Full version: Riddarsporre
sparre
Jag "älskar" riddarsporre men inte har lyckats med den. Varför?? Har köpt färdiga plantor, sått mm.. Men det kommer ingenting !!!
Zon 2-3, sörmland. Är dom bara fina i Norrland, där har vi sommarhus och vilka sporrar!!!
Hur ska jag göra här i Sörmland?? Vilka sorter kan gå här? Hjälp!
Anki
fruberglund
Nejdå, jag har jättefina i Småland, zon 2-3 så det är inte bara i Norrland de är fina även om det verkar som att de är mer makalösa där smile.gif

Kanske är jordmånen, för blött eller för torrt som är felet?

Ge inte upp utan försök igen helt enkelt wub.gif
sparre
Tack fru beglund !
kerstin z5-6
Riddarsporrar vill ha fet trädgårdsjord -gärna kogödsel och inte jättestekande sol -plantera gärna tre och tre för maffigare effekt -dessutom skyddar de varandra då -mot att fällas av vindar och uttorkning -vilket de inte tål alls

Sådd-frö kan vara mörkergroende vilket innebär att man säkrast får upp något om man täcker fröna med ett lager såjord 1/2 cm räcker-de gror varmt
Lycka till smile.gif

Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-11-2006, 21:23)

underbara färger , kerstin
har den nåt specielt namn??
så man kankse kan hitta den som frön nu eller till våren som planta just den sorten
förlåt att jag härmar men den skulle passa perfa hos mig . wub.gif

för fröna går väl bra att slänga på amrken nu
kerstin z5-6
Härma på smile.gif
Detta är ,i alla fall den sista bilden , Delpinium New Millennium serien
-från -Blue Lace från Dowdeswells delpiniums N Z
-de på stora bilden är gamla sorter av de höga mer kompakta formerna -frö Jelitto tror jag

Men om du har så starka nerver att du kan tänka dej att slänga ut frö -på marken --för 200 kr påsen -Det , vet jag inte smile.gifsmile.gif-De där new millennium är rysligt dyra frö -dubbla former på alla -se i min perenntråd för adress till firman
K
fruberglund
Finns ju andra vackra färger att välja på också, den här kommer från en fröpåse med blandade sorter varav en ser ut som din blåa Kerstin (blå, rosa och vita) - blå med lite lila i mitten smile.gif

Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-11-2006, 10:23)
Härma på smile.gif
Detta är ,i alla fall den sista bilden , Delpinium New Millennium serien
-från -Blue Lace från Dowdeswells delpiniums N Z
-de på stora bilden är gamla sorter av de höga mer kompakta formerna -frö Jelitto tror jag

Men om du har så starka nerver att du kan tänka dej att slänga ut frö -på marken --för 200 kr påsen -Det , vet jag inte smile.gifsmile.gif-De där new millennium är rysligt dyra frö -dubbla former på alla -se i min perenntråd för adress till firman
K

tack för nanmnen .

sååå dyra wink.gif

men dom gror väl på friland sen till våren . om man sår dom nu i marken
Alexander-VG-zon3
CITAT (fruberglund @ 23-11-2006, 18:17)
Finns ju andra vackra färger att välja på också, den här kommer från en fröpåse med blandade sorter varav en ser ut som din blåa Kerstin (blå, rosa och vita) - blå med lite lila i mitten smile.gif

ska kanske kolla runder på¨färger wub.gif
Alba
CITAT (sparre @ 22-11-2006, 18:22)
Jag "älskar" riddarsporre men inte har lyckats med den. Varför?? Har köpt färdiga plantor, sått mm.. Men det kommer ingenting !!!
Zon 2-3, sörmland. Är dom bara fina i Norrland, där har vi sommarhus och vilka sporrar!!!
Hur ska jag göra här i Sörmland?? Vilka sorter kan gå här? Hjälp!
Anki

Flytta till Norrland

(förlåt kunde inte låta bli) tongue.gif
kerstin z5-6

laugh.gif

Alexander-VG-zon3
nu har jag tänk ut en plats för en klump med riddarspoar ,
ska gräva upp dne fula spirean å pplantera dne i skogen sen där dne ståd plantera sånna här skönheter .
kerstin z5-6
så i krukor o ställ ut så har du bättre koll på fröna -de gror till våren
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-11-2006, 20:37)
så i krukor o ställ ut så har du bättre koll på fröna -de gror till våren

tack det ska jag göra
hittade sidan !!
tack wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon