skulle lyssna på ett föredrag om kost och hälsa vad skulle ni då ha för förväntningar?

Vad skulle ni vilja veta?

Eller är ämnet ointressant?

Skulle bli glad för lite synpunkter

Christa
LadyG
Personligen är jag mest intresserad av kostens betydelse för bättre resultat inom min sport (kampsport). Hur och vad borde jag äta för att uppnå bättre resultat (bli snabbare, starkare och bättre). Hur bör fördelningen mellan kolhydrater, proteiner och fett se ut om man tränar mycket? Vad bör man tänka på när det gäller kosten om man styrketränar ofta?

Sen är jag ganska intresserad av mindre kostrelaterade hälsofrågor som glykostoleransen hos vältränade och hur den skiljer sig från otränade (varför och vad beror skillnaden på?) och hur/om kosten kan påverka proteinsyntesen efter tung styrketräning.

Inte direkt det en vanlig människa frågar efter kanske biggrin.gif
olgak
Rent alllmänt skulle jag nog förvänta mig att föredraget förhöll sig till modebegreppen, som GI, sockerberoende, olika dieter som är i ropet, men att det hade någon slags eget fokus också. Men det så klart, det beror ju på målgruppen. Vem ska du tala för?
askar
För mig är ämnet ointressant... är övermätt
på den sortens information.
Alba
Har gått en kurs där vi bla hade kostlära.
Vi följde bla en bok som heter "Uppladdningen-guiden till hur du ökar prestationsformågan genom att ge kroppen rätt energi"

Den tar upp vad man bör äta för att prestera bra. Den innehåller fakta, praktiska förslag och recept.

Beräkna energibehovet - hur man räknar ut BMR.
Kolhydrater - hur inverkar de.
Snabba och långsamma livsmedel.
Proteiner fetter vitaminer mineralämnen antioxidanter vätska .

Lära sig kritiskt granska innehållsdeklarationen på varor.
Provsmakning av olika nötter, mandlar och Jfr energin i dessa. mm mm
Jfr 1 starköl jfr mot folköl/lättöl. Läsk jfr apelsinsaft, jucie vin osv.

Många av bitarna har man hört men de tål att uppdepas.
Det kan också variera beroende på vem du skall rikta informationen till.
LadyG
Alba: Använde ni Harris & Benedict-ekvationen för att räkna ut BEE på den kursen? *nyfiken*
Alba
CITAT (LadyG @ 22-11-2006, 19:13)
Alba: Använde ni Harris & Benedict-ekvationen för att räkna ut BEE på den kursen? *nyfiken*

Nej det låter inte bekant för mig. Jag gick bara halvtid så det innebär ju att jag säkert missade en del.
LadyG
CITAT (Alba @ 22-11-2006, 19:35)
CITAT (LadyG @ 22-11-2006, 19:13)

Nej det låter inte bekant för mig. Jag gick bara halvtid så det innebär ju att jag säkert missade en del.

Är för lat för att översätta texten (Harris & Benedict

Var det något i den stilen ni gick igenom?

(Jag tycker sånt är jätteintressant, jag är nog lite underlig biggrin.gif )
Rapchic
jag är jätteintresserad...
för att (som lady G) bli bättre inom kampsporten jag tränar
jag försöker äta så sunt som möjligt men mer kan man alltid lära sig wub.gif
Alba
Ja något i den stilen. I denna länk
finns mer att läsa.
LadyG
CITAT (Alba @ 22-11-2006, 19:47)
Ja något i den stilen. I denna länk
finns mer att läsa.

Tack wub.gif
Rapchic
lady g vad tror du kampsort hamnar i för kategori
när man beräknar energibehov??
unsure.gif
LadyG
CITAT (Rapchic @ 22-11-2006, 19:55)
unsure.gif

Kampsporter är besvärliga, för vi har t ex aikido som är mjuk och följsam men inte direkt fysiskt påfrestande, vi har karate som kan vara antingen extremt fysiskt påfrestande eller väldigt teknisk och inte särskilt jobbig muskulärt och så vidare.

Jag skulle tro att ju-jutsu t ex kan liknas vid ett hockeypass, eller en basketmatch eftersom vi kör ganska fysiskt. Därför tror jag, baserat på mina fåtaliga erfarenheter av kyokushinkai att du bär räkna med minst det, eller (om du vet med dig att ni är glada i fys på er klubb) fotbollsmatchen.

Mig veterligen är kyokushinkai karate väldigt mycket fys och väldigt ansträngande.
Rapchic
CITAT (LadyG @ 22-11-2006, 21:01)
CITAT (Rapchic @ 22-11-2006, 19:55)
unsure.gif

Kampsporter är besvärliga, för vi har t ex aikido som är mjuk och följsam men inte direkt fysiskt påfrestande, vi har karate som kan vara antingen extremt fysiskt påfrestande eller väldigt teknisk och inte särskilt jobbig muskulärt och så vidare.

Jag skulle tro att ju-jutsu t ex kan liknas vid ett hockeypass, eller en basketmatch eftersom vi kör ganska fysiskt. Därför tror jag, baserat på mina fåtaliga erfarenheter av kyokushinkai att du bär räkna med minst det, eller (om du vet med dig att ni är glada i fys på er klubb) fotbollsmatchen.

Mig veterligen är kyokushinkai karate väldigt mycket fys och väldigt ansträngande.

nu är det mest kumite
(dom tränare som gillar fys har inte haft tid på siståne)
fast då har jag inte tränat i dojon på ett tag nu
tränar mest hemma så då blir det ju anurlunda
(man kan tillåta sig själv mer raster och dyl)
Rapchic
jo den där uträkningen (vaddetnuhette unsure.gif )
om hur mkt man ska äta vad är det normala?? unsure.gif
LadyG
Normalt varierar beroende på ålder, vikt och kön. Kvinnor förbränner mindre än män, har du muskler förbränner du mer än en som inga har och förbränningen sjunker när åldern stiger.

En icke-träningsdag, stillasittande på kontroret gör jag av med 1700 kcal ungefär, medan jag gör av med cirka 2600 kcal en träningsdag.

Normalt ligger kvinnor runt 30 på en förbrukning runt 2 000 kcal + träning.

Män i samma åldersgrupp ligger något högre, cirka 2 500 - 3 000 kcal har jag för mig, pga att de har mer muskler och är män.
Christa
Tack för svar. Det var mycket om kolhydrater och förbränning. Jag tänkte mer på hälsodelen. De sjukdomar människor drabbas av har ju ofta sitt ursprung i kosten. Är man ung och frisk så kanske intresset för det inte är så stort.

Hur är det med er som tränar. Har ni koll på hur mycket vitaminer och mineraler ni får i er via kosten? I maten finns ju också en massa andra ämnen som skyddar kroppen. Är det något ni funderar på?

Att man skall äta fibrer har väl knappast undgått någon men vet folk varför? Det visste faktiskt inte jag trots att jag intresserat mig för kost i 30 år.
LadyG
Jag ska nog inte ge mig in i den här diskussionen egentligen, eftersom jag inte är någon svensson-motionär direkt, men jag kan inte låta bli smile.gif

Förbränningen har jag stenkoll på, vi råkade bara komma in på den ändå. Den är ointressant i det här sammanhanget.

Det som är mest intressant ur min synvinkel är:

* Vilken kost kan öka en idrottares kapacitet?
* Vilken balans bör man ha mellan protein, fett och kolhydrater för maximal prestanda?
* Återhämtningen, vad äter man för snabbaste återhämningen?

Jag kan bara svara för egen del när det gällde din fråga om vitaminer och mineraler. Generellt sett försöker jag äta mycket frukt och grönt för att så långt som möjligt tillgodose kroppens behov av näringsämnen från natruliga livsmedel, men eftersom jag vet att jag kan vara en riktig slarvmaja tar jag en multivitamin ungefär varannan dag för att gardera mig. Antioxidanterna och fytonutrienterna i frukt och grönt är mest en trevlig bonus, inget jag strävar efter att få i mig.

Just fibrer ska man väl äta för att de lösliga fibrerna binder vatten så att det blir som en gel i tarmen som saktar ner smältningen och upptaget, medan olösliga fibrer skyndar på passagen genom tarmarna och ger volym åt tarminnehållet? (Rätta mig om jag har fel)

Jag är nog inte den avsedda målgruppen för ett föredrag, antar jag eftersom mina frågor är ganska specifikt idrottsrelaterade.
Christa
Så här står det på Livsmedelsverkets sida

Fiberrik mat gör att blodsockret stiger långsamt. Vissa s.k. gelbildande kostfibertyper, t.ex. pektin i frukt och grönsaker, havrekli samt guarkärnmjöl (används som konstistensgivare i livsmedel), kan också sänka kolesterolnivån i blodet.

Har läst på ett annat ställe att den senare sorten förbättrar immunförsvaret och minskar risken för gallsten. Om jag beslutar mig för att hålla föredrag i ämnet så kommer jag naturligtvis att kontrollerar alla uppgifter noga.

När vi hade hälsokontroll på jobbet så hade väldigt många förhöjt kolesterol och det skulle vara en stor vinst om man genom information kunde få människor att sänka kolesterolet genom kosten istället för medicinering.
askar
CITAT (Christa @ 23-11-2006, 13:45)
Så här står det på Livsmedelsverkets sida

Fiberrik mat gör att blodsockret stiger långsamt. Vissa s.k. gelbildande kostfibertyper, t.ex. pektin i frukt och grönsaker, havrekli samt guarkärnmjöl (används som konstistensgivare i livsmedel), kan också sänka kolesterolnivån i blodet.

Har läst på ett annat ställe att den senare sorten förbättrar immunförsvaret och minskar risken för gallsten. Om jag beslutar mig för att hålla föredrag i ämnet så kommer jag naturligtvis att kontrollerar alla uppgifter noga.

När vi hade hälsokontroll på jobbet så hade väldigt många förhöjt kolesterol och det skulle vara en stor vinst om man genom information kunde få människor att sänka kolesterolet genom kosten istället för medicinering.

Är du utbildad inom ämnet eller tänker du hålla föredrag efter att ha inhämtat
uppgifter på olika sidor på nätet?
ohmy.gif
Gossen Ruda
Vet inte om jag blir så populär i den här tråden med mina beska kommentarer men jag anser att den mesta med hälsokosten och annat är mycket flum. Min uppfattning är att om man av någon anledning får i sig för lite av viktiga näringsämnen kan man få bristsjukdomar men jag betvivlar att man kan bli bättre av att äta mer än normalbehovet. Ibland kan det till och med vara farligt. Läste just idag om omega-3. Forskare hävdar att man får i sig tillräckligt med sånt om man äter en portion lax eller makrill i veckan utan att slösa bort pengar på dyra kapslar.

Det här med vattendrickandet också. Jag har en arbetskamrat som kolkar i sig flera liter om dagen. Inte blir hon på något sätt bättre av det, snarare riskerar hon att bli sämre eftersom hon dricker kolsyrat vatten. Det finns inga medicinska undersökningar som visar att ökat vattenintag skulle tvätta ut gifter ur kroppen som hälsofreaksen hävdar, bara man dricker tillräckligt mycket för att undvika uttorkning. Njurarna klarar sitt arbete utan knot ändå.

Fast blir man lyckligare av att hålla på så är det väl okej även om ekonomin tar skada. Det gäller även dej LadyG. Det du håller på med verkar lite överarbetat i mina ögon. rolleyes.gif
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 23-11-2006, 14:45)
Läste just idag om omega-3. Forskare hävdar att man får i sig tillräckligt med sånt om man äter en portion lax eller makrill i veckan utan att slösa bort pengar på dyra kapslar.

Eftersom jag är fisk och skaldjursallergiker sedan jag var liten så har jag förmodligen ett ganska lågt intag av omega-3 eftersom jag undviker fisk i alla former. Påverkade av debatten om omega-3 så gick min mamma (vegetarian) till hälsokostaffären och köpte kapslar med vegetabiliskt omega3 (linfröoljebaserat) för ca 130kr/ burk. Hon tyckte det var fruktansvärt att svälja så stora kapslar för man behöver äta rätt mkt av det. Själv köpte jag en flaska linfröolja på Hemköp för 28 kr och bytte rapsoljan i salladsdressingen till linfröolja laugh.gif
De flesta hälsokostprodukter är oskäligt dyra tycker jag. Man får mkt linfrö och avokado och andra omega 3 rika livsmedel för de pengarna.
stina
CITAT (Gossen Ruda @ 23-11-2006, 15:45)
Det här med vattendrickandet också. Jag har en arbetskamrat som kolkar i sig flera liter om dagen. Inte blir hon på något sätt bättre av det, snarare riskerar hon att bli sämre eftersom hon dricker kolsyrat vatten. Det finns inga medicinska undersökningar som visar att ökat vattenintag skulle tvätta ut gifter ur kroppen som hälsofreaksen hävdar, bara man dricker tillräckligt mycket för att undvika uttorkning. Njurarna klarar sitt arbete utan knot ändå.

Det är en förlegad tro att man ska hinka i sig en massa vatten! Det kan ställa till med obalans i kroppen.

Hälsar
"hälsofreaket Stina! wink.gif
Christa
Askar blev tydligen lite bekymrad så jag skall bemöta denna oro. Den utbildning jag har är att jag läst massor av böcker och annat i över 30 år. Jag tänker inte gå in på specialgrejer som har med träning att göra. Det handlar om grundläggande kunskaper. Målgruppen är den breda allmänheten. Utbildning är ett relativt begrepp. Jag lyssnade på ett föredrag en gång av en idrottkille som hade gått kurser. Nämner inte hos vem eftersom jag inte är helt säker. Publiken var vanligt folk och de förstod nog inte så mycket och det passade inte så värst på deras vardag. Han förordade mycket koffein för ökad fettförbränning och att man skulle äta mer fett och en del annat som var inriktad på folk som tränade.

Exempel på vad jag kan berätta

Skillnaden mellan långsamma och snabba kolhydrater och vad det har för betydelse. Exempel på mat.

Skillnad mellan råris och vanligt ris.

Skillnad mellan fullkorn och vitt mjöl.

Skillnad mellan olika fetter.

Mineraler, vitaminer och andra ämnen i frukter och grönsaker.

Vad är levande föda?

Vilka sjukdomar som är kostrelaterade.

Detta är ett litet axplock. Min avsikt med denna tråd var att ta reda vad människor funderar på.
Magdis
CITAT (Christa @ 23-11-2006, 16:57)

Skillnaden mellan långsamma och snabba kolhydrater och vad det har för betydelse. Exempel på mat.

Vad är levande föda?

Detta är ett litet axplock. Min avsikt med denna tråd var att ta reda vad människor funderar på.

Det låter väldigt intressant alltihop det där tycker jag. smile.gif Man vet ju att det är nyttigare med fullkorn t.ex men jag tycker alltid det är intressant att få veta mer. En sak som vore intressant för mig personligen att få veta är hur man kan äta nyttigare som glutenintolerant. Något fullkorn kommer ju inte i fråga då. Det är högre GI på glutenfria produkter vet jag, men sen vet jag inte så mycket mer.
askar
Askar blev tydligen lite bekymrad så jag skall bemöta denna oro. Den utbildning jag har är att jag läst massor av böcker och annat i över 30 år. Jag tänker inte gå in på specialgrejer som har med träning att göra. Det handlar om grundläggande kunskaper. Målgruppen är den breda allmänheten. Utbildning är ett relativt begrepp. Jag lyssnade på ett föredrag en gång av en idrottkille som hade gått kurser. Nämner inte hos vem eftersom jag inte är helt säker. Publiken var vanligt folk och de förstod nog inte så mycket och det passade inte så värst på deras vardag. Han förordade mycket koffein för ökad fettförbränning och att man skulle äta mer fett och en del annat som var inriktad på folk som tränade.

Vad är levande föda?

Nej jag blev inte bekymrad... men förvånad.
Christa
Ok, skit samma vad du kallar reaktionen. Tycker du att svaret jag gav är till fyllest eller är du fortfarande förvånad?
Gossen Ruda
CITAT (stina @ 23-11-2006, 15:43)

Det är en förlegad tro att man ska hinka i sig en massa vatten! Det kan ställa till med obalans i kroppen.

Hälsar
"hälsofreaket Stina! wink.gif

Skönt att man börjar komma till insikt men borde inte insikten kommit innan vattenbadet började? Tyvärr är det så att nya företeelser och trender dyker upp och försvinner hela tiden. Vad skönt det hade varit om man väntat till allt är bevisat och klart innan man tar fram stora trumman.
askar
CITAT (Christa @ 23-11-2006, 18:00)
Ok, skit samma vad du kallar reaktionen. Tycker du att svaret jag gav är till fyllest eller är du fortfarande förvånad?

Oj då ohmy.gif laugh.gif

Har ingen åsikt ang listan. smile.gif
Piccante

Vad är levande föda?

blev lite nyfiken där. Vad kommer du ta upp om levande föda???
LadyG
Jag tänker inte gå in på specialgrejer som har med träning att göra. Det handlar om grundläggande kunskaper. Målgruppen är den breda allmänheten. Utbildning är ett relativt begrepp. Jag lyssnade på ett föredrag en gång av en idrottkille som hade gått kurser. Nämner inte hos vem eftersom jag inte är helt säker. Publiken var vanligt folk och de förstod nog inte så mycket och det passade inte så värst på deras vardag. Han förordade mycket koffein för ökad fettförbränning och att man skulle äta mer fett och en del annat som var inriktad på folk som tränade.

Låter som om det är hans föredrag jag borde försöka hitta, eftersom generell grundkunskap i kost och näringslära inte är min kopp te.

Att för lågt fettintag leder till sänkt ämnesomsättning är känt sedan länge förvisso, det är inte direkt idrottsrelaterat. Dessutom missar man de fettlösliga vitaminerna, men de kan man säkert få i sig på annat sätt. De flesta som bekymrar sig om sådant bygger muskler eller förbereder sig för extrema prstationer (t ex tävling) då är fettinlagringen ännu viktigare än annars.

Fast det där är överkurs om det bara är en grundkurs i hur man äter sig frisk.
Christa
[QUOTE]En sak som vore intressant för mig personligen att få veta är hur man kan äta nyttigare som glutenintolerant. Något fullkorn kommer ju inte i fråga då. Det är högre GI på glutenfria produkter vet jag, men sen vet jag inte så mycket mer. [QUOTE]

Bönor och kikärter har lågt GI och innehåller mycket fibrer och näringsämnen. Dock tål en del glutenallergiker inte sojabönor.
Välj helst råris och ät gärna rotfrukter.

Havre är också bra med vissa förbehåll se http://www.celiaki.se/
Christa
Jag misslyckas alltid med att ta ut citat. Hur gör man?
LadyG
Fast blir man lyckligare av att hålla på så är det väl okej även om ekonomin tar skada. Det gäller även dej LadyG. Det du håller på med verkar lite överarbetat i mina ögon. rolleyes.gif

Va? Jag? smile.gif

Jag tränar bara 4-5 gånger i veckan, även om vissa dagar innehåller dubbla pass. Ska jag orka med allt jag vill göra (klättra, kampsport, cykla osv) så måste jag sköta kosten minutiöst. annars kan kroppen ta skada, ochd et vill vi väl inte? smile.gif
Alba

Vad är levande föda?

Verkar intressant.
Det är bra att du lägger det på en nivå som man förstår och det tycker jag du verkar göra.
Alba
CITAT (Christa @ 23-11-2006, 18:45)
Jag misslyckas alltid med att ta ut citat. Hur gör man?

Tryck på citat-knappen uppe till höger i det inlägg du vill citera. Skriv ditt inlägg.

Det är allt du behöver göra.
Christa

Vad är levande föda?

blev lite nyfiken där. Vad kommer du ta upp om levande föda???
Tänkte citera Leocarpus men...

Har inte tänkt färdigt än men kanske detta:

Vad som menas med levande föda.

Lite om Ann Wigmore och bakgrunden till levande föda.

Förespråkarnas argument för att äta det.

Att förespråkarna har ökat i antal under senare år och var man kan lära sig mer om man önskar.

Hur man groddar mungbönor och annat. Lite andra exempel på sådan mat.
Rapchic
Vet inte om jag blir så populär i den här tråden med mina beska kommentarer men jag anser att den mesta med hälsokosten och annat är mycket flum. Min uppfattning är att om man av någon anledning får i sig för lite av viktiga näringsämnen kan man få bristsjukdomar men jag betvivlar att man kan bli bättre av att äta mer än normalbehovet. Ibland kan det till och med vara farligt. Läste just idag om omega-3. Forskare hävdar att man får i sig tillräckligt med sånt om man äter en portion lax eller makrill i veckan utan att slösa bort pengar på dyra kapslar.

såklart är ju lagom bäst... alstå inte äta för lite
(risk för bristsjukdomar) och inte för mkt
(risk för andra sjukdomar)
man kan till och med dö av för mkt vatten
man ska väl få i sig 2-3 liter per dag (rätta mig om jag har fel)
och då är det det sammanlagda av mat och dryck
stina
CITAT (LadyG @ 23-11-2006, 19:48)

Va? Jag? smile.gif

Jag tränar bara 4-5 gånger i veckan, även om vissa dagar innehåller dubbla pass. Ska jag orka med allt jag vill göra (klättra, kampsport, cykla osv) så måste jag sköta kosten minutiöst. annars kan kroppen ta skada, ochd et vill vi väl inte? smile.gif

Jag är i samma situation som LadyG, tränar lika mycket och då krävs det att man äter rätt!

Och överarbetat, det är ett intresse precis som vilket annat intresse som helst. Det man brinner för vill man veta mycket om! Titta till exempel i jord och komposttråden här på Odla. Snacka om detaljdiskussioner om hundbajs, aska, stendamm och allsköns jordförbättringsmedel. Det tycker JAG är överarbetat, jag som har ett stort trädgårdsintresse, fast inte på den nivån. Det som inte överlever min jord har inget i min trädgård att göra!

Så var och en blir salig på sin tro! rolleyes.gif
Magdis
CITAT (Christa @ 23-11-2006, 18:44)
Bönor och kikärter har lågt GI och innehåller mycket fibrer och näringsämnen. Dock tål en del glutenallergiker inte sojabönor.
Välj helst råris och ät gärna rotfrukter.

Havre är också bra med vissa förbehåll se http://www.celiaki.se/

Havre äter jag, Semper 100% havre som är ren från andra sädesslag. Jag brukar baka bröd med havre i. Bovete använder jag också i bröd, både som flingor, hela korn och krossat...är det bra ur GI-synpunkt?

Bönor av alla de slag och rotfrukter är ju gott men det är svårt att ersätta frukostmat med sånt.
Christa
I hälsokosthandeln finns Alf Spångbergs hälsogröt special.
http://www.lindroos.net/index.aspx?site=li...s.net&page=2342

Huruvida de kan garantera att gröten är fri från kontaminering av gluten kan man ju fråga dem för säkerhets skull. Det går ju att blanda själv också.

Beträffande GI på bovete så är det o´key. Krossat har emellertid alltid högre GI än hela produkter. Vill inte ange exakt siffra eftersom det står lite olika på olika ställen. GI är heller ingen exakt vetenskap.
Christa
Skulle vara roligt med någon kommentar på mitt sista svar. Annat är också välkommet förståss.
Magdis
CITAT (Christa @ 24-11-2006, 07:54)
I hälsokosthandeln finns Alf Spångbergs hälsogröt special.
http://www.lindroos.net/index.aspx?site=li...s.net&page=2342

Huruvida de kan garantera att gröten är fri från kontaminering av gluten kan man ju fråga dem för säkerhets skull. Det går ju att blanda själv också.

Beträffande GI på bovete så är det o´key. Krossat har emellertid alltid högre GI än hela produkter. Vill inte ange exakt siffra eftersom det står lite olika på olika ställen. GI är heller ingen exakt vetenskap.

Jag har testat Hälsogröten men gillade den inget vidare. Jag gör gröt på ren havre istället. Sen har jag hittat nåt som heter hirsmannagryn på hälsokosten, gröt på det smakar precis som vanlig mannagrynsgröt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon