Hej på er allihopa.. håller på med ett arbete i trädgårdshistoria och skulle gärna vilja ha med lite information om när växter började droppa in i Sverige och vilka människor det var som tog dem med sig.. har letat som en tok efter fakta om detta men bara hittat lite fakta om när de vandrade in i Europa.. så jag tänkte att jag skulle ställa frågan här bland alla er, kanske någon har något tips eller någon bra länk om detta ämne.. Tack på förhand!
Mvh Anna
Piccante
23-11-2006, 14:42
När det gäller kulturväxter så skulle jag gissa på att munkar importerade en hel del från kontinenten till klosterträdgårdarna. Har du kolla på den virtuella floran? de har ibland rätt bra information om växter.
Virtuella floran. Annars finns det kulturväxtkunniga på de botaniska trädgårdarna runt om i landet, de kanske kan hjälpa till med litteraturtips.
Linné hade ju en massa folk som letade växter världen runt och skickade hem frön och skott och sånt...en massa växter har ju namn efter svenska växtsamlare...
Så mitt tips är att söka på Linné och hans lärjungar..
Även slott och herrgårdar tog hem "fina" växter från andra länder. Senare spred de sig till "allmogen" bl.a. via trädgårdsmästare som kunde ta hem skott och plantor osv, och så småningom spred de sig vidare i trakten.
Ofta finner man en (eller flera) speciella sorter (specifika för just det geografiska området) just i trakterna omkring en tidigare (eller nuvarande) rikemansgård/herrgård/slott.
Var man finner info om det, vet jag inte. Det har berättats för mig av några botaniker jag träffade. Jag bor ju i närheten av Svartsjö slott, och därifrån har spridits en del växter (och även vinbergssnäckan sägs det).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.